در دهه ۱۹۸۰ رونالد ریگان جنگ سرد آمریکا با اتحاد جماهیر شوروی را رهبری می کرد و یکی از عوامل عمده فروپاشی شوروی نیز دکترین ریگان بود. دکترینی که همزمان شد با اصلاحات گورباچف در شوروی. به گزارش تابناک، در آن زمان، سیاست گورباچف در مورد به بحث گذاشتن موضوعات حساس و بیرون کشیدن پرونده‌های گذشته و دعوت همه برای افشاگری در مورد گذشته و ابراز نظریات مخالف که مسلما تضعیف اقتدار حکومت را درپی داشت، منجر به زنده شدن گرایش‌های قومی و مرکزگریزی شد که ده‌ها سال بود خبری از آن نبود. به‌زودی شورش‌های تجزیه‌طلبانه در لیتوانی، آذربایجان و اوکراین درگرفت و به التهاب بیشتر فضای سیاسی در مسکو کمک کرد و در نهایت منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد.

بخش عمده‌ای از آشوب‌ها و گرایش‌های گریز از مرکز، ناشی از دکترین ریگان و حمایت آمریکا از گروه‌های جدایی‌طلب در شوروی بود. حدود ۲۶ سال پس از آن، اکنون برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی بر این باورند که دونالد ترامپ، باید همان دکترین ریگان را در مقابل ایران اجرا کند. در همین رابطه، پایگاه آمریکایی«نشنال اینترست» در مطلبی به ترامپ توصیه کرده که با پیگیری دکترین ریگان در مقابل ایران، زمینه‌های «تغییر رژیم» و فروپاشی ایران را فراهم کند.

این وبگاه آمریکا نوشت: ترامپ در تظاهرات و ناآرامی‌های اخیر در ایران مانند آنچه ریگان انجام داد، از معترضان حمایت کرد و نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای حمایت از آشوب‌ها شد.  در این میان، شبکه‌های فارسی زبانی چون «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» نیز تلاش گسترده‌ای کردند تا سیاست‌های دولت آمریکا را پیش ببرند و در سطح گسترده ای بر آن بودند تا به تصاعدی شدن آشوب‌ها کمک کنند. نشنال اینترست در ادامه مدعی شد، همان‌طور که معترضان در اتحاد جماهیر شوروی ریگان را یک متحد قابل اعتماد برای خود قلمداد کردند، حمایت‌های ترامپ از ناآرامی‌های ایران، برای مردم این کشور دلگرم‌کننده بود!

نشنال اینترست در نهایت افزود: ما به دکترین ریگان برای ایران نیاز داریم، به ویژه حمایت از قومیت‌های مختلف برای ایجاد سیستم‌های جدید مبتنی بر خودگردانی یا ساختار سیاسی فدرال غیرمتمرکز. پایگاه آمریکایی «آمریکن کنسرواتیو» در پاسخ به این مطلب نشنال اینترست نوشته است، شواهدی دال بر اینکه مردم ایران به حمایت ترامپ از خودشان باور داشته باشند، وجود ندارد و به‌طور کلی مقایسه آن با ریگان بی‌اساس و بیهوده است.

مخالفان و معترضان در اتحاد جماهیر شوروی دلایلی برای پذیرش همدردی و حمایت‌های ریگان داشتند، ولی معترضان در ایران هیچ اعتمادی به ترامپ ندارند، چون او از زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا شده، به روش‌های مختلف به مردم ایران اهانت کرده و از ورود ایرانیان به آمریکا جلوگیری کرده و قصد دارد با لغو برجام، تحریم‌های جدیدی را علیه مردم این کشور اعمال کند. اینها اقدامات کسی است که مدعی طرفداری از مردم ایران است. واقعیت اینکه ایرانیان علاقه‌ای به او ندارند، چون او اعمال خصمانه‌ای علیه مردم و دولت این کشور انجام داده است؛ بنابراین، مقایسه ترامپ و ریگان و لزوم پیروی رئیس‌جمهور فعلی آمریکا از دکترین ریگان غلط و بیهوده است.