به گزارش خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «پی‌بی‌اس»، در واکنش به اظهارات «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان که انقلاب ایران را یک انقلاب شیعه خوانده بود، گفت: «شما شاهد هستید که آنها به‌واسطه انتخاب‌های اشتباهی که داشته‌اند، احساس تهدید می‌کنند. (این انتخاب‌ها) با صدام حسین شروع شد و با القاعده، داعش و جبهه‌النصره ادامه یافت، آنها همه گزینه‌های اشتباه را انتخاب کردند، بنابراین هم‌اکنون به منظور توجیه اقداماتشان، مجبورند که این انقلاب را این‌گونه بنامند.»

او ادامه داد: «ایران از آرمان فلسطین حمایت می‌کند. آیا فلسطین یک انقلاب شیعه است؟ آیا فلسطینیان شیعه هستند؟ ما سنگین‌ترین هزینه را برای حمایت خود از مردم فلسطین پرداخته‌ایم. من حتی برای یک دقیقه هم به اینکه چند درصد از فلسطینیان شیعه هستند، فکر نمی‌کنم. بنابراین فکر می‌کنم آنها(عربستان) باید قبل از اینکه چنین اظهارات مضحکی را مطرح کنند، بیشتر بیندیشند.» ظریف درباره انقلاب ایران در پاسخ به این سوال که آیا شما می‌گویید که این یک انقلاب شیعه نبود، گفت: «خیر زیرا یک انقلاب اسلامی بود زیرا همه را گردهم آورد و همان‌طور که گفتید در سراسر جهان اسلام طنین‌انداز شد. افرادی تلاش می‌کنند آن را به‌عنوان یک انقلاب شیعه به تصویر بکشند و سپس با مقادیر زیادی پول، پیام نفرت را در سراسر جهان ترویج دهند.»

ظریف توضیح داد: «قطعا عربستان سعودی خواستار پیروزی داعش است. متاسفانه، این‌گونه ثبت شده که پادشاه عربستان به یک پادشاه دیگر گفته است که داعش را به اسد ترجیح می‌دهند، آن وقت با داعش وارد تعامل می‌شویم. این یک خیال واهی است. این همان اشتباهی است که درباره صدام حسین مرتکب شدند. آنها بسیار کوته‌فکر هستند. متاسفانه، دو قدم جلوتر از خود را نمی‌بینند. آنها نمی‌فهمند که اگر داعش کنترل دمشق را برعهده بگیرد، مدعی خلافتی می‌شود که می‌تواند افراد زیادی را جذب کند و این برای آنها فاجعه است.»

ظریف در پاسخ به این سوال که ایران در حقیقت یک هم‌پیمان در منطقه دارد و آن بشار اسد و شاید عراق باشد و دلیل اینکه دوستان بیشتری در منطقه ندارد، گفت: «جوجه را آخر پاییز می‌شماریم. نفوذ ما از طریق مردم است. ما روابط بسیار خوبی با دولت‌های منطقه داریم. عربستان، فشار، ترس و وحشت و پول تحمیل می‌کند. ما در چنین فعالیتی مشارکت نمی‌کنیم.» او ادامه داد: «به‌رغم این حقیقت که آمریکا و تقریبا تمامی دیگر کشورهای قدرتمند فعالانه از عربستان حمایت و تلاش می‌کنند به‌صورت فعالانه ما را تضعیف کنند، ما همچنان بانفوذترین قدرت در خاورمیانه هستیم. این بیانگر این مساله است که ما گزینه‌های درستی را انتخاب کرده‌ایم و آنها گزینه‌های اشتباهی را در پیش گرفته‌اند.»

نمی‌خواهیم از پشت به عربستان خنجر بزنیم

ظریف در پاسخ به این سوال که اهمیت استراتژیک یمن چیست و منفعت ایران در یمن چیست، گفت: «هیچ منفعتی (برای ایران) ندارد. ما می‌دانیم که یمن برای عربستان سعودی مهم است و ما هرگز نمی‌خواهیم از پشت به عربستان خنجر بزنیم. ما قبل از آنکه یمن به این آشفته‌بازار تبدیل شود، پیام‌هایی را به آنها (عربستان) ابلاغ کردیم که بگذارید کاری بکنیم و تنها پاسخی که دریافت کردیم می‌دانید چه بود؟ «جهان عرب به شما ربطی ندارد.» مجری پی‌بی‌اس در سوالی مطرح کرد: روابط ایران با عربستان سعودی هرگز تا این اندازه بد نبوده است. آیا فکر می‌کنید ترامپ تجربه درک کامل منطقه را داشته باشد؟ ظریف پاسخ داد: «امیدوارم تا زمان پخش این برنامه، به این درک برسد.» این مجری ادامه داد که آیا درخصوص وی نگرانی دارید؟ رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پاسخ داد: «فکر می‌کنم در نهایت، منطق پیروز شود.» وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اقدام ترامپ در تحت نظر قرار دادن ایران گفت: «تاثیری در ما نداشته است.»

آمریکا در صورت خروج از برجام منزوی می‌شود

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی دیگر ضمن هشدار در مورد واکنش ایران به نقض عهد آمریکا علیه برجام گفت: اگر آمریکا از برجام خارج شود در جهان منزوی خواهد شد. بخش فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک پس از حضور محمدجواد ظریف در کنفرانس بین‌المللی «والدای» که در مسکو برگزار شد با او مصاحبه‌ای انجام داد و نظرهای وی در مورد روابط ایران و آمریکا، برجام و رسانه‌های مجازی جویا شد.

ظریف درخصوص برجام گفت: «آنچه به نظر می‌رسد، کل جامعه بین‌المللی، همچنین بخشی از آمریکایی‌ها به استثنای دولت آقای ترامپ و اسرائیل و دو یا سه کشور منطقه اتفاق‌نظر دارند بر اینکه برجام یک توافق بین‌المللی است و قرارداد دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست. توافق‌های بین‌المللی نمی‌توانند توسط یکی از طرف‌ها مورد تغییر قرار بگیرند. اگر این روش در جامعه بین‌المللی به‌عنوان کار قبول شده اتفاق بیفتد در این صورت هیچ توافقی منعقد نخواهد شد. بنابراین آنچه مسلم است اگر آمریکا تصمیم بگیرد از برجام خارج شود در دنیا منزوی خواهد شد. ما این را به‌عنوان اصل مسلم می‌دانیم اما باید ببینیم که چه میزان مقاومت عملی از سوی اروپایی‌ها شکل می‌گیرد.»

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که در صورت نقض یکجانبه برجام از سوی آمریکا، ایران برای کدام «ضدحمله» آماده است و چه اقدامی در این صورت انجام خواهد داد، گفت: «ما خیلی دوست نداریم کسی را بترسانیم. ما دوست داریم که همه عاقلانه فکر بکنند و با دقت تصمیم بگیرند. آمریکا هیچ وقت پایبند برجام نبوده است. اما در این زمینه می‌توانیم با صراحت بگوییم که اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند و اگر بخواهد رسما خارج شود و موضوعات اصلی برجام را نقض کند، یعنی قوانینی که قبلا رئیس‌جمهور آمریکا برای مدت سه ماهه یا چهار ماهه لغو می‌کرد، در این صورت ایران انتخاب‌های بسیار متعددی دارد. فکر نمی‌کنم هیچ کدام از این انتخاب‌ها برای آمریکایی‌ها خوشایند باشد. اما اینکه چه قدر از این انتخاب‌ها بترسند، دیگر بستگی به عقل و درایت آنها دارد، انسان برای ترسیدن عقل دارد.»