به آینده کشور کاملا امیدوارم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین گفت: از امروز تا پایان سال ۹۷، سهم بیمه کارفرمایان هر کارگاهی که در چارچوب طرح تکاپو، نیروی کار جذب کرده و آموزش دهد، برعهده دولت خواهد بود. در این زمینه بیمه حوادث را هم دولت برعهده می‌گیرد. بی‌تردید با اشتغال روستایی و توجه به آموزش حین کار، می‌توان تحول بزرگی در زمینه اشتغال ایجاد کرد. او در بخش دیگری ازسخنانش در این نشست، با اشاره به ناآرامی‌های دی ماه سال‌جاری درکشور، با قدردانی از مدیریت وزارت کشور و شورای امنیت اظهار کرد: اینکه یک بحران در طول یک هفته جمع می‌شود، اقدامی بسیار بزرگ و ارزنده است که البته در این زمینه همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و به خوبی و با دقت این بحران را مدیریت کردند. روحانی تصریح کرد: در روز اول شروع بحران و اغتشاشات به پلیس دستور دادیم که بدون سلاح امنیت را در خیابان‌ها برقرار کند و پلیس کشورمان با آرامش کامل امنیت را برقرار کرد. به گزارش «ایلنا» روحانی گفت: در تماس تلفنی‌ که با یکی از مقامات فرانسه داشته‌ام وقتی که گفتم پلیس بدون اسلحه حضور دارد تعجب کرد که چرا این موضوع اعلام نمی‌شود و پلیس بدون سلاح به خیابان آمد و آرامش را برقرار کرد. بی‌نظمی و ناآرامی همه را آزار می‌دهد و اگر مردم ببینند خیابان‌ها ناآرام است و عده‌ای شیشه می‌شکنند و خود را آتش می‌زنند مورد پسندشان نیست.

مسیر انقلاب قابل بازگشت نیست

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش در نشست مشترک استانداران، وزرا، روسای سازمان‌های اقتصادی و مدیران موسسات مالی و اعتباری، با تاکید بر اینکه اگر اعتراضی داریم قانون برای ما راه تعیین کرده است، گفت: در ۲۲ بهمن گفتم قانون اساسی ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر اصلاح هم نشود می‌تواند کشور را هدایت کرده و هم رضایت عامه را برآورده سازد؛ به شرطی که همه متعهد به قانون اساسی باشند و فصل سوم قانون اساسی را اجرا و پیاده کنیم. به گزارش «ایلنا» رئیس‌جمهور بیان کرد: قانون اساسی ما ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و همه باید در اجرای قانون اساسی بار سنگین مسوولیت را بر دوش خود احساس کنیم البته رئیس‌جمهور مسوولیت ویژه‌‌ای دارد که بر عهده فرد دیگری نیست بنابراین مسوولیت رئیس‌جمهور از همه سنگین‌تر و سخت‌تر است و در این زمینه همه باید کمک کنند. روحانی گفت: در اجرای قانون اساسی، همه دستگاه‌ها، باید مشارکت داشته باشند اما رئیس‌جمهور مسوولیت و وظایف خاصی نسبت به اجرای قانون اساسی دارد و مسوول اجرای آن است و در این مسیر همه قوا و نهادها باید در کنار هم قرار بگیرند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهوری با اشاره به راهپیمایی با عظمت ۲۲ بهمن، همگان را به تلاش برای تقویت امید در کشور فرا خواند و اظهار کرد: ملت جلو است، اما دستگاه‌های تبلیغاتی ما از ارزیابی‌های جهانی نیز عقب هستند و بذر یأس می‌پاشند.

