به گزارش «ایرنا» این دفتر در آخرین پیام تلگرامی خود اعلام کرد: در راستای پاسداشت منافع ملی و برای رفع انحصار از پیام‌رسان تلگرام، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ‌ونشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) فعالیت خود را در این پیام‌رسان از این لحظه متوقف می‌کند.این پایگاه اطلاع‌رسانی در اطلاعیه خود افزود: این اقدام در این پایگاه که پیش از شروع برنامه‌ رسمی نهادهای کشور در توقف استفاده از تلگرام انجام می‌شود برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی از پیام‌رسان‌های غیرایرانی است.

همچنین به گزارش «ایسنا» فعالیت کانال اطلاع‌رسانی مجلس خبرگان رهبری در تلگرام دیروز متوقف شد.

خداحافظی جهانگیری و وزارت خارجه با تلگرام

همزمان روز گذشته رضا جواهری، رئیس مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست‌جمهوری در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر‌دولتی را ممنوع اعلام کرد. در همین راستا، روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور فعالیت کانال تلگرامی خود را متوقف کرد. به گزارش «ایسنا» در کانال تلگرامی معاون اول آمده است: در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از امروز در کانال تلگرامی معاون اول رئیس‌جمهور مطلبی منتشر نخواهد شد و از این پس انتشار اخبار و برنامه‌های ایشان از طریق پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به‌زودی اعلام خواهد شد. کانال تلگرامی سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد: به موازات فعالیت این کانال در تلگرام، کانال مشابهی و با همین نام در پیام‌رسان داخلی سروش نیز ایجاد شده است. در ادامه این کوچ‌های خودخواسته روز گذشته فعالیت کانال تلگرامی روابط‌عمومی شورای نگهبان نیز متوقف شد و به پیام‌رسان‌های داخلی از جمله سروش، ایتا و آی‌‌‌گپ منتقل شد.

توصیه به استفاده از پیام‌رسان‌های بخش خصوصی

در همین ارتباط روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، با اشاره به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: توصیه ما در حال حاضر این است که از پیام‌رسان‌های داخلی که وابسته به بخش خصوصی هستند، استفاده شود. به گزارش «ایسنا» وی افزود: امروز در دولت بحث شد و دوستانمان پیشنهاد کردند ما از خودمان شروع کنیم. قرار شد، کسانی که در پیام‌رسان‌های خارجی هستند را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل کنیم.واعظی همچنین اظهار کرد: هنوز تصمیمی برای فیلتر شدن شبکه‌های مجازی گرفته نشده است. نباید طوری صحبت کرد که گویی این تصمیم اجرایی شده است. تلگرام یک شبکه از شبکه‌های موجود در فضای مجازی است. آقای جهانگیری تصمیم گرفته است که از تلگرام خارج شوند و این تصمیم خودشان است. براساس حقوق شهروندی الان خودمان تصمیم گرفته‌ایم که از فضای تلگرام خارج شویم.