در این کنفرانس طی سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و پنل‌های مختلف از سوی سیاست‌گذاران و کارشناسان داخلی، ابتدا دستاوردهای اخیر اقتصاد ایران تشریح و وضعیت فعلی اقتصاد مورد واکاوی قرار گرفت. در گام دوم ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد ایران برای ورود فعالان اقتصادی خارجی به بخش‌های مختلف معرفی شد. در مجموع در این کنفرانس زمینه‌های گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مالی، نفت و گاز، گردشگری، حمل‌ونقل و بیمه ایران به سرمایه‌گذاران بین‌المللی معرفی شد.

یورومانی-ایران

روز پنج‌شنبه دومین کنفرانس «یورومانی-ایران» با همکاری بانک مرکزی ایران برگزار شد. «یورومانی» یک موسسه معتبر بین‌المللی است که حدود ۲۶ سال است بانک‌ها و موسسات مالی کشور‌های مختلف را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کند. مهم‌ترین رسالت آن ارائه اطلاعات مختلف درباره موسسات پولی و مالی کشور‌های مختلف به شرکت‌ها و موسسات بین‌المللی است. به همین دلیل مهم‌ترین تمرکز آن بررسی بازار کشور‌هایی است که از یک طرف فعالان بین‌المللی از وضعیت آنها اطلاع ندارند و از طرف دیگر ظرفیت‌های بالقوه قابل‌توجهی برای پاسخگویی به نیاز بازارهای بین‌المللی دارند. کنفرانس «یورومانی-ایران» برای دومین‌بار در پاریس با شرکت ده‌ها سرمایه‌گذار، مدیران مالی و نماینده‌های بانک‌ها و موسسات مالی از کشور‌های مختلف آسیایی و اروپایی برگزار شد. به علاوه این کنفرانس به‌طور مشترک از سوی موسسه یورومانی و بانک مرکزی ایران در پاریس برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان ایرانی از جمله عباس عراقچی معاون وزیر امورخارجه ایران، مسعود نیلی دستیار ویژه‌رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی، ناصر همتی رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران، محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و امیرحسین زمانی‌نیا معاون وزیر نفت حضور یافتند.

«الستر برت» معاون خاورمیانه  وزارت امورخارجه بریتانیا،«جفری سلستین اوربین»، سرپرست روابط دوجانبه در وزارت دارایی فرانسه و «نیکلاس دوفورک»، مدیر بانک دولتی «بی‌پی‌آی فرانس» نیز در این کنفرانس به سخنرانی پرداختند. به‌طور کلی مهم‌ترین محور این کنفرانس گسترش کانال‌های ارتباطی موجود و ایجاد کانال‌های جدید ارتباطی اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی است. کانال‌هایی که ایران و اقتصاد بین‌الملل بتوانند در بستر آنها مزیت‌های مالی و اقتصادی خود را به اشتراک بگذارند. در همین راستا در کنار مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های متفاوت، ۴ پنل اختصاصی ۵۰ دقیقه‌ای ارائه شد. محور اصلی اولین پنل تشریح آخرین دستاورد‌ها و تغییرات کلیدی در اقتصاد کلان ایران به‌علاوه معرفی ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد کلان ایران بود. در پنل دوم رگولیشن و تنظیم مقررات در بازار پولی و مالی ایران مورد بررسی قرار گرفت و بستر‌های بانکی ایران و شکاف آن با استاندارد‌های بین‌المللی نیز ارائه شد. پنل سوم با محوریت فاینانس تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران برگزار شد که موفقیت‌ها و چالش‌های اقتصاد ایران دو سال بعد از برجام، نقش آژانس‌های اعتباری صادراتی و تامین مالی فعالیت‌های سرمایه‌گذار را پوشش می‌داد. در پنل چهارم بخش تامین مالی خطوط هوایی به‌طور خاص مورد بررسی قرار گرفت. به‌علاوه در این پنل پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در ایران در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع گردشگری و حمل‌ونقل معرفی شد. در مجموع در این کنفرانس زمینه‌های گسترش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مالی، نفت و گاز، گردشگری، حمل‌ونقل و بیمه ایران بررسی شد.

