ترامپ تلاش دارد روش‌هایی را پیدا کند که برجام را نابود کند و می‌خواهد وارد حوزه‌هایی شود که صراحتا خارج از برجام است.» به گزارش «ایسنا» وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «یکی از مشکلاتی که دولت ترامپ با برجام دارد، این است که دولت اوباما در ارتباط با آن مذاکره کرده است و اگر خانم کلینتون روی کار بود، این مشکل را با برجام نداشت. شما می‌بینید آقای ترامپ از موقعی که بر سر کار آمده، تلاش کرده که تمام یادگاری‌های اوباما را نابود کند و تنها یادگاری که نتوانسته کاری در مورد آن انجام دهد، برجام بوده؛ در حالی که تاکنون بسیاری از دستاوردهای دولت اوباما را مورد خدشه قرار داده است.» این دیپلمات عالی‌رتبه ایران با بیان اینکه برجام تلاش کرده که یک حوزه اختلافی را حل کند و این موضوع با تصمیم‌گیری مشخص بازیگران آن انجام شده است، ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم بحث موشکی را از این موضوع جدا کنیم. البته ما حرف در مورد مسائل موشکی و امنیتی داریم. ما از مذاکره کردن در هیچ موضوعی نمی‌ترسیم. طرف‌های مذاکره ما کسانی بودند که صدام را تا بن دندان تجهیز کردند. همان‌طور که گفتم، ما حرف برای گفتن زیاد داشتیم اما تصمیمی که در این توافق گرفته شد، این بود که فقط در یک حوزه یعنی هسته‌ای بحث شود.»

ظریف در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر اینکه برخی می‌گویند آیا این امکان وجود نداشت که برجام به‌گونه‌ای نوشته شود که آمریکایی‌ها این فرصت را نداشته باشند که هر سه ماه یکبار به بهانه تعلیق تحریم‌ها موضع‌گیری‌هایی را علیه ایران و برجام مطرح کنند، تاکید کرد: «من نمی‌توانم ادعا کنم بهتر از این نمی‌شد نوشته شود ولی ادعا می‌کنم که برجام نه همه چیزی است که ما می‌خواستیم؛ نه همه چیزی است که طرف‌های مقابل از جمله آمریکایی‌ها می‌خواستند. تعدادی از کشورهای مقابل می‌خواستند که این موضوع مرحله‌ای رخ بدهد و علاقه‌مند نبودند که تحریم‌ها یکباره حذف شود ولی ما اصرار کردیم که کلیه تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای باید یکجا برداشته شود.»

او با اشاره به برخی از محدودیت‌ها در آمریکا برای رفع تحریم‌ها افزود: «آنها محدودیت‌های خاص خود را در این زمینه داشتند چراکه برای رفع تحریم‌ها باید به کنگره می‌رفتند و در آن مقطع و همچنین در زمان فعلی کنگره دست تندروها است. با توجه به این شرایط برجام را به شکلی تنظیم کردیم که در آن مقطع تنها شرایط ممکنی بود که می‌شد برجام را تصویب کرد.» وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه کلمه به کلمه برجام براساس عدم اعتماد متقابل نوشته شده است، ادامه داد: «شاید کمتر سند بین‌المللی داشته باشیم که این‌قدر طولانی باشد و این نشان‌دهنده این است که طرفین به یکدیگر اعتماد نداشته‌اند. در این سند همه چیز به ریز نوشته شده است.»