بر این اساس منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ‌بر ۴ میلیون و ۴۳۲ هزار و ۶۰۴ میلیارد و ۶۶۷ میلیون ریال است که از این میزان، بالغ‌بر ۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۸۶۶ میلیارد و ۱۴۸ میلیون ریال منابع عمومی و بالغ‌بر ۵۷۰ هزار و ۷۳۸ میلیارد و ۵۱۹ میلیون ریال درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی است.

افزایش سقف درآمد از صادرات نفت و گاز

مجلسی‌ها همچنین در جلسه روز گذشته، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را افزایش دادند. نمایندگان با اصلاح مجدد بند «ب» تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه، سقف منابع حاصل از ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز را معادل ۹۵۶ هزار و ۳۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال و منابع مربوط به سه درصد صادرات نفت خام و میعانات گازی برای مناطق و شهرستان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته مطابق ترتیبات مندرج در قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه را نیز ۵۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال تعیین کردند. همچنین براساس بند «ج» تبصره یک؛ چنانچه منابع دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال ۱۳۹۷ کمتر از یک میلیون و هفت هزار و ۱۱۴ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل ۵۰ درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل‌شده اقدام کند.

سهم صندوق توسعه ملی از نفت و افزایش تعرفه واردات

همچنین با تصمیم مجلسی‌ها در بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز، ۳۲ درصد تعیین شد. براساس این مصوبه مبالغ مذکور به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود. ازسوی دیگر نمایندگان در مصوبه‌ای مقرر کردند تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، افزایش یابد. براساس این پیشنهاد الحاقی که به تصویب رسید، به‌منظور حمایت از تولید، محصولات صادرات محور، مدیریت واردات، توسعه و ارتقای سهم صادرات و بهبود تراز تجاری کشور، دولت مکلف است حداکثر یک واحد درصد میانگین به نرخ تعرفه موثر کلیه کالاهای وارداتی که از انواع مشابه داخلی برخوردار هستند اضافه و درآمد حاصله به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان از درآمد حاصله از حقوق ورودی را به ردیف درآمدی واریز کند. البته کالاهای اساسی از این بند مستثنی شدند.

شرایط اعطای تسهیلات فاینانس

مجلسی‌ها در مصوبه‌ای دیگر به دولت اجازه دادند که یک میلیارد دلار از منابع فاینانس را به‌منظور تجهیز آزمایشگاه ها، کارگاه‌های دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اختصاص دهند. براساس تبصره ۳، شورای اقتصاد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) را به طرح‌های بخش دولتی که دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی باشند، اختصاص می‌دهد. همچنین طرح‌های بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز با سپردن تضمین‌های لازم به بانک‌های عامل می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند. نمایندگان همچنین با تصویب بند الحاقی به تبصره ۳، با اختصاص ۲ میلیارد دلار از محل تامین مالی خارجی (فاینانس) برای بهره‌برداری از خطوط مترو و کاهش آلودگی هوا موافقت کردند.

سیگار گران می‌شود

با تصمیم نمایندگان درباره عوارض سیگار تولیدی و وارداتی در سال ۹۷، قیمت سیگار در سال آینده افزایش پیدا می‌کند. نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دیگر نیز به دولت مجوز دادند که بخشی از سهام شرکت‌های توزیع نیروی برق را به بخش غیردولتی واگذار کند.

تسویه بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی

مجلسی‌ها با تصویب بندی دیگر، مقرر کردند که تسویه بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی انجام شود. براساس بند الف تبصره ۲ ماده واحده این لایحه به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۳۹۷، مصارف مربوط به واگذاری بنگاه‌های دولتی موضوع جزء (۲)‌ بند (د) سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی را از طریق جدول شماره (۱۳) این قانون و بدهی خود به بخش‌های خصوصی و تعاونی، نهادهای عمومی غیر‌دولتی را از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها و سهم‌الشرکه که متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی است را از طریق جدول شماره ۱۸ این قانون پرداخت کند. در بند ۲ آمده است؛ بدهی دولت به بخش‌های خصوصی و تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی را از محل واگذاری اموال و دارایی‌ها و سهم الشرکه که متعلق به دولت و موسسات و شرکت‌های دولتی است را از طریق جدول شماره ۱۸ این قانون قابل پرداخت است. نمایندگان همچنین با تصویب بند (۲) تبصره ۴، با اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای نفت با اولویت میادین مشترک موافقت کردند.

«نه» به افزایش سقف یارانه

همچنین دیروز مجلسی‌ها با پیشنهاد حمیدرضا حاج بابایی درباره افزایش سقف منابع یارانه نقدی از ۳۰ هزار میلیارد تومان مصوب کمیسیون تلفیق به ۴۱ هزار میلیارد تومان مخالفت کردند. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه امسال حدود ۴۶ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانواده‌ها پرداخت می‌کنیم، گفت: در سنوات گذشته این رقم ۴۲ هزار میلیارد تومان بود و چون مجلس اراده داشت یارانه خانواده‌های تحت‌پوشش افزایش یابد، در حال حاضر ۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ به پرداخت یارانه نقدی اضافه شده است. او با بیان اینکه پیشنهاد دولت برای سقف ۲۳ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۷ از سوی کمیسیون تلفیق به ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: با این روال نیز باید بتوانیم نیمی از مردم را که قبلا یارانه دریافت می‌کردند، از این مجموعه خارج کنیم که باید ابزار کار فراهم شود. با این حال دولت هر آنچه را که مجلس اراده کند، با آن هماهنگ است و برخلاف نظر مجلس، دولت مستقلا اقدامی انجام نمی‌دهد.