ارزیابی لودریان از سفر به تهران

وزیر خارجه فرانسه در پایان سفرش به تهران به خبرنگاران فرانسوی گفت: «گفت‌وگوهایی طولانی داشتیم و پنج ساعت بحث‌هایی عمیق انجام دادیم. این بحث‌ها صریح بود. این دیدار، به‌خصوص به‌دلیل فضای ملتهب منطقه، حائز اهمیت بود. مقام‌های ایرانی به‌خصوص رئیس‌جمهور روحانی عزم خود را برای حفظ توافق هسته‌ای اعلام کرده و گفتند هرچه بتوانند برای حفظ این توافق انجام می‌دهند.»

او با بیان اینکه مقام‌های ایرانی از وضعیت انسانی در سوریه از جمله در غوطه شرقی هم ابراز نگرانی کردند و گفتند خواهان یافتن راه‌حلی برای ممانعت از بروز فاجعه هستند، ابراز کرد: «این فرصت فراهم بود که درباره موضوعات منطقه به صراحت و بدون ابهام صحبت کنیم. هر کدام از ما به روشنی دیدگاه خود را اعلام کرد. من همچنین نظر مقام‌های ایرانی درباره برنامه موشکی را پرسیدم و توانستم نگرانی فزاینده فرانسه درباره این دو موضوع (موشکی و منطقه‌ای) را ابراز کنم. در عین حال، ما در لزوم حفظ توافق هسته‌ای کاملا هم‌رای بودیم. ما با لغو تحریم‌ها و از سرگیری روابط تجاری با ایران این مساله را ثابت کرده‌ایم. این توافق تاریخی باید حفظ شود.»

لودریان درخصوص مسائل منطقه‌ای هم افزود: «در مورد مسائل منطقه‌ای ما گفت‌وگویی بسیار آزاد و محکم داشتیم و فکر می‌کنم کاملا صادقانه، اما صریح و قاطع، صحبت کردیم. کار زیادی برای انجام باقی مانده است. ما توافق کردیم که به دیدارهایمان ادامه دهیم. ما باید با همه از جمله ایران و روسیه گفت‌وگو کنیم. ما در شرایط ملتهبی قرار داریم. من برای گفت‌وگو و اظهار دغدغه‌هایمان به تهران آمده بودم و فکر می‌کنم که از این منظر سفر مثمرثمری بود، چراکه هر دو طرف نظراتشان را به صراحت اعلام کردند.»

وزیر امورخارجه فرانسه همچنین روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه در پاسخ به این سوال که چرا پاریس به فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات‌متحده‌عربی با توجه به جنگ یمن پایان نمی‌دهد، از جواب دادن طفره رفت و گفت: ایران نیز تسلیحات زیادی در یمن دارد. لودریان با بیان اینکه اولویت یافتن راه‌حلی سیاسی برای بحران یمن است، مدعی شد: «من به معنای واقعی نگران وضعیت یمن هستم.» او در ادامه با تکرار ادعایش مبنی بر وجود سلاح‌های ایرانی در یمن گفت: این یک جنگ بیهوده است. این واقعیت دارد که تسلیحات سعودی در این کشور هستند اما آیا باور می‌کنید که تسلیحات ایرانی نیز در آنجا وجود داشته باشد؟ بله، به میزان زیادی هست.

دولت فرانسه به‌ویژه از زمان ریاست‌جمهوری امانوئل مکرون با انتقادات شدیدی از سوی گروه‌های حقوق بشری به‌دلیل فروش تسلیحات به سعودی‌ها مواجه شده است. آنها می‌گویند که فرانسه اجازه می‌دهد این تسلیحات در عملیات نظامی ریاض علیه مردم یمن استفاده شود. عربستان و امارات‌متحده‌عربی دو خریدار عمده تسلیحات فرانسه هستند و از این کشور تانک، خودروهای نظامی، مهمات و توپ دریافت می‌کنند. برخلاف برخی کشورهای اروپایی فرانسه تاکنون هیچ تمایلی برای کاهش یا توقف فروش سلاح به ائتلاف تحت رهبری عربستان نشان نداده است هرچند هشدارهای زیادی درباره استفاده از تسلیحاتش در جنگ یمن دریافت کرده است. وزیر خارجه فرانسه درحالی مدعی وجود تسلیحات ساخت ایران در یمن است که بر هیچ کس پوشیده نیست عربستان با حمایت غرب و اروپا ائتلاف خود علیه حوثی‌ها را ایجاد کرد و دست به حملات هوایی مرگبار علیه مردم یمن زد.