گزارش روحانی از وضعیت ارزی کشور عکس: President.ir

روحانی در دومین دور سفرهای استانی اش، در ادامه سخنانش در جمع مرد تبریز با بیان اینکه در برابر توطئه خارجی‌ها و برخی افراد کوته‌بین داخلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، گفت: تمام نیازمندی‌های کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود و کالاهای اساسی با همان قیمت قبل تامین خواهد شد و مردم نباید هیچ‌گونه نگرانی برای واردات داشته باشد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی اظهار کرد: اگر واردات در گذشته ۵۰ میلیارد دلار بوده و امسال ۶۰ میلیارد دلار باشد، هیچ نگرانی نخواهیم داشت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور در فروردین ۹۷ نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد و واردات نیز ۷ درصد افزایش داشته است، گفت: ما در مسیر توسعه کشور، گام برخواهیم داشت و دولت متعهد است تا هر گونه مشکلی در این مسیر را حل و فصل کند. روحانی افزود: از همه ارکان کشور، به‌ویژه مجلس، قوه قضائیه و نیروهای امنیتی و مردم که همواره پشتوانه بزرگ تصمیمات دولت بوده‌اند، تشکر می‌کنم و باید مطمئن باشند که ما راهمان را به خوبی در مسیر توسعه ادامه می‌دهیم.

حفاظت از آرامش بازار

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه ما به هم وعده دادیم سرزمین‌مان، سرزمین امن و امنیت باشد، گفت: امروز به برکت دلاورمردی‌های سپاه پاسداران عزیز و غیور، ‌ارتش جمهوری اسلامی و بسیج ایثارگر و فداکار شاهد امنیت مثال‌زدنی در ایران عزیز هستیم. رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما هر روز امنیتی که در سایه وحدت و انسجام ملت ایران به‌وجود آمده را پاس می‌داریم و آن را ادامه خواهیم داد. روحانی گفت: ما براساس آنچه با مردم قرار گذاشتیم، آرامش زندگی مردم و بازار را حفاظت خواهیم کرد و به مردم بزرگ ایران قول می‌دهم توطئه آمریکا، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب در منطقه در پیشرفت ایران عزیز تاثیری نخواهد گذاشت.

ایستادن پای وعده‌ها

همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری گفت: از اردیبهشت پارسال وعده دادیم که امنیت، آرامش، آزادی و پیشرفت شعارهای اصلی ماست و امروز برمی‌گردیم به آنچه وعده داده‌ایم؛ ما به آذربایجان و دریاچه ارومیه، برای فرهنگ و زبان ترکی، برای ارتقای ورزش و تیم محبوب تراکتورسازی پای وعده‌های خود ایستاده‌ایم.

طرح‌های دولت در آذربایجان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در جریان این سفر ۳ هزار میلیارد تومان، طرح و پروژه افتتاح و ۶ هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، گفت: در راستای توسعه صنایع معدنی استان، دستور دادم توقفی که در پروژه ذوب مس ایجاد شده بود، برداشته شود و این گام خوبی برای توسعه اشتغال مردم و پیشرفت استان خواهد بود. روحانی گفت: من به مردم آذربایجان شرقی و غربی و منطقه غرب کشور، اعلام می‌کنم اگر تلاش‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال ۹۲ نبود، در شهریور سال ۹۶، هیچ‌چیز از دریاچه ارومیه باقی نمی‌ماند و امروز اعلام می‌کنم که دولت یازدهم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه کرده و به شما قول می‌دهم دریاچه ارومیه به‌عنوان نگین ایران باقی بماند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: بیش از هزار میلیارد تومان طرح و پروژه‌های متعدد برای احیای دریاچه ارومیه در دستور کار است، گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و وعده مسوولان ذی‌ربط در آینده ارتفاع آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش خواهد یافت. روحانی با بیان اینکه دولت به تعهدات خود تا جایی که توان داشته باشد، عمل می‌کند، افزود: بی‌تردید در زمینه آب، راه و بهداشت و درمان که جزو پروژه‌های مهم استان است، گام‌های تاثیرگذار و خوبی برداشته خواهد شد.

روحانی همچنین در فرودگاه تبریز تاکید کرد: امروز اجلاس مهمی به مناسبت انتخاب تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال جاری برگزار خواهد شد که این رویداد مهم که در آن شهر مهم و تاریخی تبریز از طرف دنیای اسلام به‌عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شده است را به مردم تبریز تبریک می‌گویم. رئیس‌جمهور پیش از سفرش به تبریز در صفحه اینستاگرام خود نوشت:‌ تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده و به همین منظور مراسمی با عنوان «تبریز ۲۰۱۸» با حضور رئیس‌جمهور در روز چهارشنبه (امروز) برگزار خواهد شد. تبریز با هفت رأی اعضای کمیته نهمین اجلاس کشورهای اسلامی از بین رقبایی چون مالزی، بنگلادش، ترکیه و عربستان انتخاب شده و دولت برنامه ویژه‌ای برای توسعه هرچه بیشتر گردشگری و زیرساخت‌های لازم در تبریز و استان آذربایجان شرقی دارد که این برنامه از ماه‌های گذشته آغاز شده است. همچنین  روحانی با تاکید بر اینکه جایگاه ایران در منطقه روشن است، ادامه داد: این به معنای این است که ما باید بیشتر بر موضوع وحدت بین خودمان تاکید کنیم. دقیق‌تر و دقیق‌تر برای پیشرفت کشور برنامه‌ریزی کنیم. امروز با توطئه‌ای روبه‌رو هستیم، فردا هم این توطئه‌ها وجود خواهد داشت، روزها و سال‌های بعد نیز با توطئه‌هایی روبه‌رو خواهیم بود و من در اینجا می‌خواهم نکته‌ای را بیان کنم و آن این است که دنیا و تاریخ، جنگ اراده‌هاست، جنگ اراده ما در برابر اراده رقبا، اراده ما در برابر اراده دشمنان. اگر اراده ما بر اراده آنها تفوق داشته باشد، ما می‌توانیم آنها را درهم بشکنیم.

حافظه‌ام آنقدر کم نیست که وعده‌هایم را فراموش کنم

رئیس‌جمهورهمچنین  با بیان اینکه پیمان‌ها را صرفا بر مبنای منافع ملی می‌بندیم، گفت: اگر آمریکا برجام را زیر پا بگذارد بالاترین هزینه برای او و پایین‌ترین هزینه را برای ما خواهد داشت. حسن روحانی به برخی انتقادات نسبت به رویکردها و سیاست‌هایش پس از انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد. روحانی گفت: خیلی‌ها می‌گویند پس چه شد، فلانی از ما یادش رفت. دیگر از ما رای نمی‌خواهد و رای را گرفت و رفت. او ادامه داد: والله بالله این طور نیست. من آن وقت هم دنبال رای نبودم، آنچه به ذهنم می‌آمد و فکر می‌کردم حق است را می‌گفتم. او اضافه کرد: من امروز هم بر همان اساس حرکت می‌کنم.

 

روحانی