در روزهای آخر شهریورماه پارسال، قرارداد یک میلیارد یورویی بین ۱۴ بانک ایرانی با «اوبر بانک» اتریش به امضا رسید. براساس این قرارداد، توافق شد که منابع بانک اتریشی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی بخش‌خصوصی و دولتی که مجوزهای لازم را طی مراحل قانونی در داخل کشور گرفته‌اند، اختصاص یابد. اما در روزهای پایانی تعطیلات نوروز ۹۷، گمانه‌زنی‌هایی  مبنی‌بر تعلیق همکاری این بانک اتریشی با ایران منتشر شد. اما پس از چندی این گمانه‌زنی‌ها ازسوی سفیر اتریش در ایران تکذیب شد. 

این اخبار از مصاحبه مدیر اوبر بانک با روزنامه اتریشی Die Presse آغاز شد که در این مصاحبه مدیر اوبر بانک اعلام کرده بود تحریم‌های آمریکا بر سر همه پروژه‌های مشترک موانعی ایجاد کرده که در نتیجه آن اوبر بانک به هیچ موفقیتی در تجارت با ایران دست پیدا نکرده است. برخی از محتوای این مصاحبه و استفاده کلمه on hold  اینگونه برداشت کردند که این بانک اتریشی قصد عدم‌همکاری با بانک‌های ایرانی دارد. این در حالی است که معنی این کلمه قطع همکاری و تعلیق قرارداد منعقد شده بین بانک‌های ایرانی و اوبر بانک نیست. بلکه در متن مصاحبه آمده است که همکاری با ایران تا مشخص شدن وضعیت تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران به تاخیر خواهد افتاد. 

پس از منتشر شدن این خبر، اشتفان شولتس سفیر جمهوری فدرال اتریش در تهران با  تاکید بر ادامه همکاری اتریش با ایران گفت: می‌توانم به شما اطمینان بدهم که هیچ تغییر سیاستی از طرف اتریش در خصوص همکاری با ایران برای اجرای توافق هسته‌ای برجام ایجاد نشده است. موافقت‌نامه‌های بسیاری میان وین - تهران امضا شده و چندین پروژه سطح بالا و مهم مانند نیروگاه خورشیدی کرمان وارد فاز اجرایی شده یا نزدیک به اجرایی شدن است؛ پروژه‌ای که با همکاری «کی‌پی‌وی سولار» با شرکت اتریشی «فرونیوس» اتریش اجرا می‌شود و با فروش سهام این سرمایه‌گذاری مشترک (JV) با سهم ۵۰ درصدی به سرمایه‌گذارهای اروپایی، نصب تجهیزات خورشیدی فرآیند گسترش قابل‌ملاحظه‌ای را طی می‌کند.  همچنین به غیر از پروژه‌های فاینانس شده از طریق اوبربانک، پروژه‌های دیگری هم مانند سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه خدمات مسافرتی ریلی از مسیرهای دیگری فاینانس شده است.  وقتی شرایطی (مانند همکاری با ایران) برای ما بسیار مهم است، تحمل وضعیت تردیدها و ابهام‌های مداوم دشوار است، اما بگذارید صریح بگویم که هیچ علتی برای بدبینی بیش از حد وجود ندارد.

گفتنی است اوبر بانک که هفتمین بانک بزرگ اتریش به شمار می‌رود، اولین بانک غربی بود که پس از امضای برجام با ایران قرارداد همکاری بست. پروژه گل گهر و یک بیمارستان نیز از پروژه‌هایی است که اوبر بانک تعهد به تامین مالی آن دارد. کارشناسان معتقدند قطع همکاری این بانک با بانک‌های ایرانی از لحاظ اقتصادی و سیاسی به دلیل ناتمام ماندن پروژه‌ها و عدم‌کسب درآمد از آنها برای این بانک اتریشی به ضرر اوبر بانک خواهد بود. می‌توان گفت تهدیدات مکرر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره خروج از برجام عامل اصلی نگرانی شرکت‌های خارجی در تعامل با ایران بوده است. ترامپ اعلام کرده است که در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام بازنگری خواهد کرد و از کشورهای اروپایی هم خواسته است تا با تشدید تحریم‌ها علیه تهران موافقت کنند. شرکت‌های اروپایی معتقدند که تحریم‌های ثانویه روی عملکرد شرکت‌های غیرآمریکایی تاثیر خواهند داشت و به همین دلیل اوبر بانک تحولات مربوط به توافق هسته‌ای را با دقت زیر نظر دارد.