هر مدیری می‌ترسد کنار برود عکس: President.ir

حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیروز در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت، به موضوعات جاری کشور ازجمله مسائل ارزی، فضای مجازی و برجام اشاره کرد و در تشریح مشکلات ارزی اخیر تاکید کرد که از روند مدیریت ارز راضی نبوده و نیستم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با اشاره به اینکه من از سیستم ارزی کشور ناراضی بودم و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم، اظهار کرد: ممکن است این تصمیمات برای برخی خوشایند نباشد. ما باید به یک سیستم سوم در زمینه ارز برسیم. روحانی با بیان اینکه ۴ سال گذشته ارز را با گرفتاری فراوان تهیه و با هواپیما وارد می‌کردیم و با ماشین‌های مسلح ارز را به بانک مرکزی منتقل می‌کردیم و بانک مرکزی نیز به صرافی‌ها ارائه می‌داد، گفت: در صرافی‌ها هم ارز به هر شیوه‌ای که دلشان می‌خواست تقسیم می‌شد و ارز خوب‌ها در پاکت رفته و به جای دیگر منتقل می‌شد و این سیستم اداره ارز کشور بود و بانک که باید مسوولیت اصلی را داشته باشد، تماشاگر بود. روحانی با بیان اینکه با چند نرخ در مبادله ارز مواجه بودیم که حداقل آن دو نرخ بود، گفت: برخی کالاها در این نوسان با یک نرخ و برخی با نرخ دیگر ارائه می‌شد و من از ابتدا در تمام جلسات منتقد این شیوه تقسیم ارز بودم و معتقد بودم که ارز نباید به‌وسیله اسکناس ارائه شود؛ بلکه باید حواله داده شده و حداکثر امور به دست بانک‌ها باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در آن سیستم افرادی که نیاز واقعی داشتند به ارز دسترسی نداشتند و باید با صرافی به گونه‌ای دیگر تعامل می‌کردند، گفت: ما نیاز داشتیم که روزی ارز را با نرخ واحد ارائه کنیم و رابطه صرافی‌های مجاز و غیرمجاز و دلال و... را با تقسیم ارز قطع کنیم. روحانی افزود: از ابتدای دولت یازدهم نظر ما بر اجرای همین سیاست بود و در چند ماه گذشته شرایطی به‌واسطه رفتار گرگ‌های خارجی و سودجویان داخلی پیش آمد که آرامش بازار متزلزل شد و امروز در شرایطی قرار گرفتیم که شاید بهترین شرایط نباشد، اما مطلوب است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه خودم به‌دنبال شیوه دیگری در زمان مناسب خود هستم، اظهار کرد: در شرایط فعلی و با وضعیتی که داریم، کار کاملا درستی بود و تصمیم صحیحی اتخاذ شده که این تصمیم با اجماع همه کارشناسان اقتصادی اتخاذ شد و بر مبنای این بود که وارد‌کننده کالاهای مورد نیاز کشور کاملا راحت بوده و بتواند کالا را وارد کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه این تصمیم با اجماع همه مسوولان و کارشناسان اقتصادی اتخاذ شد، گفت: این تصمیم بر این مبنا گرفته شد که وارد‌کنندگان کالاهای مورد نیاز واقعی مردم و کشور، بتوانند کار خود را راحت انجام دهند. قیمت ۴۲۰۰ تومانی ارز در این سیستم با توجه به نرخ تورم و مسائل دیگر دقیق محاسبه شد و کم و زیاد شدن قیمت آن در طول سال نیز بر همین مبنا حداکثر ۵ درصد خواهد بود.

مزایای سیاست ارزی جدید دولت

روحانی تصریح کرد: بر این مبنا وارد‌کنندگان در وزارت صنعت ثبت‌سفارش کرده و بر مبنای سفارش خود از سیستم بانکی ارز مورد نیاز را تحویل می‌گیرند، پس همه توزیع‌کنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان کالاهای وارداتی خیال شان راحت باشد که هیچ مشکلی در تامین ارز یا افزایش قیمت ارز وجود ندارد و بهانه‌ای در این زمینه‌ قابل‌قبول نیست. تولید‌کنندگان هم مطمئن باشند که مبنای قیمت ارز همین قیمت است و ارز به میزان نیاز، تخصیص داده می‌شود.