روحانی افزود: به نظر من همین امروز هم از ملت ما سوال کنیم که شما استقلال می‌خواهید؟ می‌خواهید خودتان تصمیم‌گیر باشید یا بیگانگان؟ مثل قبل انقلاب در امور کشور مداخله کنند؟ باز هم ۲/ ۹۸ درصد خواهند گفت ما استقلال می‌خواهیم و این آمار تغییر نمی‌کند. وی ادامه داد: مردم به‌دنبال آزادی بودند، امروز هم اگر از مردم سوال کنیم که شما آزادی می‌خواهید یا اختناق؟ آزادی می‌خواهید یا استبداد؟ حاکمیت ملی می‌خواهید یا فرد؟ باز هم مردم جوابشان همان است؛ همان بیش از ۹۸ درصدی که آن روز به جمهوری اسلامی رای دادند امروز هم رای می‌دهند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مغتنم است و در شرایط فعلی حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن در همه استان‌ها، شهرها، بخش‌ها و حتی روستاها بسیار باعظمت بود و نشان داد که مردم مصمم هستند، مسیری که حدود ۴۰ سال پیش شروع کردند را ادامه دهند. روحانی در ادامه سخنانش، اراده، اطمینان، نشاط و امید به آینده را اساس پیشرفت دانست و با تاکید بر اینکه مدیرانی باید بمانند که به آینده امید صد در صدی دارند، اظهار کرد: انسجام و وحدت مردم، عامل پیروزی انقلاب اسلامی بود و تا زمانی که این انسجام و وحدت هست، هیچ قدرت خارجی کاری از پیش نخواهد برد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور گفت: ممکن است مردم در شیوه و نحوه اجرا و برنامه‌ها به اداره امور، انتقاداتی داشته باشند، اما خواهان احترام به فرهنگ ملی و دینی‌شان هستند و هیچ‌کس نمی‌خواهد فساد در جامعه باشد و همه به‌دنبال مبارزه با فساد هستند و انقلاب اسلامی برای استقلال، آزادی، فرهنگ اسلام و فرهنگ ملی و برای جمهوریت و اسلامیت بود و معتقدند که این مسیر قابل بازگشت نیست و ملت ایران آرمان‌ها و مسیری را که انتخاب کرد، با قدرت ادامه خواهد داد.

توصیه به مدیران

روحانی با بیان اینکه وظایف سخت و سنگینی در قبال انقلاب اسلامی، مردم ایران و نظام بر عهده داریم، اظهار کرد: وقتی که براساس قانون اساسی مسوولیت اجرایی کشور را بر عهده گرفتیم، بار بسیار سنگینی بر دوش‌مان قرار گرفته و باید تلاش خود را انجام دهیم تا این مسوولیت را به درستی به انجام برسانیم. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه اراده، نشاط و امید به آینده از پایه‌های اصلی پیشرفت کشور است، گفت: اگر کسی نشاط و امید صد در صدی به آینده ندارد، نباید در مسوولیت بماند و مدیرانی باید سر کار بمانند. ما کاملا به آینده کشور امیدواریم و می‌توانیم کشورمان را در مسیر پیشرفت قرار دهیم.

رشد اقتصادی سال ۹۶

روحانی اضافه کرد: در ابتدای دولت یازدهم رتبه ریسک اعتباری ایران ۷ بود و امسال به ۵ رسیده است و این نیز نشانه‌ای از افزایش اعتماد جهانی به کشورمان است و سایر شاخص‌ها نیز همین روند اعتماد جهانی را نشان می‌دهد و البته در این میان نباید به هیاهوی بوق‌های خارجی اعتنایی کرد؛ البته برخی دستگاه‌های تبلیغاتی داخلی نیز از ارزیابی‌های جهانی نسبت به پیشرفت ایران عقب هستند و بذر یأس می‌پاشند و این درحالی است که ملت ایران همچنان جلوتر ازهمه این دستگاه‌ها درحال حرکت است. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه براساس آمار و ارقام، رشد اقتصادی سال ۹۶ بالاتر از متوسط جهانی خواهد بود، گفت: این موضوع نشان‌دهنده درستی مسیری است که کشور طی می‌کند و اینکه دولت در ۵/ ۴ سال گذشته به‌طور مداوم تورم را کاهش می‌دهد به معنای توانایی دولت و آرامش جامعه است و مصمم هستیم روند حفظ تورم تک‌رقمی، رشد اقتصادی بالای ۵ درصد و کاهش بیکاری را با قوت ادامه دهیم. روحانی افزود: باید نرخ بیکاری را کاهش داده و به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کنیم و در این مسیر دشوار همه باید دست به دست هم دهیم.

