حمله به اقامتگاه سفیر  ایران در اتریش

پلیس اتریش در بیانیه‌ای از مبهم بودن انگیزه‌ها و پیش زمینه‌های این اقدام خبر داده و گفته است که تحقیقات گسترده و عمیقی درحال‌حاضر توسط اداره مبارزه با تروریسم و حفاظت از قانون اساسی درحال انجام است. همزمان، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است که روابط با اتحادیه اروپا و تعرض به سفارت ایران در انگلیس فردا با حضور معاونان وزارت خارجه بررسی می‌شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه «اسکای نیوز»، «هارالد سوروس»، سخنگوی پلیس محلی وین درباره حادثه تعرض به سفارت ایران گفت که مهاجم یک مرد اتریشی ۲۶ ساله بوده که با چاقو به یکی از محافظان محل اقامت سفیر ایران در اتریش حمله کرده و محافظ این مکان دیپلماتیک نیز با شلیک گلوله او را از پای درآورده است. بنا بر اعلام سوروس، این حمله ساعت ۲۳:۳۵ به وقت محلی رخ داده و مهاجم توانسته بازوی محافظ را زخمی کند، اما با شلیک گلوله او، در دم جان داده است. «بی‌بی‌سی» نیز به نقل از سخنگوی پلیس اعلام کرد که محافظ سفارت ابتدا از اسپری فلفل علیه مهاجم استفاده کرد اما بعد به سوی او آتش گشود. این سخنگو گفته است که براساس نشانه‌های اولیه محافظ در چارچوب مقررات عمل کرده است. به گفته مقامات پلیس، مهاجم در وین زندگی می‌کرد، اما اصلا اهل منطقه تیرول اتریش بوده است. پلیس پس از این حمله دستور افزایش تدابیر امنیتی در کلیه مراکز دیپلماتیک در شهر وین را داده است. این حمله به مقر دیپلماتیک ایران در اتریش درحالی رخ داده که به تازگی گروهی از طرفداران یک فرقه مذهبی با حمله به سفارت ایران در لندن پرچم ایران را پایین کشیدند.

بیانیه رسمی پلیس وین

همزمان، پلیس اتریش درخصوص حادثه مقابل محل اقامت سفیر ایران در وین بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «در مورخ ۱۱ مارس یکشنبه ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه حادثه‌ای در مقابل اقامتگاه سفیر ایران در Wenzgasse به وقوع پیوست. نیروی ۲۳ ساله ارتش اتریش درحال انجام وظیفه به‌عنوان محافظ ساختمان اقامتگاه سفیر بود که ناگهان متوجه فرد مشکوکی در نزدیکی ساختمان شد. فرد مظنون دقایقی بعد به سوی این نیروی ارتش حرکت کرد و چاقویی را از داخل کاپشن درآورد و به او حمله کرد.  نیروی ارتش ابتدا خود را عقب کشید و سعی کرد با استفاده از اسپری فلفل فرد مهاجم را متوقف کند که این اقدام نتیجه‌ای در برنداشت. در حین درگیری در حالی که نیروی ارتش ثابت قدم مبارزه می‌کرد، هر دو نفر روی زمین افتادند و آن‌گونه که تصاویر ویدئویی نیز تایید می‌کند، فرد مهاجم شروع به ضربه زدن با چاقو به وی می‌کند. این اقدام باعث شد تا چند گلوله از اسلحه سازمانی نیروی ارتش شلیک شده و مظنون احتمالی در اثر جراحات در همان محل کشته شود. فرد مهاجم مردی ۲۶ ساله، اتریشی مصری‌تبار و مقیم وین بود. انگیزه و پیش زمینه این اقدام کاملا مبهم بوده و در حال حاضر تحقیقات گسترده و عمیقی توسط اداره مبارزه با تروریسم و حفاظت از قانون اساسی (بخش اطلاعاتی وزارت کشور) درحال انجام است. چاقوی مهاجم ضبط شده و محل حادثه نیز از سوی پلیس جنایی اتریش مورد بررسی قرار گرفته است.