روحانی افزود: یکی دیگر از مزایای سیاست جدید ارزی دولت این است که صادر‌کنندگان بخش خصوصی که عمدتا صادرات غیرنفتی را انجام می‌دهند، حالا می‌توانند با حساب و کتاب دقیق‌تر صادرات خود را انجام دهند. تا پیش از این قیمت ارزی که صادر‌کنندگان می‌خواستند تبدیل به ریال کنند، خیلی دقیق معلوم نبود، اما حالا صادر‌کننده می‌داند که می‌تواند ارز حاصل از صادرات خود را به چه قیمتی تبدیل به ریال کند و حتی اعلام می‌کنم که صادر‌کنندگان می‌توانند از همین امروز ارز پیش‌بینی شده خودشان از محل صادرات تا پایان سال را پیشاپیش به بانک مرکزی بفروشند. رئیس‌جمهور افزود: از سوی دیگر برای حمایت از کالای ایرانی باید کمک کنیم تولید‌کنندگان ضمن ارتقای کیفیت، قیمت کالای خود را نیز پایین بیاورند. بانک‌ها در این زمینه مسوولیت سنگینی برای تامین سرمایه در گردش، تسهیلات و ارائه کمک‌های مالی دیگر به تولید‌کنندگان دارند، اما آمار عملکرد بانک‌ها در سال ۹۶ در این زمینه در مجموع خیلی خوشایند و خوشحال‌کننده نیست.

انتشار اسامی افرادی که مالیات نمی‌دهند

روحانی همچنین تصریح کرد: عامل دیگر در کمک موثر به تولید‌کنندگان داخلی، سیاست‌های مالیاتی است. نباید مالیات تولید‌کنندگان را مرتب بالا برد. به جای افزایش مالیات تولید، سراغ کسانی بروید که مالیات نمی‌دهند. مسوولان سازمان امور مالیاتی اسامی افراد و جاهایی را که مالیات نمی‌دهند در فضای مجازی منتشر و اعلام کنند که آنها چرا مالیات نمی‌دهند تا لااقل مردم کالای تولیدی آنها را که حق مردم در مالیات را نمی‌دهند، خریداری نکنند.

روحانی گفت: در حال حاضر هر کس برای واردات به کشور توجیه قابل‌قبول دارد، می‌تواند از سیستم بانکی ارز مورد نیاز خود را دریافت کند؛ اما اگر کسی می‌خواهد چیزی را از طریق قاچاق وارد کشور کند، دیگر ارز با نرخ مصوب در اختیار او قرار نمی‌گیرد. البته دولت حتما در مبارزه با قاچاق به هر شکلی جدی خواهد بود، اما اگر چنین مواردی هم از دست قانون دررفته‌اند، دیگر نمی‌توانند با ارز ارزان قاچاق انجام دهند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: یک گروه دیگر که با سیاست جدید ارزی دچار مشکل شدند، کسانی هستند که اقدام به خروج سرمایه می‌کردند و حالا دیگر کارشان سخت شده است. در مجموع کسانی که می‌خواهند به شکل قانونی واردات انجام دهند، کارشان تسهیل شده است، اما کسانی که به‌دنبال خارج کردن سرمایه یا قاچاق کالا بودند، حالا کارشان گره خورده است و ما از این بابت خوشحالیم. بانک مرکزی هم دیگر دغدغه توزیع ارز به شکل سابق را ندارد.

رئیس‌جمهوری افزود: البته در یک کشور بزرگ با بیش از ۸۰ میلیون جمعیت اجرای هر طرحی لزوما به نفع همه مردم نیست و ممکن است در اثر اجرای هر سیاستی برای عده‌ای مشکل پیش بیاید. مثلا کسانی هستند که ضرورت پیدا می‌کند در سال بیش از یکبار به سفر خارجی بروند یا به هر دلیل موجه دیگری نیز به ارز نیاز داشته باشند و هنوز فکری برای رفع نیاز آنها نشده باشد، اما حتما به‌دنبال این خواهیم بود که مشکلات این دسته از افراد نیز لحاظ شده و رفع شود.

اقدام پیش‌دستانه ایران در مقابل آمریکا

روحانی نکته مهم دیگر درباره این سیاست را مربوط به تحولات احتمالی پیش‌رو در عرصه بین‌المللی عنوان و تصریح کرد: اجرای این سیاست یک تودهنی جدی به کاری بود که احتمالا آمریکایی‌ها می‌خواهند در ۲۲ اردیبهشت انجام دهند. زدن پیشاپیش این تودهنی کار لازمی بود که انجام شد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تمام امید آمریکایی‌ها این بود که اگر آنها در ۲۲ اردیبهشت قدمی علیه ملت بردارند، بازار داخلی ایران به‌هم بخورد، خاطرنشان کرد: الان مردم می‌توانند کاملا خیالشان راحت باشد. قول می‌دهم که بر مبنای اجرای سیاست جدید، آمریکایی‌ها هر تصمیمی بگیرند، توطئه‌ای که طراحی کرده بودند، نقش بر آب شده است و ما بازار داخلی را بر مبنای این سیاست سامان می‌دهیم.

