قدرت را برای صلح عزتمندانه می‌خواهیم

روحانی با تاکید بر اینکه مردم و مسوولان برای توانمندی دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق نداشته و ندارند، تاکید کرد: در این زمینه چنانچه سوالی پرسیده شود، جواب قاطع، روشن و محکمی می‌دهیم، اما آنچه برای دفاع از کشور، نیاز داشته باشیم را در چارچوب مقررات با فتوای رهبری عزیز تهیه خواهیم کرد، البته همچنان‌که بارها اعلام کرده‌ایم براساس فتوای رهبری عزیز، اخلاق‌مداری و شرع به هیچ‌وجه به‌دنبال سلاح کشتار‌جمعی نیستیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با تاکید بر اینکه قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و تمام احزاب و تفکرات ذیل این قدرت تعریف می‌شوند، گفت: همه باید در حوزه قدرت اقتصادی، ‌سیاسی، فرهنگی و دفاعی با هم و هم‌افزا عمل کنیم. قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش‌های جنگ و دوران دفاع مقدس در داخل حزب و زیر خیمه احزاب نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است و در آن دوران مقدس همه مردم اعم از هر ملیت و مذهبی در کنار هم قرار داشتند. به گزارش انتخاب او افزود:مگر در جنگ از مردم می‌پرسیدیم چه گرایش حزبی دارند؟ در جنگ همه در کنار هم بودند. امروز هم باید نیروهای مسلح بالای جناح و حزب بایستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تصریح کرد: مدافعان کشورمان در سراسر کشور و نیروهای مسلح باید فراتر از احزاب و جناح‌ها قرار بگیرند و قدرت ملی کشورمان نیز برای احزاب و جناح‌ها است و ضرورت دارد در تبیین آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، فوق حزب و جناح حرکت شود و نباید به هیچ عنوان اجازه داد که آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، رنگ حزب و جناح بگیرد.

رئیس‌جمهوری انقلاب اسلامی را رویدادی بی‌نظیر در تاریخ ملت‌های منطقه و جهان دانست و با بیان اینکه دفاع از شرف ملی و استقلال کشور وظیفه همگانی است، تاکید کرد: خواهان صلح قدرتمندانه‌ایم و برای توان دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید نیرومند و قدرتمند باشیم، یادآور شد: باید آنچنان قدرتمند باشیم تا جرات را از دشمن بگیریم، به این معنا که آنها باید از کسب موفقیت برای حمله به ما مایوس شوند، یا اینکه احساس کنند بهای سنگینی را در این زمینه پرداخت خواهند کرد. حسن روحانی با تاکید بر اینکه قدرت سیاسی و قدرت دفاعی مکمل یکدیگرند، گفت: نیروهای مسلح، دولت، قوا، حوزه‌های علمیه و مردم باید کنار هم باشند تا قدرت ملی ساخته شود. رئیس‌جمهوری ضرورت ارتقای قدرت ملی و توجه همزمان به مولفه‌های آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش‌های جنگ و دوران دفاع مقدس در داخل حزب و زیر خیمه احزاب نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است، گفت: در آن دوران مقدس همه مردم اعم از هر ملیت و مذهبی در کنار هم قرار داشتند. روحانی تصریح کرد: مدافعان کشورمان در سراسر کشور و نیروهای مسلح باید فراتر از احزاب و جناح‌ها قرار بگیرند و قدرت ملی کشورمان نیز برای احزاب و جناح‌ها است و ضرورت دارد در تبیین آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، فوق حزب و جناح حرکت شود و نباید به هیچ عنوان اجازه داد که آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، رنگ حزب و جناح بگیرد.

فضای مجازی

روحانی دربخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد، اظهار کرد: فضای مجازی هست و خواهد بود؛ باید آن را به فرصتی برای ترویج ارزش‌ها و روحیه ایستادگی تبدیل کنیم و جوانان، رزمندگان و عاشقان انقلاب اسلامی به خوبی قادرند از این فضا استفاده کنند.

