این تقاضا پیش از این در کمیسیون آموزش مورد مخالفت قرار گرفته بود. گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درباره رد تقاضای ۱۲ نفر از نمایندگان برای انجام تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم در دوران تصدی محمد فرهادی (دولت یازدهم) و انجام تحقیق و تفحص از اعتبار مدرک تحصیلی حسن روحانی رئیس‌جمهور در دستور کار جلسه روز گذشته مجلس بود که با توجه به اظهارات نماینده درخواست‌کنندگان، نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات که پیش از این نیز این تقاضا را رد کرده بود، از سوی اکثریت نمایندگان تایید شد.

انتقاد پژمان‌فر از مجلس

نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد به‌عنوان متقاضی این تحقیق و تفحص درجلسه دیروز گفت که یکی از موارد مطروحه در این تحقیق و تفحص موضوع مدرک رئیس‌جمهور است و سوالاتی در این باره مطرح است که آیا مسیر قانونی در این زمینه طی شده و کپی‌برداری صورت گرفته یا خیر؟

به گزارش خبرآنلاین، نماینده مشهد با اعتراض به اینکه درخواست برخی نمایندگان از طرح سوال از رئیس‌جمهور و سوال درباره وضعیت موسسات مالی و اعتباری در مجلس مسکوت مانده است، گفت: ریشه اغتشاشات اخیر هم همین موارد بود که در مجلس اجازه بررسی آن داده نشد. او سپس از درخواست تحقیق و تفحص از مدرک رئیس‌جمهور سخن گفت و افزود: خدا رحمت کند مرحوم کردان را که در همین مجلس مدرکش را بررسی کردیم و مجلس با او برخورد کرد. هم‌اکنون نیز انتظار دارم مجلس همان روش را داشته باشد و از مدرک رئیس‌جمهور تفحص شود. اگر این اشکال وارد بود، باید جوابش روشن شود و از طریق محاکم قضایی پیگیری شود. اگر هم وارد نبود، ابهام رفع می‌شود. نگذارید این زخم باز بماند. اشاره پژمانفر به طرح سوال از رئیس‌جمهوری درمورد عملکرد موسسات مالی، به خردادماه سال‌جاری بازمی‌گردد. همان زمان که سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به جمع‌آوری ۶۴ امضا از نمایندگان مجلس از کلید خوردن طرح سوال از روحانی درباره عملکرد دولت و بانک مرکزی در قبال موسسات مالی و اعتباری به‌ویژه کاسپین خبر داد. اما ماجرای طرح این سوال با رایزنی نمایندگان به جایی نرسید و سرانجام شهریور سال‌جاری علی وقف‌چی نماینده مردم زنجان و طارم اعلام کرد که سوال از رئیس‌جمهور درباره موسسات مالی مسکوت مانده است.

پاسخ لاریجانی

به‌دنبال سخنان پژمانفر، علی لاریجانی رئیس مجلس با اعتراض به نحوه سخن گفتن او اظهار کرد: اینکه می‌گویید در مجلس نمی‌گذارند سوال شود و عدم سوال از وضعیت موسسات مالی، عامل اغتشاش شده است، تحلیل درستی نیست. خودتان می‌دانید قبل از اینکه سوال درمورد موسسات مالی مطرح شود، ما داشتیم این موضوع را پیگیری می‌کردیم. خود شما هم در جریانید که آقای پزشکیان از طرف مجلس با حضور نمایندگانی از دو قوه دیگر چقدر پیگیر این موضوع بودند تا گشایشی شود. گزارشش را هم در مجلس دادیم و گفتیم اگر برخی همچنان تقاضای سوال دارند، ارائه دهند، اما تقاضایی ارائه نشد. خودتان به دست خودتان کاری که در مجلس شد را تضعیف نکنید.پس از اظهارات پژمان‌فر و سخنان لاریجانی درخواست تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت علوم در دوره تصدی محمد فرهادی و نیز اعتبار مدرک تحصیلی رئیس‌جمهور به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۲۲ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر در صحن، با این درخواست مخالفت کردند.

سوال از روحانی درباره بازار ارز

از سوی دیگر بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به سوال حدود ۹۰ نفر از نمایندگان از رئیس‌جمهوری در مورد وضعیت بازار ارز و علت عدم اعلام وصول آن گفت: آقای لاریجانی در حال حاضر معتقد است باتوجه به اینکه دولت گرفتار موضوعات مختلفی است، شاید بهتر باشد که این موضوع طرح سوال فعلا معطل بماند یا به نوعی تعدیل شود.