توضیحات اژه‌ای در مورد پرونده احمدی‌نژاد

به گزارش میزان، او ادامه داد: پرونده یکی از این افراد دستگیرشده که اتهام وی کاملا واضح بود و اعتراف هم داشت، منجر به صدور کیفرخواست شد و به دادگاه ارجاع شده است. اژه‌ای اظهار کرد: البته نه‌تنها در رابطه با این فرد که مشخصا افرادی را شهید کرده است یا افراد دیگری که افراد ما را شهید کرده‌اند، بلکه تمام کسانی که در این جرم و جنایت به نحوی از انحا شرکت، مباشرت و معاونت و سببیت داشته‌اند، تحت‌تعقیب قرار گرفته یا می‌گیرند و محاکمه خواهند شد؛ چه بسا افرادی هستند که هنوز دستگیر نشده‌اند و اگر افراد دیگری در صحنه حضور داشتند و محرکان و مسببان این قضایا بودند، آنها هم شناسایی می‌شوند و تحت‌تعقیب قرار می‌گیرند.

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین از فوت یک نفر دیگر در جریان این آشوب‌ها غیر از ماموران نیروی انتظامی خبر داد و گفت: در جریان این آشوب‌ها یک نفر نیز فوت کرده است؛ حالا اینکه این فرد کیست؛ درویش است یا غیر از درویش، مشخص نیست. این فرد از کسانی است که در بیمارستان بعدا فوت کرده است. همچنین به گزارش «ایرنا» سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: با توجه به جنایت داعشیانه در خیابان پاسداران و درخواست بحق مردم از قوه‌قضائیه، دادگاه متهم اصلی این پرونده در کمترین زمان ممکن برگزار می‌شود.

جمع‌آوری ادله در پرونده احمدی‌نژاد

به گزارش «ایسنا» سخنگوی قوه‌قضائیه در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد و نامه او به مقام معظم رهبری گفت متاسفانه فردی که قبلا مسوولیت بزرگی در کشور داشته صحبت‌ها و حرف‌هایی می‌زند که در آن خلاف شرع و قانون وجود دارد. محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه این پرونده غیر از آنکه به آن اتهامات دیگری افزوده شده است، گفت: ان‌شاءالله این مسائل در فرصت مناسب خود رسیدگی می‌شود، لکن در پرونده موردنظر غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر هنوز اقدام قضایی به معنای احضار، تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است. محسنی‌اژه‌ای درباره صحبت‌های باهنر درباره آمادگی مقامات قضایی برای برخورد با احمدی‌نژاد نیز گفت: در این‌باره چندین بار صحبت‌هایی داشتم که قاعدتا برای شما و مردم قانع‌کننده نبوده است. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین شنبه در نشست ماهانه این جامعه گفت: مقامات قضایی گفته‌اند که برای برخورد با احمدی‌نژاد آمادگی وجود دارد و به اندازه کافی هم جرم مرتکب شده است؛ ولی شرایط برخورد باید فراهم شود.

بازداشت سه فعال دیگر محیط‌زیست

سخنگوی قوه‌قضائیه در مورد پرونده کاووس سیدامامی و پخش برنامه‌ای در مورد وی در صداوسیما گفت: اگر کسی دستگیر شود و بدون ذکر جزئیات اعلام نشود که به چه اتهامی دستگیر شده بد است، اما اگر گفته شده فردی که خودکشی کرده به اتهام جاسوسی بوده اشکال ندارد. به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه گفت: در پرونده جاسوسان در قالب فعالیت محیط‌زیستی اخیرا سه نفر در هرمزگان بازداشت شده‌اند و فرد خارجی تاکنون در این پرونده بازداشت نشده است. محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که طبق گفته‌های دادستان تهران تا پایان شهریورماه ۷۰ نفر به اتهام جاسوسی دستگیر شدند، توضیح دهید که اکنون چند نفر به اتهام جاسوسی در کشور تحمل کیفر می‌کنند، گفت: از عددی که از قول دادستان گفتید که در حال حاضر ۷۰ نفر در زندان هستند، اطلاع ندارم و این به معنای افزایش نیست؛ زیرا برخی از سال‌های قبل دستگیر و محکوم شده‌اند.

