لاریجانی در ادامه تاکید کرد: این جلسه نشان داد با توجه به گرم شدن هوا و کاهش باران باید تصمیمات مهمی درخصوص استفاده بهینه از آب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی گرفته شود ضمن آنکه باید ساماندهی روشن‌تری در این زمینه داشته باشیم.از سوی دیگر دیروز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به خبر تشکیل کمیته‌ای برای حل مشکلات آب در دولت، گفت که این کمیته به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت و با حضور فعال کمیسیون‌های کشاورزی، انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شده است.

تصمیمات جلسه غیرعلنی

براساس آنچه خبرگزاری خانه ملت گزارش داد، نعمتی با اشاره به موضوع آب و چالش‌های آن در کشور افزود: در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس که با حضور وزرای جهاد کشاورزی و نیرو برگزار شد گزارش‌های قابل‌قبولی به‌ویژه از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص مشکلات آب ارائه شد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از روند ۲۰ سال اخیر درخصوص حوزه آب بود.سخنگوی هیات رئیسه مجلس همچنین گفت: قرار شد تهیه آمایش آب در دستور کار این کمیته قرار گیرد زیرا مشکلات جدی در این خصوص وجود داشته و واقعیت این است که به لحاظ شرایط آبی تفاوتی بین مناطق پربارش و کم‌بارش وجود ندارد؛ بنابراین قرار شد آمایشی صورت گیرد. همچنین مقرر شد با رفع این مشکل دغدغه کشاورزان نیز مورد توجه قرار گیرد.

نعمتی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی با جدیت به‌دنبال رفع دغدغه کشاورزان در مسائل مربوط به آب است، افزود: وزارت جهاد کشاورزی و نیرو مکلف شدند دغدغه‌ها و  مشکلات بخش کشاورزی در این موضوع را برطرف کنند. در بخش صنعت نیز مقرر شد تمهیدات لازم برای صنایع آب بر در نظر گرفته شود و اگر قرار است صنایع جدیدی ایجاد شود، باید در مناطق پرآب پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.او با اشاره به اهمیت موضوع آب شرب تصریح کرد: این کمیته وظیفه دارد وضعیت آب شرب کشور را تنظیم کرده البته در کنار این موضوع بحث بهینه‌سازی و فرهنگ‌سازی نیز اهمیت بسزایی دارد. هر چند مساله‌ای به نام سهمیه‌بندی در موضوع آب وجود نداشته و در بحث ساماندهی قرار شد اقدامات لازم توسط این کمیته انجام شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در مناطق پرآب مشکلات مشابه مناطق کم‌آب و فلاتی وجود دارد، گفت: هیچ آمار و رقمی درخصوص میزان شهرهای کم‌آب کشور در جلسه دیروز مطرح نشد. همچنین مساله بهره‌برداری بهینه از منابع آبی نیز موضوع بسیار مهمی است زیرا مدیریت لازم در بحث تنظیم و توزیع آب در کشور وجود ندارد بنابراین این موضوع به‌طور حتم در دستور کمیته قرار گرفته است.  نعمتی در ادامه یادآوری کرد: وزارت جهاد کشاورزی و کمیته موردنظر موظف هستند در بحث آبخیزداری با توجه به اعتبارات در نظر گرفته شده در بودجه و برنامه ششم توسعه اقدامات لازم را انجام دهند. او با اشاره به اینکه کمیسیون انرژی و کشاورزی باید به‌صورت فعال در جلسات مورد نظر با مسوولان کمیته حضور پیدا کنند، افزود: گله‌مندی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه جلسات کمیته عالی آب و کمیته عالی انرژی به میزان کافی برگزار نمی‌شود. همچنین در بحث فرهنگ‌سازی و مصرف بهینه آب نیز مسوولان باید تدابیر لازم را انجام داده و مردم نیز باید به دولت در این زمینه کمک کنند تا بتوان مشکلات مورد نظر را حل کرد. سخنگوی هیات رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه تمام اقدامات گفته شده در حل مشکل آب در کمیته مورد نظر دولت پیگیری می‌شود، گفت: ضعف مدیریت و چندگانگی تصمیمات مدیریتی مشکلاتی را به وجود آورده که باید به آن توجه کرد اما اگر اقدامات لازم انجام شود می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم مشکلات را حل کرد ضمن اینکه بحث سرمایه‌گذاری برای آب‌شیرین‌کن و استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز در این جلسه مطرح شد البته درخصوص دیپلماسی آب نیز نمایندگان در کمیته آب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواردی را مطرح کردند اما قرار شد تمامی موارد را به‌صورت واحد مورد نظر قرار گیرد.