روحانی گفت: فکر می‌کنم حتی کاخ سفید، وزارت امور خارجه و شورای‌عالی امنیت ملی آمریکا هم الان نمی‌دانند که می‌خواهند چه کنند. ببینید این کشور بزرگ به چه روزی گرفتار شده است. این ملت امروز دچار مصیبتی شده است که نمی‌داند یک ساعت دیگر این آقا چه می‌خواهد بکند. همه آمریکایی‌ها هر روز که از خواب برمی‌خیزند، نگاهشان به صفحه این آقا در فضای مجازی است که ببینند براساس خواب دیشب، چه مساله‌ای را اعلام می‌کند. رئیس‌جمهوری افزود: این واقعا یکی از نکات بسیار عجیب و غریب در تاریخ آمریکا است. چنین حاکمیتی بر آمریکا کمتر سابقه دارد و این حاکمیت امروز هم نگرانی مردم آمریکا و هم مردم جهان را افزایش داده است.

او افزود: ما مشکلی نداریم. دولت برای برجام هر فکری که لازم بوده، نه امروز، که ماه‌ها پیش تدبیر و برنامه‌ریزی کرده است. ما مشکلی نداریم. زندگی، تجارت و رفت و آمد مردم دچار مشکلی نخواهد شد. البته اگر لازم باشد روزی در مقابل، ما هم راحتی را از آنها سلب کنیم، خیلی برای ما مشکل نیست. کار سختی در پیش نخواهیم داشت. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی از ماه‌ها پیش‌دستور آمادگی دریافت کرده و کاملا آماده است؛ هم برای چیزهایی که آنها شاید فکرش را بکنند و هم برای چیزهایی که آنها فکرش را هم نمی‌کنند. سازمان انرژی اتمی ما برای هر دو دسته اقدامات مذکور دستورات لازم را دریافت کرده است.روحانی با تاکید دوباره بر اینکه ما مشکلی نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: با وجود اینها، اقدامی که در زمینه ارز انجام شد، اقدام پیش‌دستانه خوب و مناسبی بود.

لزوم توضیح به مردم

حسن روحانی در بخش دیگر این نشست، با تاکید بر اینکه مدیران دولتی روزه سکوت نگیرند و طبق شرع و قانون باید به وظیفه عمل کرد، گفت: مدیری که در انجام وظایفش از اخم و تلفن دیگران می‌ترسد، کنار برود بهتر است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر کارمند و مدیر زیردست شما به تک تک مردم احترام کافی نکرد و ادب لازم را در برخورد با آنان به خرج نداد، نمی‌تواند به‌عنوان صاحب صندلی و میز باشد؛ بلکه او یک غاصب است.  رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید در مسائل و موضوعات مختلف کشور از جمله ارز، صادرات غیرنفتی، اشتغال و مقابله با توطئه‌های دشمن پشتیبانی مردم را داشته و مردم را همراه کنیم، افزود: ما باید اول خوب به مردم توضیح بدهیم تا آنها مشکل را بدانند. اگر توضیح ندهیم و مردم درست مشکل را لمس نکنند و دیگران راه‌های انحرافی را پیش پای آنها بگذارند، می‌توانند مردم را تحریک کرده و ما را با مشکل مواجه کنند چراکه مسوولان، توضیح کافی را به مردم نداده‌اند و آنها بدون در نظر گرفتن برنامه‌های آینده فقط مشکل فعلی را می‌بینند.

به گفته رئیس‌جمهوری، ما خیلی با مردم کم صحبت می‌کنیم و مدیران دولتی روزه سکوت گرفته‌اند. نمی‌دانم چه کسی گفته و آنها از چه می‌ترسند، اما هر کس در پست دولتی و در هر رده مدیریتی که قرار دارد، باید بداند طبق قانون و وظیفه شرعی، دارای توانمندی و قدرت بالاست و باید به وظیفه خود عمل کند و اگر نمی‌تواند و از اخم این و آن می‌ترسد و هراس دارد، باید کنار برود، چراکه واجب نیست، صندلی که اشغال کرده تا پایان ۴ سال به آن بچسبد. روحانی تاکید کرد: کسی که از وظیفه قانونی خود به‌خاطر تلفن و اخم یک نفر می‌ترسد و عقب‌نشینی می‌کند، حق ندارد در صندلی بماند و این مسوولیت بر او حرام است. رئیس‌جمهوری در ادامه این جلسه گفت: باید رابطه مردم با میز اداری قطع شود، نباید ادارات ما به شکلی باشد که مردم برای رسیدگی به امورشان، مجبور به بالارفتن از پله‌ها باشند، بلکه یک نفر باید در طبقه همکف پاسخ آنها را بدهد و این کارکنان هستند که باید بالا و پایین بروند چرا که وقتی بروند و بیایند متوجه می‌شوند که کار مردم را نباید حواله بدهند.

