وی افزود: رئیس‌جمهور در نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی مجلس، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی را به‌عنوان نمایندگان دولت معرفی کرده است تا در نشست مشترک با نمایندگان سوال‌کننده، فردا در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی موضوع بررسی شود. مطابق با آیین‌نامه داخلی مجلس، کمیسیون اقتصادی باید طی مدت یک هفته، نشست مشترک بین نمایندگان سوال‌کننده و نماینده ویژه رئیس‌جمهور را برگزار و گزارش جلسه مذکور را به صحن علنی مجلس ارجاع کند.

الزامی برای حضور رئیس‌جمهور نیست

همزمان سیدفرید موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه الزامی برای حضور شخص رئیس‌جمهور در جلسه رسیدگی به سوال در کمیسیون نیست، گفت: طی روزهای گذشته تعدادی از نمایندگان متقاضی طرح سوال از رئیس‌جمهور درمورد موسسات مالی و اعتباری، امضای خود را پس گرفته‌اند.

وعده مسوولان برای رفع حصر تا پایان سال

در خبری دیگر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که مسوولان قضایی و امنیتی وعده رفع حصر تا پایان سال را داده‌اند. به گزارش «ایسنا» علی مطهری در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: به ما قول‌هایی داده‌اند و گفته‌اند زیاد در رسانه‌ها اظهارنظر نکنیم و در مقابل آنها به‌دنبال این هستند که تا پایان سال به این موضوع خاتمه بدهند. ما هم منتظریم آیا آنها به قول‌شان عمل می‌کنند یا نه. وی افزود: تاکنون اقداماتی در مورد حصر انجام شده، ملاقات‌هایی صورت گرفته ولی باید منتظر باشیم البته در مورد آقای موسوی ملاقات اقوام راحت‌تر انجام شد و کارهایی صورت گرفت ولی در مورد آقای کروبی گشایش بیشتری انجام شد. مطهری تاکید کرد: من شخصا معتقدم اگر محصورین خطایی هم کرده‌اند هفت سال حصر خانگی واقعا مجازات قابل‌توجهی است و کافی است.

انتقاد از وزارت اطلاعات در پرونده سیدامامی

نایب رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره مرگ کاووس سیدامامی با بیان اینکه «اطلاعات ناقصی در این باره وجود دارد»، گفت: نهاد رسمی که پاسخگوی مجلس است وزارت اطلاعات است و ما می‌توانیم از آن به‌طور رسمی و غیررسمی توضیح بخواهیم، آنها باید در این باره توضیح بدهند، ما که نمی‌توانیم از اطلاعات سپاه توضیح بخواهیم. وزارت اطلاعات تاکنون یک کلمه هم در این باره صحبت نکرده و این خوب نیست. ضمن اینکه رسیدگی به مساله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است و آنها باید در این باره صحبت کنند. اینکه سکوت کنند، کار درستی نیست. وی درباره پیگیری‌های خود در این موضوع نیز گفت: وقتی قرائن زیادی باشد که ظلمی صورت گرفته مثل موضوع ستار بهشتی، من وارد این مساله شدم و تحقیق کردم. خودشان هم قبول داشتند که تخلف شده و ماموری او را کتک زده که باعث این موضوع شده ولی اختلاف این بود که آنها معتقد بودند باید این موضوع پنهان بماند و ما می‌گفتیم باید آشکار شود، اما الان قبول ندارند تخلفی شده و می‌گویند خودکشی کرده، ما هم قرائن محکم نداریم که خودکشی نشده یا اتفاق دیگری افتاده است.

مطهری درباره اظهارات دادستان تهران و مستند صداوسیما درباره سید‌امامی، گفت: بهتر بود بعد از اثبات جرم این بحث‌ها مطرح می‌شد. وی ادامه داد: به‌طور کلی ما باید به مسوولان اعتماد داشته باشیم و حرف‌شان را بپذیریم، ولی اینکه خود فرد قانع شود، بحث دیگری است. اگر کسی از من سوال کند که آیا قانع شدم، می‌گویم هنوز نه و به دنبال اطلاعات بیشتری هستم. علی مطهری در گفت‌وگو با عصر ایران نیز در مورد پیشنهاد رئیس‌جمهور درباره برگزاری رفراندوم در برخی مسائل گفت: رفراندوم در مسائل عقیدتی و ایدئولوژیک اصلا معنا ندارد. همزمان محمدجواد جمالی، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که تعدادی از اعضای این کمیسیون درخواست جلسه فوق‌العاده برای بررسی اتفاقات اخیر همچون موضوع خودکشی‌های اخیر در زندان اوین را مطرح کردند. به‌دنبال این درخواست قرار است دوشنبه جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی برگزار شود.

واکنش لاریجانی به تذکر قاضی‌پور

از سوی دیگر در جلسه علنی نوبت عصر مجلس و در جریان بررسی پیشنهادهای نمایندگان درباره تبصره سه لایحه بودجه سال آینده در موضوع فاینانس، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه هنگامی که در حال دفاع از پیشنهاد خود بود، به موضوع سوال از رئیس‌جمهور و وزرا و تحقیق و تفحص‌ها اشاره و اظهار کرد: مجلس و رئیس مجلس اجازه دهند که سوالات نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزرا مطرح و با مفاسد اقتصادی مبارزه شود. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این جمله قاضی‌پورگفت: هر وقت جایی سوال و استیضاحی می‌خواستید، بفرمایید دنبال کنید؛ چرا منت سر کسی می‌گذارید؟