روایت کاظم جلالی از روند تصویب برجام در مجلس

به گزارش خبرگزاری مهر، جلالی که شامگاه جمعه میهمان برنامه «دست‌خط» بود در پاسخ به پرسشی درباره نقش پررنگش در تصویب ۲۰ دقیقه‌ای برجام در مجلس و اینکه آیا اکنون از این اقدام راضی است یا خیر، گفت: «بله، من فکر می‌کنم کاری که انجام شد، در داخل کشور کار بسیار خوبی بود. اگر امروز شما با دنیا به این نحو صحبت می‌کنید یک بخشی از آن را همان زمان در تلویزیون هم بیان کردم که خیلی از مذاکراتی که انجام می‌شود و رفت‌و آمدهایی که صورت می‌گیرد اتمام حجت است. هم اتمام حجت داخلی و هم اتمام حجت خارجی است. الان در داخل ایران با هر کسی سخن بگویید می‌گوید حق با ایران و مسوولان ایرانی است. به‌دلیل اینکه هر کاری که می‌توانستیم انجام دهیم، انجام دادیم.»

تصویب ۲۰ دقیقه‌ای

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوالی که آیا آنچه در برجام دادیم و گرفتیم واقعا می‌ارزید، توضیح داد: «عرض کنم که در داخل مجلس چه اتفاقی رخ داد؛ چون همیشه پتک ۲۰ دقیقه بر سر مجلس می‌خورد. معمولا کار اصلی را ما در صحن علنی نمی‌کنیم، اصل کار در خارج صحن علنی مجلس است. چند ماهی با این موضوع درگیر بودیم و طرحی نوشته شد. من خودم بالای ۲۰۰ صفحه خاطرات برجامی خودم را در همین ایام نوشتم. بیشتر من با دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی واسطه بودم. ابتدا دکتر لاریجانی با آقای شمخانی صحبت کرده بودند که ما طرح را پیگیری کنیم. با دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و جاهای دیگر پیگیری می‌کردیم، خیلی خاطره داشتیم، حتی فراکسیون‌های مختلف مجلس هم همین‌طور بود. مثلا جلساتی داشتیم که دکتر زاکانی و دکتر زارعی از یک طرف و بنده و آقای بروجردی از سوی فراکسیون ما و مجموعه دبیرخانه هم آقای شمخانی و دوستانشان از دبیرخانه بودند.» او ادامه داد: «فکر می‌کنم دو جلسه اینچنینی داشتیم و خیلی جرح و تعدیل شد. آقای لاریجانی جلسه گذاشتند و تقریبا رئوس منتقدان را دعوت کردند. از شخص دکتر حداد عادل تا دکتر توکلی و خیلی دوستان دیگر در این جلسه بودند. دکتر لاریجانی گفت خب این طرح آماده شده، حالا شما جلسه بگذارید و این را بررسی کنید. اتفاقا مسوولیت آن جلسه هم با من بود. فکر می‌کنم چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ما جلسه گذاشتیم. یکی از دوستان هم که اسم نمی‌آورم گفت من در فلان شهرستان سخنرانی دارم و حتما باید بروم و نمی‌توانم بیایم. در جلسه نیامد و بعدا هم خیلی ناراحت بود از برجام، درحالی‌که ما جلسه گذاشته بودیم.» جلالی در ادامه در توضیح جلسات مجلس برای تصویب برجام گفت: «ما نشستیم اینها را بررسی کردیم و قرار شد بعد از بررسی، گزارش به آقای لاریجانی داده شود تا دکتر لاریجانی دوباره جلسه بگذارد و ایشان هم دوباره جلسه گذاشتند و این اتفاقات افتاد تا به کمیسیون امنیت ملی رسید. قبل از جلسه کمیسیون امنیت ملی، جلساتی گذاشته شد و داخل کمیسیون هم دوستان حضور داشتند و پیشنهادهای زیادی داشتند ولی وقتی پیشنهادها را مطرح می‌کردند ۳ یا ۴ رای می‌آورد.»

درگیری در مجلس

او در مورد برخی درگیری‌ها که در مجلس پیش آمد توضیح داد و افزود: «بالاخره اگر دموکراسی را قبول داریم یعنی همین! یک باره برخی از دوستان در کمیسیون امنیت ملی عصبانی شدند. برخی از دوستان حتی تعبیر بدی به‌کار بردند که موجب قدری درگیری هم شد و با هم پرخاش کردیم، یکی گفت اینها وکیل‌الدوله هستند و با دولت بسته‌اند. درحالی که اینچنین نبود؛ یک جلسه هم با دولت در این زمینه نداشتیم. البته اینکه وزارت دفاع نظرات خود را اعلام کند، نظر می‌دادند یا مثلا وزارت امور خارجه اگر نظراتی داشت اعلام می‌کرد، این هم مرسوم است. اینکه در جایی گاوبندی شده باشد و کسی با کسی بسته باشد، این‌طور نبود. ما سرباز جمهوری اسلامی هستیم و تصورمان این بود که باید همین مسیر را برویم.»

جلالی ادامه داد: «در نهایت، در داخل صحن آمد و در صحن هم حرف‌های زیادی مطرح شد؛ من همه‌اش را نمی‌توانم بیان کنم. شاید در همان ۲۰ دقیقه تحولات زیادی پیش آمد. مثلا برخی از دوستان می‌گفتند این قطعا رای نمی‌آورد و دلسوزی هم می‌کردند که نباید در آن روز رای‌گیری شود.»

او در توضیح استدلال کسانی که می‌گفتند برجام رای نمی‌آورد، گفت: «اگر یادتان باشد ما هر روز صبح ساعت ۷ جلسه می‌گذاشتیم. فراکسیون خودمان در آن هفته هر روز جلسه داشت، خیلی زمان گذشت. عده‌ای از دانشجویان هم جلوی مجلس چادر زده بودند که بعد جمع‌شان کردند، اینها صبح می‌ایستادند و ورودی مجلس تجمع می‌کردند. من هم مورد خطاب قرار گرفتم. هر کسی با یک ادبیاتی ما را مورد خطاب قرار می‌داد. یکی می‌گفت شما بچه‌های انقلاب هستید و اجازه ندهید اینچنین شود. یکی می‌گفت شما خائن هستید، هر کسی براساس برداشت خودش از نمایندگان صحبت می‌کردند. این‌گونه جوی ایجاد شده بود و برخی احساس می‌کردند شاید برجام در داخل مجلس رای نیاورد.»