از جیب خودتان ترامپ را راضی کنید

روحانی در شرایطی روز گذشته در مورد صلاحیت ترامپ در مورد توافق هسته‌ای سخن گفت که قرار است ۲۲ ماه جاری رئیس‌جمهوری آمریکا یک بار دیگر نظرش را در مورد ماندن یا خروج از برجام اعلام کند. روز سه‌شنبه نیز روسای‌جمهور آمریکا و فرانسه در دیدارشان در آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با یکدیگر به رایزنی پرداختند. ترامپ در دیدار با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود نیز یک بار دیگر برجام را توافقی «افتضاح» توصیف کرد. از همین رو حسن روحانی دیروز در دومین روز از سفرش به تبریز، در مراسم جشن رویداد تبریز ۲۰۱۸، با بیان اینکه با توافق برجام تهمت‌ها و پرونده‌سازی‌ها علیه ملت ایران را زدودیم، به برخی زمزمه‌های مقام‌های آمریکایی درباره برجام اشاره و تصریح کرد: اگر برجام بد و خطرناک بود، چرا امضا کردید؛ شما یک تاجرید و از حقوق نمی‌دانید. قبل از تصمیم در مورد آینده برجام، بگویید آیا به عهدتان پایبند بودید؟ به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت: کاخ سفید اول باید بدهی‌های گذشته‌اش را جبران کند؛ تصمیم جدید پیشکش.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: آن کسانی که سخن از تصمیم‌گیری درباره آینده برجام می‌زنند باید ابتدا نشان دهند که در دو سال گذشته برای اجرای این توافق و عمل به تعهدشان چه کرده‌اند و آیا اخلاق را مراعات کرده و به عهد خود پایبند بوده‌اند. روحانی همچنین گفت: ما با این توافق، تهمت‌ها را زدودیم و به دنیا ثابت کردیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول دهه‌ها و سال‌ها نسبت به ایران دروغ می‌گفتند و راستگویی ملت ایران را به‌واسطه برجام ثابت کردیم. روحانی با اشاره به دردسر آفرینی‌های روزانه اوفک و تهدید بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران، افزود: هر روز با بیان و کلام نادرست نسبت به رفت و آمد ملت ایران و دیگر مردم مسلمان، سخن گفته و مانع‌تراشی می‌کنند که همه این اقدامات برخلاف برجام است. رئیس‌جمهور افزود: باید اول آنچه که تعهد کرده و امضا کرده‌اید را به ملت ایران ثابت کنید.

روحانی با بیان اینکه حضور بیگانگان در افغانستان و عراق و پرورش تروریست‌ها در منطقه و در اختیار قرار دادن هواپیما و سلاح به عربستان برای بمباران مردم یمن ناشی از نگاه غلط و سخنان نادرست آنهاست، گفت: شما هر روز سخنانی می‌گویید که موجب گسترش ناامنی می‌شود و رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید با فلان رهبر کشور اروپایی می‌خواهیم برای یک قرارداد ۷ جانبه تصمیم بگیریم. در حالی که حقی برای این تصمیم‌گیری ندارید. روحانی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا برجام را قراردادی بسیار بد و خطرناک عنوان کرده، افزود: مگر گذشتگان و مسوولان قبلی دولت آمریکا نمی‌فهمیدند و ندانستند که این قرارداد خوب است یا بد؟ و امروز کسی که هیچ سررشته‌ای در سیاست و معاهدات بین‌المللی نداشته و یک کاسب، تاجر و برج‌ساز است، چطور می‌خواهد راجع به مسائل بین‌المللی نظر دهد.

یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی، با تاکید بر اینکه «یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد»، تاکید کرد: اکنون آمریکا روی صندلی اتهام است که چرا به تعهدش عمل نکرده است و اروپا اگر می‌خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خودش و نه ایران برای راضی کردن ترامپ خرج کند. ایران تا جایی در برجام می‌ماند که منافع ملت ایران در آن تضمین شود. او در ادامه نتیجه حضور آمریکا در منطقه را صرفا ایجاد ناامنی عنوان کرد و با بیان اینکه جان و حیثیت همه ملت‌های منطقه برای ما مهم است، اظهار کرد: سخن ترامپ به اعراب که پول به من بدهید تا زنده بمانید، تحقیر مردم جهان اسلام است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: توافق برجام یا می‌‌ماند یا نمی‌ماند، اما بنا بر ماندن بود به‌طور کامل خواهد ماند و اگر نماند، همه باید از آن خداحافظی کنند و این موضوعی است که در گفت‌وگوهای متعدد خود با آقای مکرون نیز صراحتا اعلام کرده و گفته‌ام که حتی یک جمله به این توافق اضافه و کم نخواهیم کرد و او هم به صراحت گفته که این موضوع را قبول دارد. رئیس‌جمهور اضافه کرد: امروز آقای ترامپ و دولت آمریکا در صندلی اتهام قرار دارند که چرا توافق برجام را به‌طور دقیق اجرا نکرده‌اند و در مواردی تاخیر و کوتاهی نسبت به آن داشته‌اند.

هشدار درباره زیر پا گذاشتن برجام

روحانی همچنین گفت: امسال در روز هسته‌ای ۸۰ نوع پروژه جدید افتتاح کردیم و در یک بخش پیچیده علمی دستاوردی داشتیم که دنیا دچار حیرت شد. امروز آقای ترامپ تصور می‌کند که ما درخصوص واکنش‌های خود شعار می‌دهیم، اما اگر برجام بر هم بخورد با سرعت بالایی فعالیت‌های خود را در پیش خواهیم گرفت و تهدیدات آمریکا نسبت به ملت ایران را بسیار بی‌ارزش می‌دانیم. روحانی تصریح کرد: اگر بخواهند برجام را زیر پا بگذارند، تصمیمات و اقدامات بسیار متفاوت‌تر از گذشته در زمینه فعالیت‌های صلح‌آمیز خود اتخاذ خواهیم کرد. رئیس‌جمهور گفت: به‌عنوان کسی که در عرصه‌ سیاست خارجی و مذاکرات تجربیاتی دارم، اعلام می‌کنم که اگر به فرض تصمیمات غلطی در رابطه با برجام اتخاذ کنند، این تصمیمات بسیار زودگذر خواهد بود و خیلی زود از ما خواهش خواهند کرد که با آنها مذاکره کنیم.

