به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه پس از توافق هسته‌ای فرصت‌های خوبی برای توسعه مناسبات و همکاری‌های اقتصادی اتحادیه اروپا با ایران فراهم شده است، گفت: «گسترش روابط بانکی ایران و اسپانیا می‌تواند زمینه‌ساز و پایه خوبی برای افزایش بیش از پیش همکاری‌ها و روابط تجاری و اقتصادی دو کشور باشد.» رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه پس از امضا و اجرای توافق هیچ دلیلی برای چانه‌زنی مجدد و مذاکره وجود ندارد، افزود: «جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل کند، نسبت به آن پایبند خواهد بود.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر ضرورت و اهمیت مبارزه با تروریسم و گروه‌های تروریستی در منطقه، گفت که همه باید نسبت به برقراری امنیت بلند مدت در منطقه احساس وظیفه کنند و همه کشورها باید متعهد باشند تا از تبدیل کردن منطقه به انبار مهمات پرهیز کنند. وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه دوکشور خواستار توسعه، تقویت و استحکام همه‌جانبه مناسبات و همکاری‌های ایران و اسپانیا شد.

داستیس با تاکید بر حمایت کامل اتحادیه اروپا از تداوم و برقراری برجام، تاکید کرد: «گسترش روابط با ایران برای اسپانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا حائز اهمیت است و به‌واسطه ادامه و استمرار برجام می‌توانیم روابط خود را مستحکم کنیم.» همچنین رئیس‌جمهوری در دیدار خانم سیخرید کاخ، وزیر امور خارجه هلند با ابراز خرسندی از روند روابط دوستانه و رو به رشد با هلند، تاکید کرد: «تهران از توسعه روزافزون روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپایی از جمله هلند استقبال می‌کند و خواهان ارتقای این روابط، در راستای منافع متقابل دو ملت است.» روحانی به ظرفیت‌های گسترده برای تقویت همکاری‌های ایران و هلند اشاره کرد و گفت: «سطح مبادلات تجاری دو کشور هم اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقا یابد.» رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به جوسازی و فضاسازی‌های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران تاکید کرد: «مردم ما با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی کشورشان، نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست.» وزیر امور خارجه هلند نیز در این دیدار گفت: «اتحادیه اروپا و هلند به‌عنوان عضوی از این اتحادیه مصمم هستند که روابط خود را در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی ایران گسترش و توسعه دهند.» او با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع می‌دانیم  و آن را به رسمیت می‌شناسیم.

همچنین وزیر امورخارجه اسپانیا روز گذشته در محل وزارت امور خارجه با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این دیدار ظریف با اشاره به سابقه طولانی مناسبات ایران و اسپانیا بر توسعه روابط در تمام زمینه‌ها تاکید کرد. وزیر خارجه اسپانیا هم ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: «این اولین بار است که از ایران دیدار می‌کنم و امیدوارم این دیدارها تکرار شود.» وزرای خارجه دو کشور درخصوص موضوعات منطقه‌ای نیز تبادل نظر کردند. در پایان دیدار، وزرای امور خارجه دو کشور یادداشت تفاهم همکاری‌ها به منظور گسترش رایزنی‌های سیاسی و دوجانبه را امضا کردند. یادداشت تفاهم توسعه همکاری‌های ریلی نیز به امضای مقامات راه‌آهن دو کشور رسید.

همچنین وزرای خارجه هلند و اسپانیا با علی‌اکبر ولایتی،  مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری نیز دیدار کردند. ولایتی در دیدار وزیر خارجه اسپانیا گفت: «مشاهده کردیم که به‌هم ریختگی منطقه خاورمیانه بر کل اروپا و اسپانیا هم تاثیر گذاشت، بنابراین آماده تبادل‌نظر برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات طبق قوانین بین‌المللی هستیم تا آرامش و ثبات به منطقه بازگردد.» به گزارش «ایرنا» داستیس در حاشیه دیدار با ولایتی درخصوص امکان تبادلات تجاری بین ایران و اسپانیا با پول ملی دو کشور تاکید کرد: «مادرید در نظر دارد این گونه مبادلات را با ایران توسعه دهد.» ولایتی در دیدار وزیر خارجه هلند نیز گفت که روابط بسیار خوبی بین ایران و هلند وجود دارد و ایران خاطرات خوبی از مواضع هلند درخصوص کشورمان دارد. از دیگر سو وزیر خارجه هلند عصر روز چهارشنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌ها میان دو کشور در حوزه‌های مختلف و آخرین تحولات امنیتی در سطح بین‌الملل گفت‌وگو کرد.