سکوت دولت؛ سرگیجه فراکسیون‌ها

نکته قابل‌توجه درباره این سه طرح استیضاح آن است که از هفته گذشته تا امروز که حدود یک هفته از اعلام‌وصول این طرح‌ها می‌گذرد و تنها یک روز مانده به آغاز نخستین جلسه استیضاح، سیگنال مشخصی از سوی دولت و مجلس مبنی‌بر نظر نهایی درباره این استیضاح‌ها ارسال نشده است.

رایزنی‌های دیرهنگام دولت

از یکسو دولتی‌ها رایزنی‌های خود درباره این سه طرح استیضاح را دیرهنگام آغاز کردند و این خود دو فرض را به ذهن متبادر می‌کند؛ دولتی‌ها یا خیالشان از ناکام ماندن این استیضاح‌ها راحت است یا آنکه موفقیت متقاضیان استیضاح در کنار زدن این سه وزیر را دور از ذهن نمی‌دانند. این موضع منفعل دولت به شکل‌گرفتن برخی شایعات نیز دامن زده است.

جلسه ویژه روحانی با سه وزیر؟

در این میان برخی شایعات درباره اینکه دولتی‌ها نیز با این استیضاح موافقند مطرح شده است؛ موضوعی که تابناک به نقل از یک منبع آگاه آن را رد می‌کند. به نوشته تابناک، برخی به‌دلیل امضای طرح استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم از سوی تعداد محدودی از نمایندگان حامی دولت و همچنین برخی اعضای فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس در حال تقویت شایعه و طرح این ادعا هستند که استیضاح‌های مذکور با موافقت غیرمستقیم دولت انجام می‌شود تا از این طریق رای مثبت نمایندگان مجلس به استیضاح سه وزیر را کسب کنند؛ درحالی‌که یک منبع آگاه و نزدیک به دولت این خبر را تکذیب کرد. به گفته این منبع آگاه،  رئیس‌جمهوری صبح شنبه با هر سه وزیری که برخی نمایندگان مجلس به‌دنبال استیضاح آنها هستند، یعنی «محمود حجتی»، «عباس آخوندی» و «علی ربیعی» دیدار و نکاتی را به آنها یادآوری کرد. رئیس‌جمهوری از وزیران جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته است تا ضمن دفاع قوی از عملکرد خود، با قوت و قدرت بیشتر به ادامه مسیر خدمت در دولت دوازدهم پایبند باشند و در این راه در جلسه استیضاح با قوت حاضر و به سوالات پاسخ بگویند.  در این میان یک جلسه نیز بر شدت این شایعات درباره استیضاح افزوده است؛ شامگاه دوشنبه، محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری در جلسه حزب اعتدال و توسعه حضور یافت؛ جلسه‌ای که به گفته رمضانعلی سبحانی‌فر، نماینده مجلس و سخنگوی این حزب، در آن به بررسی طرح استیضاح وزرا پرداخته شد. او در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از حضور محمود واعظی، برخی از وزرا و مسوولان دولتی نیز در این جلسه خبر داد.

تکذیب شام نوبخت به نمایندگان

با این حال، سید‌حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این جلسه را به «دعوت به شام جمعی از نمایندگان، از سوی نوبخت» تعبیر کرد و در گفت‌و‌گو با سایت الف گفت: «این دعوت‌نامه به‌نام حزب اعتدال و توسعه انجام شده اما محل شام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و برخی از نمایندگان از جمله امضا‌کنندگان استیضاح سه وزیر به این مراسم شام دعوت شده‌اند و  این موضوع به ذهن متبادر می‌شود که شاید بده و بستانی صورت گیرد.» ساعتی نگذشت که دفتر سخنگوی دولت این خبر را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: «ادعای یکی از نمایندگان مخالف دولت درباره دعوت حزب اعتدال و توسعه از برخی نمایندگان مجلس از جمله استیضاح‌کنندگان سه وزیر دولت اقدامی مصداق بداخلاقی سیاسی و کذب محض است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این نماینده با قلب واقعیت و تحریف اصل موضوع به تشویش اذهان‌عمومی پرداخته است.»

استیضاح منفعل

از سوی دیگر تکاپوی مجلسی‌ها نیز آنچنان به نظر نمی‌رسد زیرا هنوز نظر رسمی فراکسیون‌های پارلمان در مخالفت یا موافقت با این استیضاح‌ها رسانه‌ای نشده است. در این میان آنچه اندکی روشن به‌نظر می‌رسد آن است که هسته اصلی متقاضیان استیضاح عباس آخوندی و علی ربیعی از اعضای فراکسیون امید هستند. با این حال خبرها از فراکسیون امید حاکی از آن است که تعداد اعضای این فراکسیون که مخالف استیضاح هستند بیشتر از موافقان آن است؛ البته مخالفان استیضاح در این فراکسیون از آن حیث در جرگه مخالفان قرار گرفته‌اند که بر این باورند استیضاح باید برای اصلاح امور باشد.

نمایندگان فراکسیون مستقلین اعلام کرده‌اند که صبح فردا سه‌شنبه پیش از برگزاری جلسه استیضاح، نظر فراکسیونی خود درباره این موضوع را اعلام می‌کنند. همچنین فراکسیون عدالت‌طلبان مجلس نیز در بیانیه‌ای مخالفت خود را با استیضاح علی ربیعی اعلام کرده است.  فراکسیون نمایندگان ولایی که مجمع نمایندگان مخالف دولت است نیز هنوز درباره این سه طرح استیضاح اظهارنظری نکرده است.