اصلاح سقف انتشار اوراق مشارکت

همچنین نمایندگان مجلس با اصلاح بند الحاقی ۳ تبصره ۵ بودجه، سقف انتشار اوراق مشارکت در سال ۹۷ را ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کردند. مجلسی‌ها در این مصوبه اصلاحی تاکید کردند که سقف استفاده دولت از اوراق موضوع این تبصره برای مصارف بودجه عمومی حداکثر معادل سقف پیش‌بینی شده در جدول شماره چهار قانون برنامه ششم توسعه باشد و دولت اجازه مصرف اوراق منتشرشده مربوط به شرکت‌ها و شهرداری‌ها در بودجه عمومی را ندارد. مجلسی‌ها همچنین در تصمیمی دیگر، با اصلاح بند الحاقی ۲ به تبصره ۴، مصوب کردند که دریافت فاینانس برای تامین سهم ۱۵ درصدی طرح‌های ریلی منوط به مجوز از مقام معظم رهبری باشد.

در تصمیم اصلاحی دیگر، نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان به دولت مجوز دادند برای ساماندهی بافت‌های فرسوده نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کند. پیش از این در بند «و» تبصره ۴ بودجه ۹۷ به دولت اجازه داده شد که مبلغ ۱۴ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان از ورودی سال ۹۷ صندوق توسعه ملی برداشت کند و به تقویت بنیه دفاعی، کمک به بازسازی مناطق زلزله‌‌زده و سیل‌زده، تولید واکسن سینه پهلو و عفونت کودکان، برنامه اجرایی مقابله با ریزگردها، رفع مشکل برق خوزستان، طرح‌های آبرسانی روستایی- عشایری و توسعه شبکه‌های آن، طرح‌های آبیاری تحت فشار، کم فشار و سامانه‌های نوین آبیاری طرح‌های آبخیزداری و صداوسیما اختصاص دهد.

حذف مجوز دولت برای دریافت وام

نمایندگان در تصمیمی دیگر، مجوز دولت برای دریافت تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ ۵ میلیارد دلار را حذف کردند. مجلسی‌ها دیروز بند ب تبصره ۳ را اینگونه اصلاح کردند که مفاد تبصره ۳۸ قانون اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ مصوب ۹۵/ ۶/ ۳ در سال ۹۷ تنفیذ می‌شود. پیش از این مجلس در مصوبه‌ای به دولت اجازه داده بود برای اجرای طرح‌ها با رعایت سقف مقرر در بند الف این تبصره نسبت به اخذ یا تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض با مبلغ ۵ میلیارد دلار از دولت‌ها موسسات مالی خارجی یا بین‌المللی با رعایت ضوابط قانونی اقدام کند.

۵۰۰ میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

مجلسی‌ها همچنین سقف ۵ هزار میلیارد ریالی را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری تعیین کردند. بر این اساس آنچه در بند الحاقی ۲ تبصره ۱۱ اصلاح شد، دولت موظف است اراضی مسترد شده که دولت طبق قانون حق فروش آن را دارد، به قیمت روز به فروش رسانده و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل واریز کند. معادل مبلغ واریزی تا سقف ۵ هزار میلیارد ریال از محل ردیف ۳۷ -۵۵۰۰۰۰ صرف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری موضوع بند ج تبصره ۱۲ این قانون می‌شود.