مشروعیت نرم‌افزار اصلی در برابر متجاوزان

رئیس‌جمهوری درادامه سخنرانی‌اش درمراسم افتتاح ۱۰ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس با تبریک ایام مبارک پیروزی انقلاب اسلامی به همه ملت ایران و خانواده بزرگ شهیدان و ایثارگران انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اظهار کرد: ملت ایران بدون کمک هیچ قدرت و کشور خارجی صرفا با اتکا به عنایات حق و وحدت و فداکاری توانست انقلاب را به پیروزی برساند و در دوران دفاع مقدس نیز دفاع جانانه‌ای نه در برابر یک رژیم متجاوز بلکه تقریبا در برابر همه قدرت‌های جهان داشت. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در هر جنگ و دفاعی قبل از توجه به سخت‌افزارها باید به فکر نرم‌افزارهای دفاع و جنگ بود، اظهار کرد: اولین نرم‌افزار در یک دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزان، مشروعیت آن دفاع است. اگر نتوان برای مردم روشن کرد یا چنان‌که مردم آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و این ملت مدافع بوده و آغازگر جنگ نبوده و نمی‌خواهد به منافع هیچ ملتی در منطقه و به همسایگان خود تجاوز کند و این یک رژیم سفاک است که جنگ را بر آنها تحمیل کرده است، نمی‌توان پیروزمندانه در مسیر دفاع گام برداشت. روحانی افزود: اگر موضوع دفاع به خوبی برای مردم تبیین شود، آنگاه مردم نیز با احساس وظیفه دینی، انقلابی و ملی از استقلال، شرف و ناموس خود دفاع خواهند کرد و چنانچه مشروعیت دفاع در اذهان همه مردم روشن نباشد، آن ملت پای کار نیامده و از آن جنگ خسته خواهد شد، اما اگر مشروعیت برای مردم روشن شود که این جنگ جنبه دفاعی دارد آن وقت اگر جنگ ۸ یا ۱۰ سال هم طول بکشد، مردم به خوبی در برابر متجاوز مقاومت و با ایثار و فداکاری مضاعفی در صحنه حاضر خواهند شد به‌ویژه اینکه فرمانده آن جنگ نیز مرجع تقلیدی محبوب و رهبری شجاع باشد که همه مردم به آن عشق می‌ورزند.

ضرورت ارتقای اعتماد مردم

رئیس‌جمهور در ادامه توجه به ارتقای اعتماد مردم را در بحث نرم‌افزار دفاع و جنگ حائز اهمیت دانست و گفت: اگر مردم به سازمان رزم، فرماندهان میدان و دفاع و مقامات ارشد سیاسی کشور اعتماد نداشته باشند، نه خودشان وارد میدان رزم می‌شوند نه فرزندان و همسران خود را برای ورود به این عرصه تشویق می‌کنند. اینکه در دوران دفاع مقدس، مادران عزیز و پدران سرافراز کشورمان فرزندان خود را با افتخار به میدان جنگ بدرقه می‌کردند و اگر پیکر مطهر عزیزانشان بازمی‌گشت، به آن احساس فخر و غرور داشتند، به‌خاطر این بود که به فرماندهی جنگ و مسوولان ارشد کشور اعتماد داشتند. روحانی گفت: اگر به فرماندهی جنگ اعتمادی وجود نداشت یا تردید به آن وجود داشت، آیا اداره جنگ امکان‌پذیر بود؟

خاطره‌ای از جنگ

رئیس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای از اوایل دوران جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: روزهای اولیه جنگ در دوره اول مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان براساس احساس وظیفه هر روز فرماندهان جنگ را احضار می‌کردند و ادامه این روند قطعا مشکل‌ساز بود. روحانی افزود: از این‌رو امام راحل پیغام دادند که مجلس به امور و وظایف مربوط به خودش برسد مجلس محل احضار فرماندهان نیست، بلکه باید حمایت کند واز طرف ایشان نمایندگانی وجود دارند که به امور جنگ نظارت دارند، اما اگر مجلس همچنان می‌خواست به آن کار خود ادامه دهد بی‌تردید اداره امور با مشکل مواجه می‌شد، بنابراین اگر کار را به اهل آن واگذار نکرده و اعتماد نکنیم و عده‌ای بخواهند قدم به قدم در امور مختلف ورود پیدا کنند، کارها به‌خوبی پیش نمی‌رود و تفاوتی نمی‌کند که این در عرصه جنگ باشد یا اداره هر پروژه یا طرحی که توسط دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود. وی تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کشور ما این است که زیادی احساس وظیفه می‌شود و همه می‌خواهند درباره تمام مسائل احساس وظیفه کنند در صورتی که چارچوب و مقرراتی در کشورمان وجود دارد و دولت و فردی مسوول شده که امور را اداره کند.

