لاشه‌هواپیمای سقوط کرده پیدا شد

این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بر عکس داشت که به‌طور میانگین ۵۰ تا ۶۰ مسافر حمل می‌کرد. از همان ساعات اولیه اعلام سقوط هواپیما تلاش‌ها برای یافتن لاشه هواپیما و اجساد سرنشینان آن آغاز شد، اما این تلاش‌ها به‌دلیل شرایط آب و هوا و وضعیت جوی تا صبح روز گذشته به نتیجه مطلوب نرسید تا اینکه ساعت ۱۰ و ۱۳ دقیقه صبح دیروز محل لاشه هواپیما توسط بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه پیدا شد و پس از آن خبرهایی مبنی‌بر یافتن پیکرهای سرنشینان هواپیمای مسافربری ازسوی گروه‌های امدادی منتشر شد.

به گفته محمود محمدی‌نسب، دبیرکل جمعیت هلال احمر، سازمان هوافضای سپاه به درخواست جمعیت هلال احمر از شامگاه یکشنبه با تجهیزات پهپادی خود در ۵۰ کیلومتری نقطه جغرافیایی اعلام شده، مشغول گشت‌زنی و تهیه تصاویر بودند که خوشبختانه در روز گذشته موفق به تشخیص محل دقیق سقوط و یافتن لاشه هواپیمای سقوط کرده شدند. ازسوی دیگر به‌دنبال اعلام محل سقوط هواپیما، اجساد تعدادی از سرنشینان هواپیما عصر روز گذشته پیدا شد. آن‌طور که مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفته است، انتقال اجساد به محض تایید شرایط جوی به پایین کوه انجام می‌گیرد. در همین حال گفته می‌شود که با توجه به ارتفاع برف، امکان فرود بالگرد در نقطه موردنظر وجود ندارد و احتمالا اجساد باید به‌صورت زمینی به پایین کوه منتقل شوند.

درخواست برای استیضاح دو وزیر

اما درحالی‌که عملیات جست‌وجو برای یافتن اجساد سقوط هواپیما وجود دارد، جمعی از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به حسن روحانی خواهان استعفای عباس آخوندی و علی ربیعی وزرای راه و کار به علت قصور در سقوط هواپیمای ATR-۷۲ شدند.این نمایندگان قصور و ناکارآمدی وزارتخانه‌های راه‌و‌شهرسازی و کار را در سقوط هواپیمای خط هوایی تهران-یاسوج موثر می‌دانند. همچنین ۱۶ نماینده مجلس در نامه‌‌ای به هیات‌رئیسه مجلس خواستار استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شدند.

