انتقاد از طرح مبحث علوم اسلامی

بر اساس آنچه «ایسنا» از این همایش گزارش داده است، نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه در اتفاق‌های اخیر در توسعه سیاسی یک گام به جلو برداشتیم و همه قبول داشتند که باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت و هر اعتراضی را نباید به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه تلقی کرد.

او با بیان اینکه در سال ۸۸ این فضا نبود، گفت: اساسا معترضان را به دلیل اعتراض محکوم می‌کردند که اصلا چرا شما اعتراض کردید. نظام می‌گوید انتخابات درست بوده چرا شما اعتراض می‌کنید پس شما مخالف ولایت فقیه هستید. مطهری با بیان اینکه ما بی‌جهت بر اقوام و مذاهب سختگیری می‌کنیم، تاکید کرد: لازم است این گروه‌ها در جایی مراسمی داشته باشند که از آنها دریغ می‌کنیم که این کار درستی نیست. ما به راحتی می‌توانیم دل‌های اینها را به سمت جمهوری اسلامی جذب کنیم. به گفته نایب‌رئیس مجلس، نوع رفتار ما باید متعادل باشد و تلاش برای تحکیم وحدت ملی داشته باشیم نه اینکه فقط بگوییم وحدت ملی وجود دارد و عده‌ای هم پای کار هستند و این کافی است.

ماجرای گلستان هفتم پاسداران

مطهری در ادامه به اتفاقات اخیر در خیابان گلستان هفتم پاسداران اشاره کرد و گفت: عده‌ای خیابان را می‌بندند و ما با آنها مذاکره می‌کنیم و این خیلی جالب نیست. او تاکید کرد که نباید نسبت به این افراد رافت نشان داد؛ زیرا با روش غیرمقتدرانه نمی‌توان در مقابل کسانی که نظم عمومی را برهم زدند، رافت نشان داد و مذاکره کرد تا اینها اینقدر فرصت کنند که دست به چنین کارهایی بزنند.

انتقاد از روحانی

نایب‌رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود به انتقاد از حسن روحانی پرداخت و تاکید کرد که ورود رئیس‌جمهوری به برخی مسائل صحیح نیست. مطهری در این باره افزود: اینکه ما علم دینی داریم و نداریم و علوم اسلامی داریم یا نداریم، بحث تخصصی و قابل‌بحث است. در حال حاضر کسی دنبال این مباحث نیست و اگر بحثی هم هست، بحث علوم اسلامی است که به آن جواب داده شده است. به گفته نایب‌رئیس مجلس، رئیس‌جمهوری مدیر اجرایی است و باید کار خود را انجام دهد. در هر دوره‌ای این نقص‌ها را می‌بینیم که روسای جمهوری وقتی در زمینه اجرایی تحت فشار قرار می‌گیرند، گریزی به صحرای کربلا می‌زنند. مطهری تصریح کرد: رئیس قوه‌قضائیه هم در همه چیز وارد می‌شود؛ در‌حالی‌که هر کسی باید کار خود را بیان کند و گزارش از کار خود بدهد و پاسخ سوالات مردم را بدهد و این نقصی است که باید اصلاح کنیم. نایب‌رئیس مجلس در ادامه اظهارات خود، به فشارهای خارجی و نارضایتی‌های داخلی اشاره کرد و در عین حال گفت: ما در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و عده‌ای می‌خواهند القا کنند که ما به بن‌بست رسیده‌ایم و هیچ راهی غیر ‌از اینکه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی از آرمان‌های خود دست بردارد، وجود ندارد. مطهری تاکید کرد: ما این تلقین را نمی‌پذیریم و معتقدیم انقلاب اسلامی و هر حرکت اجتماعی و هر نهضتی دائما نیازمند ارزیابی راه طی شده است و نیاز به اصلاح مستمر دارد و انقلاب ما هم از این قاعده مستثنی نیست. او افزود: این طور نیست که اگر به مشکلاتی برخوردیم، باید در آرمان‌های اولیه خود تجدید نظر کنیم بلکه ممکن است در جاهایی کاستی‌هایی در انتخاب روش‌ها وجود داشته باشد که ما باید بعضی از روش‌های خود را اصلاح کنیم.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به اینکه آنچه در رسانه‌های بیگانه تاکید می‌شود، به بن‌بست رسیدن جمهوری اسلامی است اما باید مراقب باشیم که به این موضوع دامن نزنیم بلکه باید در پی اصلاح امور باشیم، گفت: ما به اصلاحات مختلفی نیاز داریم و در حوزه اقتصادی، نیازمند اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. اقتصاد ما چهار بخش دارد؛ یکی دولت، دیگری بخش خصوصی و بخش دیگر، نظامیان و دیگری، نهادهای حکومتی. طبعا نقش بخش خصوصی ما کوچک است که این مانعی برای پیشرفت اقتصادی ما محسوب می‌شود.

او ادامه داد: اخیرا رهبر انقلاب توصیه کرده‌اند که نهادهای نظامی، از بنگاه‌های اقتصادی غیر‌مرتبط بیرون بیایند و وزیر دفاع هم این موضوع را اعلام کرد. این نشان می‌دهد که احساس اصلاح امروز وجود دارد. مطهری تاکید کرد: علت اینکه ما در ورود به بازار قطر و روسیه زمانی که دچار بحران شدند، موفق نبودیم، کوچک بودن بخش خصوصی است که نمی‌توانستند با کشورهایی مانند ترکیه رقابت کنند و ترکیه به سرعت بازار قطر و روسیه را تصاحب کرد. بخش خصوصی ما کوچک است و فعال نیست و رقابت به معنای واقعی در آن وجود ندارد. از سوی دیگر، حسین کمالی رئیس خانه احزاب نیز در این نشست با بیان اینکه وضعیت کشور مناسب نیست، اظهار کرد: این همه درد قابل‌مشاهده است اما سوال پیش می‌آید که چرا مردم سکوت کرده‌اند؟ او ادامه داد:‌ در هر ساعت، ۱۸ طلاق ثبت می‌شود و ما ۵ میلیون بیکار داریم. طبق آمارها، خط فقر کمر مردم را شکسته است و این زیبنده نظام نیست. دو میلیون معتاد ثبت شده وجود دارد و تمامی این موضوعات باید به گفت‌وگوی اجتماعی گذاشته شود.