به گزارش «انتخاب»، در بخشی از این گزارش آمده است: «روسیه روابط نزدیکی با اغلب بازیکنان اصلی خاورمیانه ایجاد کرده است و احتمال می‌رود این افزایش ارتباطات با هدف ارتقای سطح نفوذ بر منطقه و البته تسلط بر رویدادهای موجود در خاورمیانه انجام شده باشد. افزون بر این، افزایش نفوذ و قدرت روسیه در منطقه، تسلط ایالات‌متحده بر خاورمیانه را در حیطه نظامی به چالش کشیده است.»

در این گزارش تاکید شده است که بسیاری از قدرت‌های منطقه به‌شدت پیگیر سرانجام جنگ‌های داخلی در سوریه هستند. بنابراین توافق با مسکو و افزایش ارتباط با ولادیمیر پوتین با مقاصد تسلط بر سوریه نیز از دیگر عواملی است که به روسیه کمک کرده تا جایگاه خود را در منطقه ارتقا دهد. اسلاوین در بخش دوم یادداشت خود با ارائه مثال‌هایی تلاش کرده تا برخی از این قدرت‌ها و مقاصد مشترک‌شان با روسیه را مرور کند.

ترکیه این روزها کمتر از هر زمان دیگر به‌عنوان یک متحد ناتو شناخته می‌شود و هر اندازه دوری از ناتو افزایش می‌یابد، نزدیکی به مسکو نیز روندی رو به رشد را طی می‌کند. این اتحاد و صمیمیت در جریان حمله اخیر به متحدان کرد دونالد ترامپ در شمال سوریه و خرید موشک‌های زمین به هوا از روسیه تقویت شده است. با وجود اینکه عربستان سعودی روابط مستحکم خود با ایالات‌متحده را حفظ کرده و تلاش دارد ترامپ را از خود راضی نگه دارد، اما در همین شرایط با یک حرکت، این اتحاد را خنثی کرده است؛ زیرا خبرهای بازار سرمایه نشان از سرمایه‌گذاری عظیم صندوق بازنشستگان روسیه در غول نفتی «آرامکو» عربستان دارد. موضوعی که حداقل در حوزه نفتی بین دو کشور روسیه و عربستان اتحادی قدرتمند خلق می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیگر چهره‌ای است که نسبت به روسیه رویکردی مثبت دارد. درواقع در حالی که نتانیاهو طی ماه‌های اخیر تنها یک ملاقات با معاون رئیس‌جمهور آمریکا مایک پنس در فلسطین اشغالی داشت و با خود ترامپ نیز در داووس رودررو شد، اما روابطش با پوتین بسیار گرم‌تر است. برای مثال نتانیاهو اغلب با ولادیمیر پوتین درباره سوریه و دیگر مسائل مهم خاورمیانه صحبت می‌کند. در نهایت ایران نیز با روسیه همکاری‌هایی مداوم دارد. برای مثال ایران و روسیه مدت‌هاست برای ابقای بشار اسد و حفظ حکومت فعلی سوریه دوشادوش یکدیگر جنگیده‌اند.

پی‌نوشت این یادداشت نیز به این موضوع پرداخته که دولت ترامپ اخیرا با صراحت اعلام کرده گروهی کوچک از نظامیانش را در سوریه حفظ خواهد کرد. گروهی که به گفته ترامپ برای مقابله با داعش مستقر است نه دخالت در امور سوریه یا حتی حمایت از اقلیت‌های کرد منطقه. با این وجود اگر ایالات‌متحده را ابزاری برای پایان دادن به مناقشات منطقه در یک بازی دیجیتال تصور کنیم، بدون شک روسیه سکان‌دار و هدایتگر اصلی نقشه این بازی است.

