شیفت آمریکا به موشک‌های ایران

درواقع سفیر آمریکا در سازمان ملل درحال ترغیب اعضای شورای امنیت برای کنار گذاشتن توافق اتمی با ایران و تمرکز بر برنامه موشکی ایران است. بنابه گزارش‌ها رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه در یک مراسم ناهار میزبان فرستادگان اعضای شورای امنیت سازمان ملل در کاخ سفید بود. محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران در توییتی این نمایش را به‌عنوان «خبری جعلی» رد کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، هیلی که روز دوشنبه (۲۹ ژانویه/ ۹ بهمن) در جریان بازدید برخی سفرای کشورهای عضو سازمان ملل از بقایای موشک شلیک‌شده به ریاض در واشنگتن سخن می‌گفت، طی ادعاهایی پیشنهاد کرده که «تلاش‌های بین‌المللی موثر و مشخصی» برای مجازات ایران به دلیل نقض قطعنامه‌های شورای‌امنیت صورت پذیرد. او گفته تنها در این صورت است که دونالد ترامپ حاضر به باقی‌ماندن در توافق اتمی با ایران می‌شود. به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، فرانسه که یکی از اعضای موثر گروه پنج به‌علاوه یک در مذاکرات اتمی با ایران بوده، اخیرا شروع به دادن تذکرات شفاهی درباره نقض قطعنامه شورای امنیت درباره موشک‌های بالستیک از سوی ایران کرده است.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیرخارجه ایران با انتشار توییت‌هایی به ادعاهای هیلی واکنش نشان داد. ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «مدتی قبل، آمریکا یک موشک ایرانی ارائه شده توسط سعودی‌ها را نمایش داد. باید به آنها گفته شده باشد موشکی که در آسمان توسط پاتریوت نابود شده کاملا سالم به زمین فرود نمی‌آید.»

وی افزود: «لذا این‌بار قطعاتی از موشک را نشان دادند ولی با آرم موسسه استاندارد ایران که ما روی بسته‌های غذایی به‌کار می‌بریم. دوباره تلاش کنید مدرک تولید کنید!» ظریف همچنین در توییت دیگری نوشت: «در بخش خبرهای قلابی، ترامپ و همدستانش تلاش می‌کنند روایتی ایران‌هراسانه در شورای امنیت ملل متحد ایجاد کنند آن‌هم از طریق برگزاری ضیافت و ارائه مدارک تقلبی که توسط یک همسایه درحال جنگ تولید شده و تنها برای همان همسایه مستاصل و همدستانش در ارتکاب جنایات جنگی قابل باور است.» آمریکا در تلاش است شورای امنیت را به اقدام علیه ایران در قالب تحریم‌های تازه قانع کند، هرچند احتمالا با مقاومت روسیه روبه‌رو خواهد شد. واشنگتن مدعی است که بر بقایای موشک شلیک شده به ریاض، مارک ساخت ‌ایران وجود دارد. نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این دیدار گفته است، سفیر چین در جریان بازدید از بقایای موشک درحال یادداشت‌برداری بود و سفیر روسیه نیز پرسید این موشک چگونه به یمن فرستاده شده است. هیلی در پاسخ به او گفته است: «چطور در مورد آن تردید دارید؟ روی آن نوشته شده ساخت ایران.» ترامپ به‌تازگی در اواسط ماه ژانویه، تعلیق تحریم‌های ایران را برای مدت ۱۲۰ روز تمدید کرد اما تهدید کرد که این آخرین‌باری است که تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید می‌کند، مگر آنکه کنگره و جامعه بین‌الملل، اقداماتی را برای اصلاح برجام در پیش بگیرند.

از سوی دیگر بوریس جانسون، وزیر امورخارجه انگلیس روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه العربیه به تکرار ادعاهای بی‌اساس و واهی غرب علیه ایران پرداخت و گفت: «لازم است که در قبال ایران صریح و سخت باشیم.» به گزارش «ایسنا» جانسون افزود: «ما باید درباره چالش‌های امنیتی که عربستان سعودی با آنها روبه‌رو است با صراحت گفت‌وگو کنیم.»