تایید یک بازداشت در بانک مرکزی

معاون اول قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه در حوزه اقتصادی، پولی و بانکی شایعاتی مبنی‌بر دستگیری برخی از مدیران یا مسوولان بانک مرکزی مطرح شده است، گفت: برای مسوول سابق حراست بانک مرکزی، پرونده‌ای تشکیل شده بود که ایشان با قرار وثیقه در حال حاضر آزادند و مساله مالی بود. محسنی‌اژه‌ای افزود: یک فرد دیگری نیز که ظاهرا مدیر نیست و کارمند یکی از معاونت‌های بانک مرکزی است، به اتهام مالی بازداشت شده بود و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد شده است. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی قوه‌قضائیه از دستگیری مسوول سابق حراست بانک مرکزی به‌خاطر مسائل مالی خبر داد.

پرونده تخلفات مالی شهرداری سابق

به گزارش «ایسنا» سخنگوی قوه‌قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده تخلفات مالی قائم مقام شهردار سابق و نحوه رسیدگی به گزارش اعلامی درباره تخلفات دوران شهرداری سابق از سوی نجفی شهردار تهران گفت: گزارشی را داده‌اند که در حال رسیدگی است.  به گزارش خبرگزاری مهر، محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به این سوال که شهردار تهران اعلام کرده بخشی از گزارش تخلفات شهردار سابق به قوه‌قضائیه ارسال شده است، آخرین وضعیت پرونده چیست، گفت: بله پرونده‌ای در این رابطه ارسال شده و در حال رسیدگی است و افرادی که در مظان اتهام هستند، احضار می‌شوند.

پرونده وزارت نفت

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده فردی از وزارت نفت که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختلاس کرده و از کشور فرار کرده، گفت: در مورد فرار این فرد باید از دو سه دستگاه سوال جدی کرد اول اینکه حراست کجا بوده که در طول این مدت خبردار نشده یا اینکه حسابرسان و بازرسان کجا بودند، چون ظاهرا این کار در طول چندین سال اتفاق افتاده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محسنی‌اژه‌ای درخصوص آخرین وضعیت پرونده اختلاس در وزارت نفت نیز گفت: ۱۲ نفر تفهیم اتهام و سه مدیر بازداشت شدند. ۷۰ میلیارد تومان از اموال فرد فراری از جمله ۱۴ آپارتمان و ۲۵ قطعه زمین و چندین خودروی لوکس شناسایی شده است. اموالی هم این فرد در خارج داشته است که سعی بر شناسایی آن داریم. تلاش می‌شود با اقدامات حقوقی این فرد به کشور بازگردانده شود. شنیده‌ام این فرد دو تابعیتی است.

آخرین وضعیت متهمان ارزی

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت متهمان ارزی گفت: هنوز پرونده به دادگاه نرفته و تحقیقات ادامه دارد. حساب حدود ۹۱ نفر مسدود شده، حساب‌های آنها حدود ۳۷ میلیارد تومان موجودی داشته‌ که مسدود شده است. البته در برخی از رسانه‌ها مطالبی منتشر شده بود که در آن گردش مالی را با موجودی قاطی کرده بودند. موجودی در حساب‌های مسدود شده حدود ۳۷ میلیارد تومان است؛ اما گردش مالی این ۹۱ نفر خیلی بیشتر است. وی افزود: سرجمع افرادی بازداشت شده‌اند که تعدادی هنوز در بازداشت بوده و تعدادی با قرار آزاد شدند. پرونده متهمان ارزی هنوز ادامه دارد. ممکن است افرادی دیگر که به‌صورت غیرمجاز کار کرده و تخلفات ارزی براساس ضوابط بانکی دارند مجددا تحت‌تعقیب قرار گیرند. به هر صورت هنوز پرونده در مراحل دادسرایی و ابتدایی است و به دادگاه نرفته است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‌، اژه‌ای در ادامه در پاسخ به این سوال که مجازات کشف حجاب چیست، گفت: دایر کردن مرکز فساد یا تشویق به فساد و فحشا موارد متعددی دارد که سقف مجازات آن تا ۱۰ سال زندان است؛ اما اگر چنانچه اینها نباشد و فعل حرامی چه در منظر مردم و چه در غیر از آن رخ دهد براساس مواد قانونی به آن رسیدگی می‌شود.