پشت‌پرده گفت‌وگوی محرمانه نتانیاهو و پوتین

از سوی دیگر «المانیتور» طی گزارشی به موضوع روابط اخیر بین روسیه و اسرائیل به‌‌ویژه در مورد آنچه اسرائیل «تهدید ایران» می‌خواند، پرداخته است. ‌به گزارش «انتخاب»، در بخشی از گزارش المانیتور آمده است: «اگرچه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مورد جلسات ‌هفته جاری خود و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، واکنش یا حساسیت خاصی نشان نداده، اما به نظر می‌رسد طرف ‌اسرائیلی نسبت به این دیدارها، حساسیت‌ها و نگرانی‌هایی عمده دارد. دیدارهایی که بنابر اظهارات مقامات اسرائیلی با هدف ‌کنترل اقدامات ایران در خاورمیانه و به‌ویژه روسیه انجام شده است.‌» دیدار پوتین با نتانیاهو، در شرایطی ۲۹ ژانویه انجام شد که تنها چند روز پیش از آن، رهبران اسرائیل و آمریکا نیز ‌دیدارهایی داشتند.

روزنامه کومورسانت روسیه به نقل از یک منبع ناشناس در واشنگتن، پیش‌بینی کرده که ایالات‌متحده و ‌اسرائیل می‌خواهند روسیه را متقاعد کنند تا نه تنها در سوریه مواضعی ملایم‌تر اتخاذ کند، بلکه در مورد معاهده هسته‌ای با ‌ایران از موضع حمایتی ایران دست بردارد. گری کورن، سفیر اسرائیل در روسیه، در گفت‌وگو با کومرسانت گفت: «مسکو، به ‌نگرانی‌ها درخصوص برنامه هسته‌ای ایران احترام گذاشته و به‌طور کامل پتانسیل‌های خطرناکی را که درخصوص این ‌برنامه وجود دارد، درک می‌کند. اما همین ادراک و شناخت کافی روسیه نسبت به تعهدات ایران است که باعث می‌شود روسیه ‌تلاشی برای لغو این قرارداد از خود نشان ندهد. این در شرایطی است که مقامات اسرائیلی اصرار دارند مسکو نیز به‌طور کامل ‌باید درخصوص «تهدید ایران» نگران باشد.‌»

به گزارش المانیتور، نتانیاهو پس از بازگشت به اسرائیل، در جمع خبرنگاران و ضمن بیان ادعاهایی گفت: «من به پوتین گفتم که اسرائیل در مورد ۲ ‌روند در حال ظهور منطقه بسیار جدی است؛ نخست، حضور نظامی ایران در سوریه؛ دوم، تلاش‌های تهران برای راه‌اندازی و تولید سلاح‌ هسته‌ای و البته ارسال سلاح به لبنان. سلاح‌هایی که عمدتا ‌علیه دولت اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.‌» نتانیاهو ادامه داد: «من به پوتین گفتم ما آماده نیستیم که هر یک از این بحران‌ها را به تنهایی به دوش بکشیم و اگر قرار است ‌هریک از ما علیه این بحران‌ها موضع بگیرد باید جمعی و در کنار یکدیگر وارد عمل شویم.»

براساس آنچه بلنکایا، کارشناس روسی رصد کرده است، رسانه‌های اسرائیلی خاطرنشان کرده‌اند که ترکیب هیات اسرائیلی نتانیاهو با پوتین در‌برگیرنده اطلاعاتی حساس در مورد اقدامات ایران در سوریه و حتی فراتر از آن است. نتانیاهو برای ملاقات با پوتین از همراهی ‌رهبر شورای امنیت ملی، فرمانده نیروهای مسلح و البته رئیس سازمان اطلاعات نظامی خود بهره برده است. ‌ در سوی دیگر میدان نیز سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنار وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر در هیات گفت‌وگو ‌حاضر شدند. مهم تر از همه اینکه گفت‌و‌گویی که برای تنها ۳۰ دقیقه برنامه‌ریزی شده بود تا یک ساعت و نیم بین ۲ گروه ‌ادامه یافت. یک منبع آگاه درخصوص جزئیات این گفت‌وگو به مطبوعات روسی گفت: «نتانیاهو جزئیات مهمی را درخصوص ‌برخی اتفاقات رو به گسترش و نگران‌کننده در خاورمیانه مطرح کرد.‌»