این دستورها پس از آن صادر شد که بارش برف سنگین درحداقل ۱۸ استان کشورموجب اختلال در تردد در محورهای ارتباطی کشور شد. در همین ارتباط براساس گزارش‌ها شنبه شب بسیاری از مسافران در برخی محورهای ورودی و خروجی تهران ازجمله تهران - کرج و تهران - قم ۱۲ ساعت در برف و کولاک گرفتار شدند.درهمین راستا، شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعت هلال‌احمر از رهاسازی حدود ۲ هزار خودرو در راه مانده در اتوبان‌های منتهی به تهران خبر داد. شدت برف دربرخی از محورها ازجمله مسیر قم - تهران موجب مسدود شدن آن حتی طی روزگذشته شد. به دنبال ماندن مسافران درمسیرهای تهران به کرج و تهران به قم، فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتر خود نسبت به وضعیت مسافران ابراز نگرانی کردو خواستار چاره‌اندیشی وزارت راه شد. برف سنگین حتی حرکت قطارها در برخی از مسیرها ازجمله مشهد- تهران را مختل کرد. همچنین شنبه شب برنامه پرواز فرودگاه‌های کشورتا ظهر روز گذشته لغو شد.

سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای از ماندگاری هوای سرد تا چهارشنبه و احتمال ریزش بهمن در جاده‌های کوهستانی خبر داده است. در همین راستا، مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که دستکم ۲۰ استان درگیر بارش برف هستند و سازمان مدیریت بحران کشور از روز چهارشنبه هفته گذشته اخطاریه لازم در این زمینه را به تمامی دستگاه‌ها ارائه کرده بود. سازمان مدیریت بحران نیز روز گذشته اعلام کرد باتوجه به اینکه استقرار سامانه بارشی تا پایان هفته جاری در اکثر نقاط کشور فعال است، شاهد بارش شدید باران، برف و کاهش محسوس دمای هوا تا منهای ۲۰ درجه در استان‌های مختلف خواهیم بود.

از سوی دیگر روز گذشته استاندار تهران از تعطیلی مدارس در کلیه مقاطع، همچنین دانشگاه‌ها برای امروز در کل استان تهران خبر داد. درهمین حال مدارس استان البرز نیز امروز تعطیل شدند. همچنین روز گذشته محمدعلی نجفی شهردارتهران، در دعوتی توییتری از جوانان تهرانی برای تکاندن برف از شاخه‌های درختان در کنار ماموران شهرداری دعوت به عمل آورد. از سوی دیگر بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به بارش برف در استان تهران وکاهش اهداکنندگان خون، از تمامی هموطنان دعوت کرد تا برای اهدای خون به پایگاه و مراکز انتقال خون استان تهران در نزدیک‌ترین مرکز مراجعه کنند.