لزوم کاهش سختگیری برای مردم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سال آینده به‌عنوان چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، باید سال نشاط، امید و شادمانی مردم ایران باشد، اظهار کرد: باید سختگیری و دخالت‌ها در زندگی مردم سراسر کشور کم شود و همگان اساس اسلام را که بر پایه فرهنگ، اصلاح و تبلیغ است در مواجهه با مردم در پیش بگیرند، چراکه اسلام دین مشقت و سختگیری نیست، بلکه دین بشارت و هدایت و سمحه و سهله است.

فضای مجازی

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش تاکید کرد: توجه به اشتغال در فضای مجازی می‌تواند واسطه‌های مضر و هزینه حمل‌ونقل و تاخیر در چرخه تولید و خدمات را حذف کند و باعث شود تا جنس و محصول ارزان به دست مردم برسد. روحانی افزود: بخش فناوری اطلاعات و افزایش سرعت اینترنت، پایه اصلی در آینده کشور است که بعضی متاسفانه اهمیت آن را درک نمی‌کنند. امروز باید همه به میدان آمده و کمک کنند تا فضای مجازی را منزه کرده و این فضا در مسیر علم، کسب‌وکار، کشاورزی و اشتغال مردم قرار بگیرد. رئیس‌جمهوری همه مسوولان اجرایی و استانی را به تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه فضای مجازی و فناوری اطلاعات توصیه کرد و گفت: در دولت یازدهم حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه شد تا مردم راحت‌تر زندگی کنند و به‌دنبال نسل سوم و چهارم موبایل هستیم تا شغل موبایل‌محور ایجاد شود و در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد ۱۰۰ هزار شغل برای سال ۹۷، پیش‌بینی شده است. روحانی در ادامه به برنامه دولت برای اصلاح بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: دولت زمین‌های فراوانی در سراسر کشور دارد و طبق قانون تمام دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، زمین‌هایی را که در اختیار دارند برای ساخت مسکن و بازآفرینی بافت‌های فرسوده به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.

تسهیل در موضوع سرمایه‌گذاری

روحانی تسهیل در موضوع سرمایه‌گذاری را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت یازدهم حدود ۴۰۰ مورد از مقررات دست و پاگیر را برای اشتغال، رونق و سرمایه‌گذاری حذف کرده اما هنوز موانع زیاد دیگری وجود دارد که مسوولان مربوطه باید برای اصلاح آن اقدام کنند. در ایران جاذبه‌ها و امکانات فراوانی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، اما لازم است که مقررات دست و پاگیر حذف شود و شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذار خارجی بتواند به راحتی و در کمترین زمان و از طریق فضای مجازی و دولت الکترونیک حتی بدون حضور در ایران، مجوزهای لازم را برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی به دست بیاورد.

نوسازی ناوگان حمل‌ونقل سنگین و نیمه سنگین

روحانی تاکید کرد: باید ناوگان حمل‌ونقل سنگین و نیمه سنگین، با حرکت سریع و در مدت ۳ تا ۴ سال نوسازی شود و برای این کار دولت تعهد کرده، همزمان با تحویل کامیون فرسوده، کامیون نو را با نصف قیمت واگذار کند. توجه به سلامت مالک خودروی سنگین و نیمه سنگین و خانواده وی و حتی سلامت مردم و نیز تقویت خودروسازی، از مزایای این برنامه است و تمام نیازهای ارزی برای ساخت خودروهای سنگین و نیمه سنگین جدید تامین می‌شود.

دستور در مورد زلزله‌زدگان

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به وقوع زلزله‌های اخیر درکشور تاکید کرد: باید تا سال آینده قبل از اینکه به زمستان برسیم همه کارها و اقدامات در کرمان و کرمانشاه به پایان رسیده باشد. دولت هر کاری در این زمینه لازم باشد انجام می‌دهد. دولت در زمینه تامین کانکس هر دستگاهی که اعلام آمادگی کرد، از ارتش و سپاه گرفته تا دیگر دستگاه‌ها پول آن را پرداخت کرد. حتی برای اینکه زودتر کانکس‌ها به دست زلزله‌زدگان برسد، پول را چرب‌تر هم دادیم.