براساس ماده ۶۱ این قانون، به منظور بررسی و حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به ایجاد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به ریاست استاندار در استان‌ها اقدام کند. در تبصره این ماده نیز آمده که کارگروه‌های استانی مذکور تحت نظارت و ساماندهی ستاد ملی تسهیل و رفع موانع واحدهای تولیدی به ریاست وزیر صنعت، معدن و تجارت انجام وظیفه می‌کند. کارگروه‌ها و ستاد ملی مذکور باید از امکانات و نیروهای انسانی موجود در دستگاه‌های اجرایی استفاده کنند و به هیچ وجه تشکیلات جدیدی ایجاد نکنند.

شرایط پذیرش نظر کارگروه تسهیل از سوی بانک‌ها

نمایندگان همچنین نحوه پذیرش نظر کارگروه تسهیل از سوی بانک‌ها را تعیین تکلیف کردند. براساس مصوبه نمایندگان، بانک‌ها و موسسات اعتباری و صندوق‌های حمایتی موظفند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در کارگروه تسهیل حداکثر ظرف مدت یک ماه موافقت کنند یا دلایل موافقت خود را همراه با مستندات مرتبط به هیات موضوع تبصره این ماده تسلیم کنند. همچنین تاکید شده است که رئیس‌کل بانک مرکزی موظف است پس از مشورت با استاندار هیات متشکل از خبرگان بانکی و اقتصادی در هر استان تشکیل دهد. این هیات موظف است دلایل و مستندات بانک‌ها برای استنکاف از پرداخت تسهیلات مورد نظر کارگروه تسهیل را بررسی و درباره آن اظهارنظر کند؛ در‌صورتی‌‌که دلایل بانک برای استنکاف از پرداخت تسهیلات مورد نظر مورد تایید هیات موضوع این تبصره قرار نگیرد، بانک مرکزی موظف است تسهیلات مورد نظر را به متقاضی پرداخت کند. از سوی دیگر نمایندگان فروش سهام شرکت‌های قابل‌واگذاری را به اشخاص حقیقی و حقوقی که از امتیازات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به‌دلیل معوقه یا بدهی بانکی برخوردار شده بودند، ممنوع کردند. بر این اساس کلیه اشخاص یادشده حق خرید تمام یا بخشی از شرکت‌های قابل‌واگذاری سازمان خصوصی‌سازی را ندارند.

ارسال طرح استیضاح آخوندی به هیات‌رئیسه مجلس

همچنین شهرام کوسه غراوی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه دیروز متقاضیان استیضاح عباس آخوندی با او در این کمیسیون، به خبرگزاری مهر گفت: استیضاح‌کنندگان وزیر راه و شهرسازی از پاسخ‌های عباس آخوندی قانع نشدند. فرید موسوی، نماینده تهران نیز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» از ارسال طرح استیضاح وزیر راه به هیات‌رئیسه مجلس خبر داد. خبر دیگر آنکه متقاضیان استیضاح علی ربیعی نیز از پاسخ‌های او در جلسه عصر دیروز کمیسیون اجتماعی قانع نشدند. احمد بیدگلی، عضو کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که گزارش کمیسیون در این خصوص به هیات‌رئیسه ارسال خواهد شد.

اعلام وصول طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ۵ طرح را به‌صورت عادی اعلام وصول کرد. طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن، طرح اصلاح قانون تابعیت، طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی، طرح استمهال ۵ ساله مستخدمین رسمی موسسین و شرکت‌های دولتی و طرح شورای‌عالی استان‌ها با عنوان اصلاح ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری ازجمله طرح‌های اعلام وصول شده در جلسه علنی دیروز پارلمان هستند.