دو راهبرد کلیدی آینده

در افتتاحیه این کنفرانس احمد عزیزی، مشاور سیف نیز از جانب او یک سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای با محوریت ارائه تصویری کلی از سمت تقاضای اقتصاد ایران، قرارداد‌های فاینانسی اخیر ایران و اهداف و ظرفیت‌های بانک مرکزی در آینده ارائه کرد. رشد اقتصادی سال قبل، پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال‌جاری، تعداد شغل‌های ایجاد شده و آمار بیکاری و پایداری تورم تک‌رقمی از جمله مواردی بود که در این بخش از کنفرانس به آنها اشاره شد. به‌علاوه سهم نسبی ناچیز بدهی‌های خارجی و وضعیت مناسب تراز پرداخت‌ها در ایران نیز در این قسمت مورد اشاره قرار گرفت. در ادامه عزیزی طرح اصلاحی بانک مرکزی در زمینه‌های گوناگون را ارائه داد. مسعود نیلی، دستیار ویژه‌رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی نیز در افتتاحیه این کنفرانس طی یک سخنرانی ۲۰ دقیقه‌ای به‌طور خلاصه دو محور «شرح دستاورد‌های اخیر اقتصاد ایران» و «پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد ایران» را ارائه کرد. نیلی در ابتدا به اصلاحات متعدد اقتصاد ایران در سال‌های اخیر پرداخت و محور اصلاحات اقتصادی ایران را ایفای نقشی موثر و فعال در اقتصاد جهانی اعلام کرد. اصلاحاتی که در بستر آنها اقتصاد ایران قادر است مزیت‌های اقتصادی خود را با اقتصاد بین‌الملل به اشتراک بگذارد. وی همچنین مراحل رشد اقتصادی در سال‌های اخیر را مورد بررسی قرار داد و در ادامه به اهمیت بخش نفت در رشد اقتصادی در سال‌های پسابرجام و همچنین تسری اثربخش نفت به سایر بخش‌های اقتصاد ایران پرداخت. در محور دوم، دستیار ویژه‌رئیس‌جمهوری در امور اقتصادی راهبردهای کلیدی آینده و ظرفیت بالقوه اقتصاد ایران را تشریح کرد. وی راهبرد‌های کلیدی آینده اقتصاد ایران را «بهبود بهره‌وری» و «افزایش چشمگیر در سرمایه‌گذاری» اعلام کرد به‌طوری که هر دو راهبرد یاد شده سمت تولید اقتصاد ایران را مورد هدف قرار می‌دهند. افزایش بهره‌وری باعث می‌شود تا با منابع و امکانات موجود بیشترین تولید حاصل شود و سرمایه‌گذاری نیز بستر‌های تولیدی اقتصادی را گسترش می‌دهد. در ادامه نیلی مزایای ایران از حیث جذب سرمایه‌گذاری خارجی را تشریح کرد. از جمله مزایای بالقوه یادشده از سوی مشاور اقتصادی رئیس‌جمهوری می‌توان به بازار داخلی بزرگ، موقعیت مهم ژئوپلیتیک، امنیت و ثبات، زیرساختارهای مناسب، نیروی کار آموزش‌دیده و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای بهبود مصرف انرژی اشاره کرد.

ظرفیت‌های خالی بیمه‌ای

در بخش دیگری از این کنفرانس عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بیمه مرکزی ایران به تشریح بازار بیمه ایران پرداخت. به‌طور کلی سخنان همتی حول دو محور اصلی ارائه شد. در ابتدا دستاورد‌های بیمه‌ای و وضعیت موجود بازار بیمه در ایران مورد بررسی قرار گرفت و در گام بعدی نیز ظرفیت‌های خالی صنعت بیمه و همچنین توجیه زمینه همکاری صنعت بیمه ایران با بازار‌های بین‌المللی تشریح شد. درخصوص وضعیت موجود، ابتدا انحصارزدایی در صنعت بیمه و فروش سهام بیمه‌های دولتی به بخش‌خصوصی در سال ۲۰۰۸ که در پی تصویب قانون شرکت‌های بیمه غیردولتی حاصل شده بود، پرداخته شد. همتی در ادامه به نقش مثبت برجام در صنعت بیمه پرداخت و گفت: اگرچه در زمان تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران روند نزولی داشت و حتی به کمتر از یک درصد رسید اما بعد از برجام این نسبت رو به بهبود رفت و هنوز نیز در حال افزایش است.

درخصوص ظرفیت‌های بالقوه جهانی نیز رئیس‌کل بیمه مرکزی، صنعت بیمه ایران را دارای ظرفیت‌های بکر فراوانی دانست و آمار و اطلاعاتی از ظرفیت‌های خالی پوشش بیمه‌ای ایران در بستر‌های مختلف ارائه کرد. وی در این راستا گفت: صنعت بیمه در ایران بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ریسک موجود در موجودی سرمایه کشور، بالای ۳هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود. منظور از ریسک موجود کل ظرفیت بازار ایران برای ورود شرکت‌های بیمه‌ای است. به عبارت دیگر تقاضای بالفعل و بالقوه برای پوشش ریسک در اقتصاد ایران بالای ۳هزار میلیارد دلار است که در حال‌حاضر تنها کمتر از ۳۰ درصد این ریسک تحت‌پوشش بیمه‌ است. همتی با تاکید بر ظرفیت‌های خالی بیمه در کشور گفت: تنها ۱۳ درصد یعنی فقط ۳ میلیون و ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو پوشش بیمه بدنه دارند. از حدود ۸۰ میلیون ایرانی، فقط ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی ۱۸ درصد، بیمه عمر دارند. همچنین تعداد بیمه‌شده‌های تکمیلی درمان ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است؛ یعنی فقط ۱۶ درصد مردم بیمه درمان تکمیلی دارند. از حدود ۲۵ میلیون واحد مسکونی در ایران فقط ۱۱ درصد تحت‌پوشش بیمه بوده و از کل واحدهای مسکونی ایران کمتر از ۷ درصد تحت پوشش بیمه زلزله قرار دارند. همتی با اشاره به رشد بالا و پتانسیل صنعت بیمه کشور گفت: درحال‌حاضر چندین شرکت بروکری و اتکایی اقدام به تاسیس دفتر تماس در تهران کرده‌اند. افراد و شرکت‌های خارجی می‌توانند تا ۴۹ درصد سهم شرکت‌های بیمه ایرانی را خریداری کنند. ضریب خسارت پایین رشته‌های بیمه‌ای که در میان مردم کمتر گسترش و توسعه یافته‌اند، پتانسیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت بیمه ایران ایجاد کرده است. قطعا با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی و غلبه بر رشد اقتصادی منفی سال‌های گذشته و شروع رشدهای مثبت اقتصادی، این پتانسیل رشد بیمه روز به روز بیشتر خواهد شد.