روحانی در بخشی دیگر از این پیام نوشت: «شهادت سه تن از سربازان رشید نیروی انتظامی و دو تن از بسیجیان سرافراز مایه تاثر و تالم فراوان شد. این سربازان غیور کشور که در راه ایجاد نظم و آرامش جان خود را ایثارگرانه در طبق‌اخلاص گذاشتند و مظلومانه به شهادت رسیدند قطعا به‌عنوان شهیدان نظم و آرامش در یاد مردم جاودانه خواهند ماند. » روحانی با ابراز تالم و تاثر فراوان، شهادت این عزیزان را به خانواده‌ها، نیروی انتظامی و بسیجیان تسلیت گفته و از خداوند متعال علو درجات را برای آنان خواستار شد.

برخوردهای خشونت‌آمیز تحمل نمی‌شود

حسن روحانی همچنین دیروز در جلسه هیات دولت به موضوع حوادث خیابان پاسداران پرداخت. پس از آنکه در جلسه دیروز هیات دولت به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهوری، وزرای کشور و اطلاعات گزارش خود از حوادث روزهای اخیر و اغتشاشاتی که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای انتظامی و بسیج شد را ارائه کردند، رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه برخوردهای خشونت‌آمیز و اهانت به پلیس را که حافظ نظم و امنیت جامعه است، به هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنیم، گفت: «ضمن احترام به همه عقاید و افکار و پذیرش تنوع فکری و فرهنگی، رفتارهای خشونت‌آمیز از طرف هر گروهی را به‌شدت محکوم می‌کنیم.» حسن روحانی علاوه‌بر آنکه در پیامی به وزیر کشور ماموریت داد این حوادث را بررسی کند، در جلسه دیروز هیات وزیران نیز دستگاه‌های مسوول را با هدف تقویت انسجام و یکپارچگی ملی و افزایش وحدت و همگرایی، به بررسی و کند و کاو در ریشه‌های شکل‌گیری اینگونه حوادث مامور کرد. روحانی همچنین دیروز در تماس تلفنی با سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی از مدیریت سنجیده و در عین حال مقتدرانه نیروهای عملیاتی به‌ویژه نیروی انتظامی قدردانی و تاکید کرد که دولت با تمام توان از حافظان امنیت کشور پشتیبانی می‌کند. رئیس‌جمهوری همچنین با تاکید بر برخورد قاطع با قانون‌شکنان و برهم‌زنندگان نظم عمومی، ضرورت توجه و رسیدگی به خانواده معظم این شهدا را مورد تاکید قرار داد.

برخورد قاطعانه با مخلان امنیت

با این همه دیروز عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز در واکنش به حوادث خیابان پاسداران تهران، اعضای جامعه دراویش کشور را افرادی منطقی توصیف و تاکید کرد:‌ قطعا تخلف عده‌ای معدود از این جامعه را نباید به حساب کل جامعه دراویش دانست. براساس گزارش «ایرنا» وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه با مخلان امنیت قاطعانه برخورد می‌شود و هیچ گفت وگویی نیز با اغتشاشگران نمی‌شود، اعلام کرد: ‌برخورد همراه با خویشتنداری نیروهای انتظامی با اغتشاشگران به مفهوم انفعال نهادهای امنیتی در قبال آنان نیست. به گفته رحمانی‌فضلی، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی کشور در عین رعایت خویشتنداری زمانی که اراده کردند موضوع در مدت ۱۵ دقیقه جمع شد. وزیر کشور خواستار حمایت از مجریان برقراری امنیت شد و اظهار داشت: با کسانی که در این موضوع موجب رعب و وحشت مردم شدند و اقدامات خلاف‌قانون مرتکب شدند، گذشت نمی‌شود و از قوه قضاییه این انتظار وجود دارد که متخلفان را به مجازات برساند.همچنین به گزارش «ایسنا» رحمانی‌فضلی با اعلام اینکه به هیچ‌وجه حوادث دوشنبه شب خیابان پاسداران را به این جریان منتسب نمی‌کنیم و مسائل و موضوعاتی که رخ داده را نباید به یک جریان بسیار بزرگ اجتماعی به نام دراویش عمومیت داد، افزود:‌ در هر کدام از اقشار و گروه‌ها افرادی هستند که به‌جای آنکه به قانون متوسل شوند، اقدامات خود را در ورای قانون می‌دانند. در این زمینه رسانه‌های خارجی به‌ویژه برخی کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها این موضوع را به‌گونه‌ای مطرح کردند که به جریان دراویش در کشور منتسب شوند. او با تاکید بر اینکه مردم عزیز ما حتما کسانی را که نظم عمومی را برهم بزنند و قانون را زیر پا بگذارند و با خشونت برخورد کنند، نخواهند بخشید، تصریح کرد: دولت، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، بسیج و سپاه به هیچ‌وجه در مقابل خشونت‌طلبی، افراطی‌گری و قانون‌شکنی مراعات کسی را نخواهند کرد.

