همچنین به گزارش «ایلنا» اژه‌ای درباره افزایش اتهامات دادستان سابق تهران گفت: بله به اتهامات ایشان افزوده شده، ایشان بیش از ۱۰ روز بعد از اینکه حکم جلبش صادر شده بود، بازداشت شد. طبق قانون اگر فرد نمی‌تواند حاضر شود خود یا وکیل باید اطلاع دهد؛ در غیر‌این صورت غیبت غیر‌موجه است. او افزود: حالا باید دید علت نیامدن وی چه بوده است.

ماجرای ممنوع‌الخروجی «کاوه مدنی»

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه آیا کاوه مدنی از کشور فرار کرده و آیا امکان بازگشت او به کشور وجود دارد یا نه و همچنین آیا این فرد اکنون در دادسرا پرونده دارد و در صورت وجود پرونده چرا ممنوع‌الخروج نشده است، گفت: او به‌صورت قانونی از کشور خارج شده و تقاضای رفع ممنوع‌الخروجی وی توسط معاونت ذی‌ربطی در وزارت اطلاعات صورت گرفته است. محسنی اژه‌ای توضیح داد: گزارش‌هایی در مورد ایشان وجود داشت که وی را در مظان اتهام قرار می‌داد. در این زمینه پرونده‌ای تشکیل می‌شود و پیش از شروع تحقیقات، وی ممنوع‌الخروج می‌شود. در تاریخ ۳۰/ ۱۱/ ۹۶ از ناحیه وزارت اطلاعات و بخش مربوطه به‌صورت رسمی از دادستان تقاضای رفع ممنوع‌الخروجی این شخص می‌شود و براساس تقاضای معاونت ذی‌ربط وزارت اطلاعات، دادستان این اقدام را انجام می‌دهد. اژه‌ای افزود: این فرد با گذرنامه رسمی از کشور خارج می‌شود. قرائن و شواهد نشان می‌دهد که قصد ندارد بازگردد. برای این فرد پرونده تشکیل شده است؛ اما پرونده‌ای نبوده که به مرحله تحقیق و تفهیم اتهام رسیده باشد و صرفا به‌عنوان یک فرد در مظان اتهام بوده است.

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه خبری درباره دستگیری «عباس عدالت» و همدستانش منتشر شده آیا این دستگیری وی ارتباطی به پرونده محیط زیست دارد، گفت: اتهام وی امنیتی بوده و اکنون بازداشت است و من دستگیری وی را تایید می‌کنم؛ ولی از بیان جزئیاتش معذورم. براساس گزارش «ایسنا» پنج‌شنبه شب گذشته برخی رسانه‌ها اعلام کردند که نیروهای امنیتی ایران، شخصی به نام عباس عدالت را دستگیر کردند؛ در این خبر آمده بود که اخیرا اعضای یک شبکه نفوذی وابسته به انگلیس دستگیرشده‌ که گفته می‌شود با برخی از عناصر اصلی جریان فتنه و انحراف در ارتباط بوده‌اند.

مرجع تشخیص جاسوس، وزارت اطلاعات نیست

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌بر اینکه با توجه به گفته وزیر اطلاعات، مرجع رسمی تشخیص جاسوسی، معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات است، اختلاف میان قوه‌قضائیه و وزارت اطلاعات چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: اینکه مرجع تشخیص جاسوس بودن یا نبودن، وزارت اطلاعات است کاملا غلط است و در هیچ جای قانون به این موضوع اشاره نشده است. اژه‌ای تاکید کرد: تشخیص این موارد با قوه‌قضائیه است. وزارت اطلاعات اقدامات مجرمانه ضدامنیتی داخلی یا خارجی را تشخیص می‌دهد و آن را به قوه‌قضائیه گزارش می‌دهد. قوه‌قضائیه موضوع را بررسی می‌کند اگر ثابت شد محکوم می‌کند و اگر موضوع ثابت نشد، منع تعقیب صادر می‌شود. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: همچنین اطلاعات سپاه ممکن است پرونده‌ای را تشکیل دهد و قوه‌قضائیه از تشکیل آن خبر نداشته باشد و تا زمانی که بی‌خبر باشد، نمی‌تواند مجرم بودن یا نبودن را تشخیص دهد. درخصوص اختلاف بین قوه‌قضائیه و وزارت اطلاعات که بر آن تاکید می‌کنید هم خیر، اختلافی نیست. مرجع قضایی، قوه‌قضائیه است و تشخیص مجرم بودن با دادگستری به معنای اعم آن است.

واکنش اژه‌ای به برخورد گشت ارشاد

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره انتشار تصاویر و فیلم‌هایی مانند برخورد نیروی انتظامی و اینکه آیا قوه‌قضائیه از این برخورد خرسند است گفت: خیر خرسند نیست. در همه دنیا تمرد از دستور پلیس جرم است و جرم بدی است. هم از لحاظ منطق و هم از لحاظ حق کسی که در مقابل پلیس تمرد کنند قابل‌مجازات و تعقیب است. افرادی هستند که علاوه‌بر اینکه تمرد می‌کنند آن را اشاعه هم می‌دهند و آن را سازماندهی می‌کنند؛ بنابراین تمرد از پلیس جرم است و سازمان یافته باشد بدتر است و اشاعه یابد، بدتر است، اما پلیس هم باید مطابق قانون عمل کند و اگر از وظایفش تخطی کند، قابل پیگرد است.

آخرین وضعیت پرونده‌ «مشایی» و «احمدی نژاد»

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صدور حکم ارتداد برای مشایی صحت دارد، گفت: خیر، چنین چیزی اصلا صحت ندارد. وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد، مشایی و برادر رئیس‌جمهوری گفت: پرونده‌های یادشده در حال رسیدگی است. پرونده مشایی در حال تحقیقات در دادسراست و در پرونده آقای احمدی‌نژاد نیز چیز جدیدی اتفاق نیفتاده و همان مطالب قبلی است که گفتم و پرونده برادر رئیس‌جمهوری نیز در دست تحقیقات دادسراست و به دادگاه نرفته است.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود از سوی شهردار سابق آقای نجفی، ۱۲ پرونده در خصوص تخلفات شهردار اسبق به دستگاه قضایی ارسال شده است، گفت: تا جایی که در جریان هستم، یک پرونده بوده و این پرونده هم در حال رسیدگی است و از ۱۱ پرونده دیگر اطلاع ندارم. او در پاسخ به سوالی درباره انتشار کلیپ حیوان‌آزاری در روزهای اخیر گفت: واقعا نمی‌دانم درباره این دسته افراد چه بگویم. اگر منظورتان کلیپ آزار قوچ است که روزهای اخیر منتشر شده، یکی از آن افراد در همین پرونده موسوم به محیط زیست دستگیر شده است. مجازات‌های فعلی درخصوص حیوان آزاری، نتوانسته این موضوع را به صفر برساند؛ اما راه چاره فقط تشدید مجازات نیست.