دخالت دستگاه نظارتی ممنوع

رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: بالاترین قدرت در کشور، قدرت اجرایی و بیشترین بار مسوولیت بر دوش بخش اجرایی قرار دارد که البته قانون اساسی به او قدرت داده و باید محکم و قاطع راه و مسیر خود را ادامه دهد. روحانی با تاکید بر اینکه هیچ دستگاه نظارتی حق ندارد در مدیریت دخالت کند، گفت: دستگاه نظارتی حق ورود به کار اجرایی را ندارد، البته اگر نظری دارد می‌تواند اعلام کند، اما مدیر اجرایی باید کار خود را انجام دهد. او با تأکید بر اینکه باید در چارچوب قانون سخن گفته و عمل کنیم، خطاب به مدیران ارشد دولت گفت: نباید به برخی نامه‌ها و تهدیدها اعتنا کنیم و اگر می‌ترسید به آنها جواب دهید برای من بفرستید تا خود پاسخ آنها را بدهم. اگر دستگاه اجرایی احساس قدرت نکرده و نداند دارای اختیارات است، همواره مورد تهدید بوده و با چشم دیگر به آن می‌نگرند و این در حالی است که ما مسوولیم و باید کشور را اداره کنیم.

لزوم ارائه برنامه به جای شعار

روحانی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم در کشور با کم‌آبی مواجه هستیم، مردم آن را بهتر از ما می‌دانند و کشاورزان پیش از ما متوجه خشکسالی می‌شوند، گفت: دولت در جایگاهی نیست که به مردم اعلام کند دچار خشکسالی هستیم، بلکه باید برنامه ارائه بدهد. او همچنین با بیان اینکه می‌آیند به من گزارش می‌دهند که آب کم است خوب من چه باید بکنم، گفت: مگر نمی‌دانم که با کم‌آبی مواجهیم. باید برنامه ارائه دهید. هر چه قدر به مردم بگویید صرفه‌جویی کنند، کفایت نمی‌کند. توقع مردم از دولت و دستگاه اجرایی در همه مسائل نصیحت کردن و خواندن روایت و آیه نیست ما به‌عنوان دولت باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا فساد، کاهش یافته یا صورت نپذیرد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: هنگامی که می‌گوییم برای مقابله با فساد باید برنامه ارائه دهیم، منظور این نیست که شلاق زده و زندان کنیم، چرا که این اقدامات در دست قوه قضائیه است. ما در مرحله اجرا بزرگ‌ترین وظیفه را برعهده داریم و باید با برنامه‌ریزی درست، کاری کنیم که فساد ناممکن یا بسیار سخت شود. روحانی با تاکید بر اینکه مردم باید ناظر بر چگونگی مصرف پول‌هایشان باشند، گفت: اعلام کردم پول‌هایی که تخصیص داده می‌شود باید در سایت منتشر شود تا مردم بدانند این پول به چه کسی داده شده و آن دستگاه به چه میزان خدمت ارائه کرده است.

فضای مجازی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فضای مجازی برای نظارت عامه مردم یعنی امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: برخی می‌گویند ما این اقدام را از طریق موبایل و فضای مجازی قبول نداریم و باید در خیابان برویم و یقه مردم را بگیریم، اما با این اقدامات که کار درست نمی‌شود. روحانی افزود: نمی‌دانم چرا برخی از موبایل، شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات مردم بدشان می‌آید و می‌گویند اگر مردم بی‌اطلاع باشند، شب راحت‌تر می‌خوابیم. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: ما حقوق شهروندی را تدوین کرده‌ایم و باید بر مبنای آن عمل کنیم. روحانی دسترسی به اطلاعات، نظارت و انتقاد را حق مردم دانست و اظهار کرد: مردم باید از ما انتقاد کنند و بدانند که ما دل‌نازک و زودرنج نیستیم، اما ظاهرا غیر از دولت کس دیگری را نمی‌توانند مورد انتقاد قرار دهند و برای آنها مشکل پیش می‌آید و اگر از رئیس‌جمهور انتقاد کنند، برخی افراد خوشحال می‌شوند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید فضا را برای انتقاد و اظهار نظر مردم، فراهم کنیم و این جزو وظایف ما و حقوق شهروندی است، گفت: اینکه شبکه‌ای انحصار را در اختیار نداشته باشد،‌ صحیح است اما در عین حال باید اجازه دهیم تا مردم زندگی‌شان را بکنند. روحانی در بخش دیگری از این نشست تاکید کرد: به آینده کشور کاملا اطمینان دارم؛ به بقای این نظام و انقلاب ۱۰۰ درصد مطمئن هستم. این انقلاب و نظام به دست من و شما به وجود نیامده، بلکه به دست یک ملت بزرگ و با عنایت حق به‌وجود آمده است. ملت ما پای کار هستند و هیچ کس از شعار روز اول انقلاب برنگشته  است.


08-01