توییت وزیر فرهنگ

از سوی دیگر دیروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت تازه خود به موضوع اعتراضات و آشوب‌های اخیر گلستان هفتم پاسداران پرداخت؛ به گزارش خبرآنلاین عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حساب توییتر خود نوشت: «عده‌ای می‌خواهند دعوای شریعت و طریقت را راه بیندازند. جهان اسلام در آشوب نزاع‌های فرقه‌ای است. آتش جدید نیفروزیم.»

باید مقابل قانون‌شکنان ایستاد

سخنگوی قوه‌قضائیه نیز دیروز به حوادث خیابان پاسداران واکنش نشان داد. غلامحسین محسنی اژه‌ای روز گذشته در تماس تلفنی با سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا ضمن تقدیر از اقدامات شایسته و توأم با هوشمندی و اقتدار پلیس در ناآرامی‌های خیابان پاسداران گفت: باید به‌طور جدی در مقابل قانون‌شکنان و افرادی که مخل نظم و امنیت مردم می‌شوند، ایستاد. به گزارش خبرگزاری فارس، اژه‌ای بر شدت مجازات قاتلان و خاطیان این حادثه تأکید کرد و گفت: اگر افرادی از طریق قانون‌شکنی مخل نظم، امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشارهای داخلی و خارجی برای مردم اضطراب و مشکل ایجاد کنند باید به‌طور جدی با آنها برخورد کرد. اژه‌ای ادامه داد: یک فردی به اتهام سرقت یا احیانا داشتن خودروی سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته و می‌خواهند از او تحقیق کنند، آن وقت عده‌ای به‌صورت قلدرمآبانه و برخلاف قانون می‌خواهند حرف خود را به کرسی نشانده و در برابر پلیس ایستادگی می‌کنند. سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: این افراد با الهام گرفتن از برخی جریان‌های بیرون و تحریکات شبکه‌ها و ماهواره‌های معاند و همچنین برخی افراد در داخل کشور اقداماتی انجام داده‌اند که مردم ما شاهد آن بودند.

واکنش مجلس به حوادث خیابان پاسداران

علاوه‌بر دولتی‌ها و قوه‌قضائیه، جلسه دیروز پارلمان نیز متاثر از حوادث شامگاه دوشنبه خیابان پاسداران بود. نمایندگان پیش از آغاز جلسه علنی دیروز، دقایقی جلسه را به‌صورت غیرعلنی برگزار کرده و به موضوع یادشده پرداختند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره نشست غیرعلنی کوتاه صبح دیروز مجلس گفت: علی لاریجانی، رئیس مجلس در این جلسه گزارشی درباره اغتشاشات شب‌های اخیر و درگیری دراویش گنابادی ارائه کرد و درباره اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی توضیح داد.

تعداد بازداشتی‌ها و مجروحان

نعمتی همچنین درباره تعداد بازداشت‌شدگان در جریان ناآرامی‌های دو شب گذشته در خیابان پاسداران اعلام کرد: ۳۰۰ نفر در جریان این ناآرامی‌ها دستگیر شدند و همچنین سه نفر از نیروهای انتظامی و دو نفر از برادران بسیج به شهادت رسیدند. همچنین حدود ۳۵ نفر از نیروهای انتظامی مجروح شدند. این عضو شورای مرکزی فراکسیون مستقلین ولایی در واکنش به سوال دیگری در مورد تعداد مجروحان و کشته‌شدگان از میان دراویش گنابادی گفت: هیچ کدام از دراویش مجروح نشدند. نعمتی همچنین گفت که ارتباطاتی میان این اتفاقات و خارج از کشور وجود دارد که در حال پیگیری‌ آن هستیم.با این همه، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده تهران که در کانال تلگرامی خود به تشریح جزئیات جلسه فوق‌العاده این کمیسیون درباره حوادث خیابان پاسداران پرداخت، از بازداشت ۳۶۰ نفر خبر داده است. کمیسیون امنیت ملی مجلس دیروز در جلسه‌ای فوق‌العاده با حضور مسوولان انتظامی و امنیتی حوادث خیابان پاسداران را بررسی کرد. همچنین بسیاری از نمایندگان در جلسه علنی دیروز پارلمان، حوادث خیابان پاسداران را محکوم کردند. حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس از قوه‌قضائیه خواست تا با برهم زنندگان آرامش مردم و از بین برندگان اموال آنان و مسببان شهادت چند نفر در درگیری دوشنبه شب تهران رسیدگی جدی کند.از سوی دیگر نادر قاضی پور نماینده ارومیه هم با اشاره به حوادث اخیر در خیابان پاسداران گفت: وزیر کشور باید استعفا دهد یا اینکه از مردم عذرخواهی کند.

تکذیب کشته شدن دراویش گنا‌بادی

خبرهای دیگر درباره حوادث خیابان پاسداران حاکی از آن است که کشته شدن سه تن از دراویش گنا‌بادی صحت ندارد. به گزارش «ایسنا» یک منبع آگاه این خبر را تکذیب کرد.

تشییع پیکر ۳ پلیس؛ امروز

پیکر سه مامور شهید پلیس پایتخت که در حوادث شامگاه دوشنبه خیابان پاسداران تهران به شهادت رسیدند امروز تشییع می‌شود. براساس گزارش «ایرنا» پیکرهای این شهدا ساعت ۹ صبح امروز با برپایی مراسمی در محل ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تشییع می‌شود.