تاکید مکرون بر گفت‌وگو با ایران بر سر سوریه

به گزارش خبرگزاری تاس، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به یک راه‌حل پایدار در سوریه باید گفت‌وگو شود، تاکید کرد: لازم است برای حل بحران سوریه با روسیه، ترکیه و ایران همکاری شود. او در ادامه گفت که برای رسیدن به یک راه‌حل به‌گونه‌ای که به نفع سوریه باشد، باید با ایران، روسیه و ترکیه گفت‌وگو انجام شود. مکرون همچنین با دفاع از حمله روز شنبه آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه به بهانه از بین بردن تاسیسات سلاح‌های شیمیایی در این کشور این اقدام را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و از ارتش کشورش برای شرکت در این عملیات قدردانی کرد.

موضع آمریکا

همزمان، نماینده آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای بی‌اساس واشنگتن علیه ایران گفت که یکی از اهداف حمله به سوریه، جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است. به گزارش «ایسنا» نیکی هیلی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز، باردیگر به تکرار ادعاهای واشنگتن علیه ایران پرداخت و مدعی شد که هدف حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه مقابله با استفاده از تسلیحات شیمیایی در این کشور، مبارزه با داعش و توقف نفوذ ایران بوده است.  هیلی در ادامه ادعاهای خود گفت: ما می‌خواستیم اطمینان یابیم که نفوذ ایران منطقه را در بر نخواهد گرفت. آنها همچنان در سراسر منطقه مشکل ایجاد می‌کنند و ما می‌خواهیم تضمین کنیم که یک توقف وجود خواهد داشت. رئیس‌جمهور از متحدان خواسته است تا اقدامات بیشتری درخصوص سوریه انجام دهند و همه اینها در راستای بازگرداندن ارتش ما به خانه است. هفته گذشته غرب و آمریکا با مطرح کردن یک سناریوی ادعایی درباره حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی ادعا کردند که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مسوول استفاده از تسلیحات شیمیایی در این حمله است و ایران و روسیه نیز به دلیل حمایت از اسد مقصر هستند. در پی این ادعاها، آمریکا، انگلیس و فرانسه روز شنبه با ادعای از بین بردن تسلیحات شیمیایی در سوریه دست به حمله علیه این کشور زدند که گفته می‌شود در آن هیچ شهروند یا نظامی سوری آسیب ندیده است.

اسرائیل پاسخ لازم را دریافت می‌کند

در واکنش به این تحولات سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران، در ارتباط با تجاوز علیه سوریه گفت: اقدامی که در تجاوز به سوریه صورت گرفت، یک اقدام تجاوزکارانه و خلاف همه موازین بین‌المللی بود. این اقدام، اقدامی نابجا، غلط و جنگ‌افروزانه تلقی می‌شود و قطعا نمی‌تواند تاثیری در سیاست‌های ایران داشته باشد. قاسمی افزود: ایران همچون دهه‌های گذشته با جدیت تمام و با پشتوانه مردمی خود از اصول کلانی که دارد، پیروی کرده و سیاست‌های خود را دنبال می‌کند و هرگز این نوع اقدامات نمی‌تواند بر سیاست‌های ایران تاثیری بگذارد.

قاسمی درخصوص حمله به T-۴ و اقدام ایران گفت: «تجاوز به خاک سوریه غیرقانونی بوده، این بازمی‌گردد به سیاست‌های خصمانه اسرائیل نسبت به مردم مسلمان منطقه و اسرائیل دیر یا زود پاسخ‌های لازم را دریافت خواهد کرد، آنها نمی‌توانند اقدامی کنند و از مجازات معاف باشند. عرض تسلیت می‌گویم به بازماندگان عزیزان ایرانی که به امر مستشاری مشغول بودند. زمان زدن و گریز برای اسرائیل گذشته و نیروهای مقاومت در منطقه قادر هستند پاسخ‌های بجای خود را بدهند. اقدام حقوقی در این خصوص انجام نشده اما موضوعاتی مطرح شده است.»

برجام موشکی و منطقه‌ای منتفی شد!

در سوی دیگر، عضو تیم رسانه‌ای شورای‌عالی امنیت ملی در دوران سعید جلیلی، در یادداشتی تلگرامی درباره حملات موشکی به سوریه و برجام موشکی و منطقه‌ای نوشت: «جالب است این حمله (موشکی به سوریه) دقیقا در زمانی انجام شد که آمریکا و کشورهای اروپایی ظاهرا قصد دارند یکی، دو هفته دیگر بقای برجام را به آغاز مذاکراتی درباره منطقه و برنامه موشکی با ایران مشروط کنند.»

مهدی محمدی می‌نویسد: «اگر تا پیش از این هم کورسوی امیدی وجود داشت، حمله اخیر همه تردیدها را از بین برد و نشان داد آمریکا و کشورهای اروپایی (به‌ویژه فرانسه که مرتب تلاش می‌کرد خود را به‌عنوان بازیگر عاقل صحنه معرفی کند) هیچ اعتقادی به یک فرآیند مذاکراتی موثر ندارند و درحالی‌که پشت میکروفن از ضرورت آغاز مذاکرات درباره برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران سخن می‌گویند، پس پرده درحال تدارک حمله موشکی به متحدان منطقه‌ای ایران هستند. بی‌معنا شدن گزینه‌های مذاکراتی و آشکار شدن اراده واقعی غرب از درخواست‌ها برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای یکی از دلالت‌های راهبردی حمله اخیر است که بسیار کم به آن پرداخته شده است. واقعیت این است که ایران حدود یک‌ماه مانده به موعد تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام بیش از هر وقت دیگر نیاز به استدلالی قاطع داشت که نشان بدهد غرب یک‌طرف صالح برای مذاکره منطقه‌ای یا موشکی نیست. ایران اکنون به لطف حماقت ترامپ، جاه‌طلبی مکرون و نادانی ترزا می، ‌‌آن استدلال را در اختیار دارد.»