تفاوت برخورد با برجام و قطعنامه 598 عكس:Fvpresident.ir

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیارد دلار در همین دوران پس از امضای برجام تفاهم‌نامه فاینانس با کشورهای خارجی امضا شده است، گفت: امروز ما محدودیتی برای اختصاص سطح اعتباری نداریم. به گزارش «ایرنا» جهانگیری همچنین با اشاره به امضای این تفاهم‌نامه‌ها گفت: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد دلار از این تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد بین بانکی تبدیل شده است. جهانگیری افزود: برجام نیز یک توافق بین‌المللی است و برخی به‌جای اینکه از نقاط مثبت و فرصت‌های آن برای توسعه استفاده کنند شروع به دعوا کردن با یکدیگر می‌کنند. او ادامه داد: از برجام می‌شود برای توسعه کشور استفاده کرد و تاکنون نیز بهره زیادی از آن گرفته شده است، البته بدعهدی‌های آمریکا نیز در آن آشکار شده است.

راه‌حل مسائل کشور

اسحاق جهانگیری روز شنبه درسفری به استان فارس  ابتدا در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان شرکت کرد و پس از افتتاح چند طرح صنعتی و بازدید از تالاب خشکیده بختگان در جلسه شورای اداری استان فارس درشیراز حضور یافت. او در این جلسه گفت: راه‌حل اصلی مسائل اقتصادی، مسائل اجتماعی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی کشور سیاسی است، نباید دنبال راهکار پیچیده اقتصادی و اجتماعی باشیم. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: راه‌حل اصلی سیاسی است و منظور از راه سیاسی این است که با یکدیگر دعوا نکنیم و باهم رفاقت کنیم و باهم برادر باشیم و یک جهت را پیش بگیریم، اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا و دیگران فکر کنند یک مسیر داریم و آن ارتقای جایگاه مردم ایران است.

چالش‌های منطقه

جهانگیری در بخش دیگری ازسخنانش با اشاره به چالش‌های پیش روی کشور و انتظارات مردم افزود: منطقه ما یک منطقه پرآشوب و پیچیده است. او ادامه داد: درست است که در این منطقه پیچیده، ایران یک کشور امن و باثبات است اما باید به‌خوبی کشورهای منطقه را رصد کنیم که چه اتفاقاتی در اطراف آن می‌افتد. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: یک فضای بین‌المللی درست شده و یک فردی در آمریکا سرکار آمده که به قول خود آمریکایی‌ها تعادل ندارد و باید به بیمارستان و پزشک مراجعه کند. او درعین حال گفت: هدف‌گذاری که دیگران و لابی صهیونیست‌ها برای این فرد انجام داده‌اند این است که ببینند چگونه می‌تواند به ایران آسیب بزند. جهانگیری تاکید کرد: من با اطمینان براساس تجربه سی و چندساله کاری می‌گویم ایران توانش فوق عبور از این مشکلات است و فرصت‌های زیادی دارد. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: در این منطقه بحرانی، ایران تنها کشوری است که قادر است بخشی از راه‌حل‌های مسائل منطقه باشد یعنی بدون کشورمان نمی‌توان مسائل منطقه را حل کرد، آمریکایی‌هایی با این همه دشمنی که می‌کنند می‌دانند نهایتا با ایران است که باید درخصوص مسائل منطقه حرف بزنند و راه‌حل پیدا کنند اما ما می‌گوییم دلیلی ندارد آنها بخواهند درخصوص منطقه با ما حرف بزنند.

