همزمان با این سخنان وزیر اطلاعات، وزیر کشور نیز از ارسال گزارش دقیقی از حوادث و ناآرامی‌های اخیر به رئیس‌جمهوری خبر داد. حسن روحانی رئیس‌جمهوری چهارشنبه ٢٠ دی‌ماه از وزیر کشور خواسته بود گزارش دقیقی با هماهنگی شوراهای تامین از حوادث اخیر تهیه و به دولت ارائه کند. بر همین اساس روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اعلام ارسال گزارش ناآرامی‌های اخیر به رئیس‌جمهوری تاکید کرد: براساس اطلاعات دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و سایر دستگاه‌ها ضمن شناسایی و معرفی ریشه‌ها و بسترهای ایجاد این ناآرامی‌ها؛ پیشنهادهایی در راستای جلوگیری از وقوع اینگونه حوادث در گزارش فوق ذکر شده است. ازسوی دیگر به‌دنبال موافقت دادستان تهران با بازدید نمایندگان از زندان اوین قراراست روز ۸ بهمن هیاتی از مجلس به ریاست ملک‌شاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از زندان اوین بازدید کند.

موافقت با بازدید نمایندگان از اوین

در همین راستا روز گذشته علی مطهری، نایب‌رئیس دوم مجلس از موافقت دادستان تهران برای بازدید نمایندگان از زندان اوین خبر داد و گفت: هیاتی ۶ نفره برای بازدید از این زندان متشکل از کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی و حقوقی و قضایی مجلس تشکیل شده است که این بازدید به‌زودی انجام می‌شود. پیش از این هیات‌رئیسه مجلس، فراکسیون امید و شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی از درخواست برای بازدید از زندان اوین خبر داده بودند.

به گزارش «ایرنا» علی مطهری روز گذشته در جمع خبرنگاران در مجلس گفت: در مورد بازدید نمایندگان از زندان اوین با علی لاریجانی رئیس مجلس صحبت کردم، وی گفت که دادستان تهران هم موافق بازدید نمایندگان از زندان اوین است از این رو بنا شد که کمیسیون امنیت ملی و حقوقی و قضایی مجلس اعضای هیات ۶ نفره را تعیین کنند. او با بیان اینکه درباره انتخاب نمایندگان با رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی صحبت کرده‌ام، افزود: باید طی امروز و فردا ترکیب اعضای این هیات تعیین شود. او گفت: ممکن است گفته شود که این بازدید دیر انجام می‌شود، اما در حال حاضر فعلا بازدید از زندان‌های تهران و اوین و تحقیق درباره فردی که در زندان خودکشی کرده مطرح است.

مطهری افزود: باید درباره اتفاقاتی که در مدت بازداشت افراد در زندان رخ داده است؛ بررسی شود، اما فعلا بحث بازدید از زندان‌های تهران است و بد نیست که موضوع به کل کشور تعمیم داده شود مخصوصا درباره افرادی که گفته می‌شود در بازداشت خودکشی کرده‌اند. همچنین به گزارش «ایسنا» مطهری گفت: قاعدتا این بازدید باید هفته آینده انجام شود.در همین حال محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید در ادامه درخصوص بازدید تعدادی از اعضای این فراکسیون از زندان اوین در پی حوادث ایجادشده اخیر، گفت: کارگروهی که تشکیل شده بود پیگیری‌ها را انجام داده و توافق شده تا بازدیدی از زندان داشته باشد. بنابراین متعاقب بازدید، پیگیری‌ها را انجام خواهیم داد. همچنین به گزارش «ایلنا» رئیس فراکسیون امید با تاکید بر لزوم به رسمیت شناختن آزادی برگزاری تجمعات، از تشکیل کارگروهی در این فراکسیون برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر و ملاقات با این افراد خبر داد.