برای تحقق این امر نیز باید تمامی الزامات مشتری‌مداری را رعایت کرده و بتوانند سهم خود را هم در بازار و هم نزد بیمه‌گذاران محفوظ نگاه دارند؛ چراکه در یک بازار رقابت‌مدار، مشتری و حفظ حقوق آن جزو ذات بازار به‌شمار می‌آید. با توجه به اینکه در روزهای اخیر زلزله به بحث شماره یک در پایتخت و بسیاری از شهرهای کشورمان تبدیل شده است، بازار فعالیت برخی مشاغل و صنایع مانند بیمه‌گران ناخود آگاه و بر حسب شرایط موجود رشد قابل‌توجهی داشته است.

بسیاری از مردم به‌دلیل ترس از ویران شدن و از دست دادن اموال و دارایی و برای جبران هزینه‌های پس از حادثه بنا بر توصیه اطرافیان و نقل قول‌های دهان به دهان به شرکت‌های بیمه مراجعه می‌کنند و تقاضای صدور بیمه‌نامه برای خانه و سایر دارایی‌شان را دارند. با این حال برای بسیاری این سوال به‌وجود می‌آید که اگر حوادث طبیعی نظیر زلزله روی دهد، شرکت‌های بیمه نیز همانند بسیاری از ساختمان‌ها و بناهای موجود در شهر از بین خواهند رفت و در این هنگام تکلیف خسارت زیان‌دیدگان و بیمه‌شدگان چه می‌شود؟ اطلاعات بیمه‌نامه‌ها و اثبات آن چگونه و به چه شکل انجام خواهد شد؟ به‌طور کلی مردم بدانند که اصل اساسی در مواقع بحرانی برای پرداخت خسارت و جبران آن برای شرکت‌های بیمه، حفظ اطلاعات و از بین نرفتن آنهاست.

 در حقیقت مهم این است که اطلاعات بیمه‌ای از بین نرود و اگر در این میان ساختمان شرکت بیمه هم آسیبی ببیند یا حتی به‌طور کلی ویران شود، در صورت ذخیره قبلی و حفظ اطلاعات کلیه خسارات بیمه‌گذاران قابل‌پرداخت است، به همین دلیل شرکت‌هایی که در صنعت بیمه از توانگری بالایی برخوردارند و بحث جبران خسارت برایشان اهمیت دارد، سالانه هزینه‌های میلیاردی برای حفظ اطلاعات بیمه‌گذاران از طریق ذخیره‌سازی داده‌ها در سایر مناطق امن کشور در قالب ایجاد مرکز داده‌ها یا data center دارند. به زبان ساده‌تر آنکه اطلاعات مربوط به بیمه‌نامه‌ها تنها در یکجا ذخیره نمی‌شود و نسخه‌های پشتیبان چندگانه‌ای برای این منظور ایجاد شده است که بسیاری از آنها هم‌اکنون در خارج از شهرها و مناطق پر ریسک در حال ذخیره‌سازی اطلاعات شرکت‌های بیمه‌ای هستند. مهم حفظ و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی نظیر شبکه‌ها و اینترنت است که در شرایط بحرانی توانایی احیای اطلاعات را فراهم کند تا حقوق بیمه‌گذاران محفوظ بماند و در شرایط نیاز جبران خسارت تسهیل شود. البته بر کسی پوشیده نیست که در صورت وقوع رخدادی نظیر زلزله یا سایر بلایای طبیعی تا طی مرحله بحرانی و بازگشت به شرایط پیش از حادثه و ایجاد نسبی آرامش، شاید رسیدگی به وضع زیاندیدگان با سرعت همراه نباشد، اما مهم آن است که اطلاعات از بین نرود و شرکت‌های بیمه نیز واقعا پاسخگو باشند. برای توسعه بازار، شرکت‌های بیمه‌گر باید ساختار، سازمان و تشکیلاتی را طراحی کنند که خدمت‌رسانی به بیمه‌گذاران را در اولویت قرار‌داده و پاسخگویی در قبال تعهدات متقبل شده را در کمترین زمان و با حداقل هزینه برای مشتری و همچنین به‌دست آوردن حداکثر رضایت او انجام دهند. چراکه این امر جزو الزامات بیمه‌گری است و اگر شرکتی این مسائل را رعایت نکند، شایستگی لازم برای امر بیمه‌گری را نداشته و حضور بیمه مرکزی در کنار مردم به‌عنوان نهاد ناظر در جهت رسیدگی به تخلفات چنین شرکت‌های بیمه‌گری باید کاملا مشهود باشد. اینجاست که عیار بیمه‌گران برای مردم آشکار می‌شود.

در چنین شرایطی است که نقش شرکت‌های بیمه برای پذیرش نزد مردم بسیار حساس‌تر از قبل است و نحوه رفتار آنها در مواقع بروز حادثه ازسوی مردم به دقت بررسی می‌شود؛ زیرا واقعیت آن است که انتظار مردم از بیمه و پذیرش آن در کشورمان در شرایط بحرانی شتاب بیشتری به خود می‌گیرد و اگر تصویر ذهنی شهروندان از بیمه به‌درستی انجام نشود پذیرش آن به‌عنوان یک فرهنگ در جامعه با نیت افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با دشواری همراه خواهد شد. همچنین توانگری مالی شرکت‌های بیمه و توانمندی مدیریتی آنها نیز از سایر عوامل تاثیرگذار در ایفای تعهدات شرکت‌های بیمه است و اگر هر یک از شرکت‌های بیمه از توانگری مالی و مدیران دارای صلاحیت برخوردار باشند قطعا در عمل به تعهدات خود به‌خصوص در شرایط بحرانی نسبت به سایرین موفق‌تر خواهند بود. حفظ اطلاعات بیمه‌گذاران و عمل واقعی به تعهدات در هنگام وقوع خسارت، اصلی‌ترین عیار برای شناسایی عملکرد صنعت بیمه کشور است که اگر با صداقت و واقعیت همراه نباشد، قطعا آثار منفی و مخرب زیادی را از نظر ذهنی و روانی در جامعه به همراه خواهد داشت.