کمیته ملی سازگاری با کم‌آبی

علیرضا رحیمی نماینده تهران نیز دیروز در تشریح آنچه در جلسه غیرعلنی مجلس درباره بحران آب گذشت با بیان اینکه گزارشی درباره پیش‌بینی‌ها و راهکارها برای کنترل وضعیت آب و برق ارائه شد، گفت: طبق اظهارات وزرای نیرو و کشاورزی در این جلسه با تدوین برنامه‌های جدید و همکاری و همراهی مردم از دوره سخت خشکسالی عبور خواهیم کرد. به گفته او در این جلسه درخصوص تغییر الگوی کشت، آبیاری تحت فشار و روش‌های بهره‌برداری از چاه‌ها نیز مطالبی بیان شد.رحیمی نیز با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در دولت گفت: در این جلسه از تشکیل این کارگروه به‌عنوان یکی از اقدامات موثر در حوزه ملی نام برده شد و علاوه بر آن گزارشی از وضعیت موجود آب کشور و راه‌حل‌هایی برای برون‌رفت از شرایط سخت و خشکسالی بیان شد.

اردکانیان چه گفت؟

از سوی دیگر غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون بودجه مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به گزارش رضا اردکانیان وزیر نیرو در صحن غیرعلنی مجلس، درباره وضعیت آب و برق کشور گفت: اردکانیان در این جلسه مطالعات و انجام باروری ابرها در سطح استان‌های کشور، انجام مطالعات آب ژرف در پهنه‌های مستعد در جهت تامین آب شرب، مطالعه انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی یعنی ۱۷ استان کشور را به‌عنوان بخشی از دیگر اقدامات انجام شده از سوی وزارت نیرو برای تامین آب مصارف مختلف نام برد.

جعفرآبادی، درباره اقدامات مدیریتی مقابله با تنش آبی توسط وزارت نیرو گفت: اردکانیان تشکیل کمیته پایش شهرهای مواجه با تنش آبی جهت پایش وضعیت بارندگی، منابع آب قابل تخصیص، نیازها و نقاط قوت و ضعف سامانه‌ای آبرسانی در اختیار برای عبور موفقیت‌آمیز از پیک مصرف آب شرب و تشکیل ستاد مدیریت خشکسالی در بخش آب شرب با ریاست استانداران را از جمله اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با تنش آبی عنوان کرد.

وی استانداردسازی وسایل و تجهیزات آب‌بر درون منازل و استفاده از منابع آب در اختیار سایر سازمان‌ها را از دیگر اقدامات مدیریتی مقابله با تنش آبی توسط وزارت نیرو عنوان کرد و افزود: در این راستا براساس اظهارات اردکانیان ارزیابی وضعیت منابع و مصارف آب در شهرها و روستاهای کشور برای گزینه‌های مختلف شرایط وقوع خوش‌بینانه، عادی و بدبینانه و برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات مورد نیاز در راستای تداوم خدمات آبرسانی به مردم از سوی وزارت نیرو انجام شده است.  این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه براساس اظهارات وزیر نیرو چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف تعیین شده است، ادامه داد: برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای انطباق الگوی کشت مناسب هر منطقه متناسب با شرایط کم‌آبی و باتوجه به کاهش سهم منابع آب در اختیار بخش کشاورزی، پشتیبانی از تدابیر استان‌ها درخصوص جلوگیری از بروز مشکلات و تعارضات اجتماعی، نظارت بر عملکرد و پیشرفت برنامه‌ها در کارگروه استانی و اجرای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل سطح زیر کشت از جمله اقدامات این وزارتخانه در این راستا است.

 عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، تحویل حجمی آب برای همه مصارف از جمله کشاورزی، کاهش مصرف آب فضای سبز به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶، تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب و بهداشت و همکاری فعالانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را از جمله دیگر اقدامات تعیین شده برای تعیین چگونگی توزیع کمبود آب بین مصارف مختلف عنوان کرد.