دوران حذف سپری شده است

جهانگیری در ادامه گفت: هرکس یأس و نا امیدی را در کشور پمپاژ و مردم را نسبت به آینده کشور مایوس کند به کشور خیانت کرده و باید عذرخواهی کند. وی با تاکید بر اینکه همه مکلف هستیم یک آینده امیدوارکننده‌ای برای مردم درست کنیم، افزود: چرا در جامعه اینقدر غم و غصه باید باشد؟ ما مکلف هستیم در آستانه دهه فجر به جامعه نشاط تزریق کنیم و به جامعه امید دهیم. جهانگیری تاکید کرد: در این شرایط هر کس مردم را نسبت به آینده کشور ناامید کند گناه نابخشودنی کرده و باید طلب مغفرت کند.معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: نمی‌توان هیچ‌کس و جریانی را که با نظام بوده‌اند، حذف کرد. وی گفت: دوران حذف سپری شده و باید با یکدیگر گفت‌وگو کنیم، گفت‌وگو بین جریان‌های سیاسی و گفت‌وگوی ملی بین اقوام. به گزارش «ایرنا» جهانگیری افزود: باید با هم گفت‌وگو کنیم، هم گفت‌وگوی سیاسی بین جریان‌های سیاسی و هم گفت‌وگوی ملی بین همه اقوام داشته باشیم. وی یادآور شد: در اتفاقات اخیر تنها جاهایی که حرکت منفی نکردند جاهایی بودند که از همه مستضعف‌تر و قومیت‌هایی بودند که برخی فکر می‌کردند اینها مساله دارند.  وی ادامه داد: به جای واگرایی می‌توانیم به همگرایی نزدیک شویم و یک همگرایی در کشور حاکم کنیم، همه نخبگان و دانشگاهیان کشور و شخصیت‌های سیاسی این موضوع را جدی بگیرند. معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه اصلی‌ترین مساله کشور را اقتصاد دانست و گفت: در ارتباط با اشتغال مسیر درستی انتخاب کرده‌ایم، این کشور در یک دوره طولانی با پول‌های نفت شغل زیادی ایجاد نکرده است. جهانگیری افزود: هیچ کس هم توضیح نمی‌خواهد، هیچ کس هم مواخذه نمی‌شود حتی طلبکار هم می‌شود، من درحال حاضر درخصوص طلبکار شدن‌ها جواب نمی‌دهم تا دیگران که شیر میدان بودند بیایند و جواب بدهند. او با بیان اینکه ما مدیران در پیشگاه خداوند و ملت باید به‌خاطر عملکردمان پاسخگو باشیم، گفت: اگر کوتاهی و قصور و غفلت مدیران باعث رنجش مردم شده است باید طلب بخشش کنیم. ما باید بدانیم بعد از انتخابات باید برای خدمت کردن به مردم از یکدیگر سبقت بگیریم.

نقد و اعتراض ثمره دموکراسی

جهانگیری نقد و اعتراض را ثمره دموکراسی و مردم‌سالاری دانست و گفت: از آنچه باید نگران بود این است که به‌جای نقد و انتقاد، نفرت و خشونت در جامعه زیاد شود، زیرا این امر آینده کشور را به مخاطره می‌اندازد. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: نفرت و خشونت وقتی ایجاد می‌شود که کشور نسبت به آینده خود بیم داشته باشد، اگرچه چالش‌های بسیاری  مانند کم‌آبی، اشتغال، ریزگردها، آلودگی هوا تا مسائل مرتبط با صندوق‌های بازنشستگی وجود دارد اما ما می‌توانیم این مسائل را با کمک یکدیگر حل کنیم. او با اشاره به اینکه هر کشور و انقلابی به دنبال رفاه و زندگی شرافتمندانه برای ملت خود است و جمهوری اسلامی نیز این اهداف را برای خود در نظر گرفته است گفت: ما باید از اینکه رفاه مردم کم شده و زندگی شان دچار کاستی است ناخرسند باشیم و از این مساله رنج می‌بریم. جهانگیری در ادامه سخنانش گفت: اقتصاد کشور امسال ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده که اندازه توان و ظرفیت آن است اما بیکاری تجمیع شده از سال‌های قبل نیاز به تلاش بیشتری دارد. متاسفانه عده‌ای درباره دورانی که با وجود میلیاردها دلار پول نفت آمار اشتغال ثابت ماند سکوت کردند اما معترض جدی دولت در این دوره هستند. درهمین حال شدت برف و بسته شدن فرودگاه‌های تهران موجب شد تا هواپیمای حامل معاون اول رئیس‌جمهوری که شامگاه شنبه در پایان سفر یک‌روزه به استان فارس، راهی تهران شده بود به‌دلیل شرایط نامساعد جوی به شیراز بازگردد. به همین دلیل روز گذشته او از اماکن تاریخی و فرهنگی شیراز بازدید کرد.