به گزارش «ایرنا»، «میکائیلا کاردیس» رئیس اداره امنیت عمومی پلیس اتریش در یک کنفرانس خبری گفت: «شواهد اولیه حاکی از آن است که این مرد ۲۶ ساله «آشکارا گرایش‌هایی به اسلام سیاسی» (گرایش‌های افراطی و سلفی) داشته است. وی گفت که وسایل و اقلام توقیف شده در محل اقامت او در روزهای آینده مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت. به گزارش مطبوعات اتریش، با تجسس ماموران پلیس و واحد ضدتروریستی در روز دوشنبه از آپارتمان محل سکونت فرد عامل حمله همچنان علت و انگیزه‌های اقدام یکشنبه شب مشخص نشده است. داده‌ها و اطلاعات به‌دست آمده از رایانه‌ها و گوشی تلفن همراه این فرد همچنان در دست بررسی و تحقیق است و ماموران امیدوارند با تکمیل این تحقیقات بتوان به انگیزه این فرد پی برد. روز دوشنبه نیز پلیس اتریش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد انگیزه حمله یکشنبه شب به اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین نامشخص و تحقیقاتی گسترده در این زمینه آغاز شده است.

روزنامه «کوریر» اتریش به نقل از «هارالد شوروس» سخنگوی پلیس نوشته که انگیزه‌های مذهبی و سیاسی در این حادثه منتفی نیست. این سخنگو همچنین گفته که ممکن است اختلالات روانی فرد مهاجم عامل این حادثه بوده باشد. به نوشته این روزنامه، فرد مهاجم یک اتریشی مصری تبار به نام «محمد.ی» بوده که به گفته دوستانش اعتقادات دینی داشته و در صفحه فیسبوک خود یکی از واعظان متعصب آلمانی به نام «پی یر فوگل» که زمانی از اعضای یک گروه سلفی بوده است را دنبال می‌کرده است. این روزنامه به نقل از دوستان «محمد ی» نوشته که او اهل مسجد و عبادت بوده و حتی مدتی در علوم اسلامی (سلفی) تحصیل کرده است و این گمانه‌زنی را مطرح کرده که او ممکن است در ماه‌های اخیر به گرایش‌های افراطی متمایل شده باشد.

نشریه اتریشی پروفیل (Profil) سال گذشته نوشته بود که تقریبا یک سوم از جوانان مسلمان در این کشور در خطر پیوستن به گروه‌های افراطی قرار دارند. به نوشته این نشریه، گزارش‌ها حاکی از این است که گروه‌های افراطی با برنامه‌ریزی‌های دقیق به‌دنبال جذب نیرو در جهت اهداف خود هستند. درحال‌حاضر نیز بررسی‌ها نشان می دهد که بیش از ۴۰۰ تن از جوانان یا جذب این گروه‌های رادیکالی شده‌اند یا به‌دنبال برقراری ارتباط با آنها هستند که بیشتر آنان جوانان چچنی تبار و ترک تبار هستند. حدود ساعت ۱۱ و نیم شب یکشنبه (به وقت محلی) حادثه‌ای در برابر اقامتگاه سفیر ایران در منطقه ۱۳ شهر وین روی داد و فردی مهاجم با بیرون آوردن چاقویی از زیر ژاکت خود اقدام به حمله به سرباز محافظ کرد. سرباز در ابتدا با استفاده از اسپری فلفل برای دور کردن مهاجم تلاش کرد که تاثیری نداشت. در این درگیری سرباز ۲۳ ساله از ناحیه بازو مجروح شد و فرد مهاجم ۲۶ ساله که تابعیت اتریشی داشته است، به ضرب گلوله کشته شد.