افزایش انتقادها به شرکت آسمان

در کنار درخواست نمایندگان برای استیضاح وزرای راه و کار، رامین نورقلی‌پور، نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس روز دوشنبه، طی تذکری از مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان خواست که به‌دلیل مشکلات مدیریتی از سمت خود استعفا دهد. به گزارش خانه ملت، وی گفت: در این گونه حوادث انتظار این است که مسوولان مربوطه از سمت خود استعفا دهند؛ بنابراین انتظار می‌رود مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان به‌دلیل مشکلات مدیریتی که در این حوزه وجود داشته است استعفا دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات مدیریتی در این حوزه و فشارهایی به‌طور مستقیم به کارکنان، خلبانان و کادر پرواز این شرکت گفت: در ماه‌های اخیر تعدادی از خلبانان ماهر این شرکت به دلایل مشکلاتی پیرامون دستمزد و وضعیت بیمه که با آن مواجه بوده‌اند از کار خود استعفا داده‌اند. قلی‌پور افزود: با توجه به اینکه خلبان زبده هواپیمای ATR یکی از متعهدترین خلبانان این شرکت بوده است، اما تا زمانی که پرواز رفت و برگشت صورت نگیرد حق‌الزحمه‌ای بابت پرواز به وی و سایر خلبانان پرداخت نمی‌شود. در کنار این نماینده مجلس، انتقادهایی نیز از سوی برخی از کارشناسان به نحوه مدیریت شرکت آسمان طی دو روز گذشته وارد شده است. براساس بخشی از گزارشی که عصر ایران با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج و بحران مدیریت منتشر کرده، آمده است: «ریشه اصلی این بحران استفاده از افراد غیرمتخصص و غیر‌مرتبط در جایگاه‌های مدیریتی است. همین هواپیمایی آسمان که هواپیمایش سقوط کرد را ببینید! چه کسی مدیرعامل آن است؟ سردار دریادار حسین علایی که اتفاقا از نیروهای اصلاح‌طلب نیز به‌شمار می‌رود و در زمان دولت تدبیر و امید مدیرعامل آسمان شد. او از موسسان نیروی دریایی سپاه و اولین فرمانده این نیرو بود و مدتی هم رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بود.» در بخش دیگر این مطلب آمده است: «ریاست سازمان صنایع هوایی یک تشکیلات نظامی که عمدتا در کار تسلیحات هوایی  است نیز رزومه مناسبی برای مدیرعاملی یک ایرلاین تجاری نیست. دور از انتظار نیست که روش‌های نامناسب برای مدیریت یک مجموعه حساس  مسافری فاجعه به بار بیاورد. آیا واقعا در مجموعه هواپیمایی ایران با ۷۱ سال قدمت، مدیری از جنس هوانوردی تجاری وجود ندارد که افرادی را از خارج از این مجموعه و صرفا به‌خاطر گرایش‌های سیاسی بر رأس شرکت‌های مسافربری هوایی می‌گمارند و جان مردم را به بازی می‌گیرند؟»

دلیل سقوط هواپیما

هرچند هنوز نظر کارشناسی به‌صورت رسمی در مورد دلیل سقوط هواپیما اعلام نشده است، اما کاپیتان سهیلی خلبان بالگردی که قطعاتی از هواپیما را مشاهده کرده است می‌گوید که هواپیما به پایین نوک قله برخورد کرده است. کاپیتان علی فراهانی خلبان بالگرد نیروی هوافضای سپاه که موفق به یافتن لاشه هواپیمای ‌ای‌تی‌آر آسمان شده است نیز گفت: ارتفاع هواپیمای ‌ای‌تی‌آر که در موقعیت بالای چهار هزار متری لاشه آن پیدا شد در حالت عادی باید تا دو هزار پا بالاتر از این می‌بود، ولی احتمالا اتفاقی افتاده که ارتفاع هواپیما کم شده است. او افزود: اگر ۵۰ متر بالاتر بود می‌توانست قله را رد کند، ولی ممکن است جریان هوا هواپیما را به پایین کشانده باشد البته تا زمانی که جعبه سیاه پیدا نشود علت وقوع حادثه مشخص نخواهد شد.همزمان محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: این هواپیما در ارتفاع ۱۳ هزار پایی با کوه برخورد کرده است و اگر یک مقدار از سمت راست حرکت می‌کرد، می‌توانست قله را رد کند، اما به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم به این منطقه برخورد کرد.

ادامه عملیات از روز شنبه

استاندار اصفهان در عین حال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: تا ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه (امروز) فرصت داریم که هر آنچه عملیات داریم انجام دهیم؛ چراکه طبق پیش‌بینی‌ها از ساعت ۱۰ صبح وضعیت جوی اجازه پرواز بالگردها را نخواهد داد و این موضوع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. استاندار اصفهان ادامه داد: عملیات دوباره از روز شنبه از سرگرفته خواهد شد؛ چراکه به احتمال زیاد از ظهر چهارشنبه عملیات در منطقه متوقف می‌شود. براساس گزارش سازمان هواشناسی، از ظهر امروز به‌تدریج منطقه کوه دنا با افزایش و رشد ابر روبه‌رو خواهد شد و پرواز هلی‌کوپتر از ظهر امروز در منطقه غیرممکن خواهد شد.