ارتقای سطح قدرت ملی

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود ارتقای سطح قدرت ملی را مورد تاکید قرار داد و گفت: براساس تقسیم‌بندی کلاسیک، قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی از مولفه‌های قدرت ملی به‌شمار می‌روند و اگر این ۴ قدرت در کنار هم و هم‌افزا نباشند، دفاع از کشور امکان‌پذیر نیست و چه بسا در دوران دفاع مقدس نمی‌توانستیم میدان جنگ را اداره کنیم. روحانی افزود: تهیه مهمات و غذا برای رزمندگان، مدیریت فروش نفت، اسکورت نفتکش‌ها توسط هواپیما، از جمله اموری بود که در کنار میدان رزم، باید مورد توجه قرار می‌گرفت اینکه در زمان جنگ موضوع انتخابات حتی یک روز هم به تاخیر نیفتاد، نشان‌دهنده این است که قدرت سیاست داخلی و خارجی ما در دوران جنگ در کنار هم قرار داشت. رئیس‌جمهور همچنین به نقش مولفه قدرت فرهنگی در دوران مقدس اشاره کرد و گفت: در آن دوران بسیاری از رزمندگان داوطلبانه به میدان جنگ می‌رفتند و اگر ایمان و اعتماد بین مردم وجود نداشت، پیروزی هم به‌دست نمی‌آمد.

قدرت دفاعی جزئی از قدرت ملی

به گزارش «ایسنا» وی همچنین با بیان اینکه ما باید قدرت ملی خود را افزایش دهیم، تصریح کرد: قدرت دفاعی جزئی از قدرت ملی است و قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی در کنار هم قدرت ملی را تشکیل می‌دهد که بدون هیچ کدام از آنها نمی‌توان کشور را اداره کرد. در زمان دفاع مقدس اگر نمی‌توانستیم میدان جنگ را اداره کرده و مهمات و غذا تهیه کنیم یا اگر نمی‌توانستیم نفت بفروشیم، نمی‌توانستیم جنگ را اداره کنیم. دلیل آنکه من در زمان دفاع مقدس مسوول پدافند هوایی شدم این بود که بعد از بمباران خارک، صادرات نفت ما دو هفته تعطیل شد. رهبری آن زمان گفتند من از طرف امام به شما تکلیف می‌کنم که این مسوولیت را بپذیرید، زیرا من اول این مسوولیت را نمی‌پذیرفتم اما اگر ما نفتکش‌ها را اسکورت نمی‌کردیم نمی‌توانستیم جنگ را اداره کنیم.

لزوم توجه به قدرت سایبری

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: در دوران جدید از قدرت سایبری و علوم پیشرفته و های ‌تک به‌عنوان علوم پیشرفته یاد می‌شود که باید به این موضوع نیز توجه داشت. روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز همه یکدیگر را تهدید می‌کنند و اینکه به جایی برسیم که دیگر تهدیدی وجود نداشته باشد، قطعا با شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد، اظهار کرد: در دنیایی که معتقد است سلاح کشتار جمعی نباید وجود داشته باشد و استفاده از آن علیه بشریت ممنوع بوده و باید از بین برود، ببینید آمریکایی‌ها با چه زبان وقیحانه‌ای روسیه را با سلاح اتمی جدید تهدید می‌کنند، بنابراین هنوز بحث ساخت سلاح‌های جدید و مخرب برای تهدید و استفاده علیه رقیب مطرح است، آیا در این شرایط می‌شود کسی بگوید که دیگر زمان صلح و همزیستی است و نیازی به قدرت دفاعی نداریم؟ رئیس‌جمهوری شهدا را اسطوره‌های مقاومت ملت ایران توصیف کرد و گفت: اگر فردوسی به‌دنبال اسطوره‌ای به نام رستم رفت تا در سایه آن ملتی را متحد کند، امروز شهدا رستم دستان واقعی هستند که شرح زندگی هر کدام از آنها می‌تواند راهنما و اسوه حسنه‌ای باشد. به همین خاطر مرکز نشر آثار شهیدان و ایثارگران ارزش فوق‌العاده‌ای دارند و این مراکز و موزه‌ها باید ملت ایران را منسجم و روحیه ایثار و فداکاری را در بین ملت ارتقا دهند و هر اندازه که این موزه‌ها شلوغ‌تر شوند، بی‌تردید در مقابل تهدیدات بازدارنده خواهد بود. روحانی در پایان از ستاد کل نیروهای مسلح، سردار باقری، نیروهای مسلح و سردار کارگر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکر کرد.