نیازی به قدرت‌های خارجی نداریم

روحانی همچنین با تاکید بر اینکه حضور آمریکا در منطقه هیچ نفعی برای منطقه ندارد، گفت: حضور آمریکا در عراق و افغانستان هیچ گونه امنیت و رفاهی برای این کشورها به همراه نداشته است. نمی‌دانم مشکل کشورهای منطقه چیست که ترامپ اعلام می‌کند که اگر نباشد، اینها نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. چه کسی حیات آنها را تهدید می‌کند؟ ما که به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان رفاقت، دوستی و روابط صمیمانه با همه کشورهای منطقه بوده و هستیم و جان همه مردم کشورهای منطقه برای ما مهم است. رئیس‌جمهور افزود: هراس‌افکنی دولت آمریکا صرفا بهانه‌هایی است که خزانه کشورهای اسلامی را خالی کنند؛ بنابراین از مردم جهان اسلام می‌خواهم که با هوشیاری از منافع خود حفاظت کنند، ما دلمان می‌سوزد که فردی در آمریکا به صراحت و با گستاخی از مردم منطقه باج‌خواهی کند. ما خودمان به خوبی می‌توانیم از امنیت و ثبات منطقه حفاظت کنیم و نیازی به قدرت‌های خارجی نداریم و حضور آمریکا در منطقه مضر بوده و بعد از این هم مضر خواهد بود.

ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به‌خاطر نگاه ناصحیح و غیردقیق به جهان و انسان‌ها و تعبیرات و مواضع ناصحیح نسبت به ملت‌هاست، گفت: امروز به وضوح با نگاه به منطقه خاورمیانه و غرب آسیا که حساس‌ترین نقطه دنیا و جهان اسلام است، مشکلات را در یمن مجروح، عراق دچار آلام، سوریه ویران و در مشکلات افغانستان و شمال آفریقا و ظلم صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین، مشاهده می‌کنید. روحانی با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند که این سرزمین باید طبق اراده آنها حرکت کند، افزود: تصور می‌کنند که کاخ سفید باید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد و برای همیشه یک رژیم غاصب و ظالم در سرنوشت مردم برخی کشورها مسلط باشد و آنها ذخایر دنیای عرب را به غارت ببرند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنها چشم طمع به طلای سیاه نهفته در این منطقه و حساب‌های میلیاردی برخی کشورهای عرب در منطقه دارند، خطاب به آنها گفت: طمع حساب‌های پرپول و طلای سیاه، عقل را از شما ربوده و هر روز سخنی می‌گویید که با شأن منطقه، ملت‌ها و قرن جدید سازگار نیست و به صراحت اعلام می‌کنید که ما با پول دیگران در منطقه می‌مانیم. پس شما جیره‌خوار دیگران هستید و ارتش و نیروی مسلح شما به‌دنبال منبعی است که آن را بدزدد و از آن ارتزاق کند. به گزارش انتخاب وی افزود: این برای شما حیثیت شد؟ پول بدهید در سوریه می‌مانیم، پول ندهید می‌رویم. اگر ما نباشیم شما در یک هفته نیستید، چرا نیستند؟

روحانی با تاکید بر اینکه ملت‌های منطقه از جمله در عراق، منطقه را حفظ کرده‌اند، اظهار کرد: ما آماده‌ایم تا حافظ عراق در منطقه باشیم. ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم و ما حاضریم کمک‌ حال مردم منطقه باشیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر نیروهای بیگانه برای همیشه از منطقه بروند، منطقه روی امنیت را خواهد دید. رئیس‌جمهور، ایران را بزرگ‌ترین حافظ امنیت کشورهای منطقه دانست و با تاکید بر اینکه «آنها که برای منطقه مصیبت آورده‌اند به ثروت منطقه طمع دارند»، اظهار کرد: مصیبت‌های منطقه ناشی از نگاه غلطی است که فکر می‌کند برای منطقه، کاخ سفید باید تصمیم بگیرد.

برد-برد در تعاملات

روحانی با تاکید بر اینکه ایران به‌دنبال تعامل سازنده با جهان است، گفت: ما همواره به‌دنبال برد-برد در تعاملات و همکاری‌ها بوده‌ایم؛ چراکه معتقدیم اگر کسی در تعاملات به‌دنبال نفع کامل و ضرر دیگران باشد، تعاملش پایدار نخواهد بود.

برنامه دولت برای حمایت از نخبگان

روحانی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های دولت برای حمایت از نخبگان، نیز اظهار کرد: حمایت از سرمایه ملی و انسانی را یک ضرورت می‌دانیم، بنابراین برنامه‌های متعددی در این خصوص طی سال‌های گذشته داشته‌ایم که به‌واسطه آن نخبگان زیادی به کشور ما بازگشتند که بسیار ارزشمند است. رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته به‌طور سرزده از بازار و کارگاه‌های تولید کفش تبریز بازدید کرد. روحانی به وزیر صنعت دستور داد ضمن بررسی مشکلات تولیدکنندگان کفش تبریز، اقدامات لازم برای حل معضلات آنها را به عمل آورد.

 

قرائن جدید به نفع برجام