واکنش وزارت دفاع اتریش

سخنگوی وزارت دفاع اتریش نیز با اشاره به اتفاقات انجام شده در محل اقامت سفیر ایران اعلام کرد: «زمانی که اقدامات پیشگیری تاثیری از خود نشان نداد، نیروی ما از سلاح استفاده کرد.» میشائیل بائوئر که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «با نگاه فعلی اقدامات انجام گرفته کاملا درست بوده است.» او همچنین از تمهیدات روانشناسی برای این نیروی ارتش خبر داد. همچنین سوروس سخنگوی پلیس اتریش نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «پس زمینه تروریستی، انگیزه‌های سیاسی، مذهبی و ... را نمی‌توان در این اتفاق رد کرد.» او افزود: «پلیس درحال جست‌وجوی محل سکونت فرد مهاجم است.» رسانه‌های اتریشی به این موضوع در راس برنامه‌های خود پرداخته‌اند و علاوه بر حضور تعداد کثیری از خبرنگاران در برابر و محوطه اقامتگاه، یکی از کانال‌های تلویزیونی نیز در برابر اقامتگاه مستقر و برنامه‌های مستقیم پخش می‌کند.

واکنش وزارت خارجه ایران

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هویت مهاجم به اقامتگاه سفیر ایران در وین هنوز مشخص نیست، گفت: پلیس اتریش بلافاصله در محل حضور یافته و تحقیقات خود را آغاز کرده و امیدواریم در ساعات آینده گزارش دقیق‌تری درباره انگیزه و هویت فرد مزبور ارائه دهیم. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره خبر منتشر شده مبنی بر حمله یک فرد مسلح به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش عنوان کرد: «فرد مهاجم حدود ۲۶ ساله و ظاهرا دارای تابعیت اتریشی است و درباره هویت و انگیزه اقدامش اطلاعی واصل نیست، پلیس اتریش بلافاصله در محل اقامتگاه حضور می‌یابد و تحقیقات خود را شروع کرده و در یک همکاری خوب موضوع را دنبال می‌کند.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «ما در وین و در تهران با مقامات اتریشی در تماس هستیم و امیدواریم هر چه زودتر پلیس و مقامات امنیتی دولت اتریش بتوانند به نتایج لازم در تحقیقاتی که از دیشب آغاز کردند برسند و بتوانیم در ساعات آینده گزارش دقیق‌تری از انگیزه فرد مهاجم و هویت او داشته باشیم.» قاسمی افزود: «با آقای عبادالله مولایی سفیر ایران در وین صحبت کردم و ایشان در سلامت کامل است و خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی به ما وارد نشده و فقط در این نزاع و درگیری و هنگام هجوم فرد مهاجم سرباز نگهبان مجروح شده و تحت درمان در بیمارستان است.» او درباره وضعیت سرباز نگهبان مجروح هم گفت که اطلاع دقیقی درباره وضعیت جسمی سرباز مزبور ندارد.

بررسی اتفاقات در مجلس

همزمان با این واکنش‌ها، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفت روابط با اتحادیه اروپا و تعرض به سفارت ایران در انگلیس، چهارشنبه این هفته با حضور سیدعباس عراقچی و غلامرضا انصاری معاونان سیاسی و اقتصادی وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می‌شود. کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: «به دلیل برگزاری جلسات استیضاح وزیران کار، تعاون و جهاد کشاورزی در این هفته، ترتیب برخی از جلسات کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به هم ریخت ولی نهایتا بنا شد جلسه در مورد تعرض به سفارت ایران در انگلیس ساعت ۶ صبح فردا در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شود.» او ادامه داد: «تعرض به سفارت انگلیس و روابط ایران با اتحادیه اروپا از مهم‌ترین محورهای جلسه روز چهارشنبه است که در این جلسه سیدعباس عراقچی معاون سیاسی و غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر خارجه حضور دارند.»