دونالد ترامپ کمتر از دو هفته برای تصمیم‌گیری درباره ادامه تعلیق تحریم‌های ایران فرصت دارد. در این میان مایک پمپئو، وزیر امورخارجه جدید آمریکا نیز در سفری به خاورمیانه به عربستان سعودی و اراضی اشغالی رفته است که ایران از محور رایزنی‌های وی در این سفر به شمار می‌آید. وی پس از دیدار با نتانیاهو مدعی شد که آمریکا به شدت نسبت به تهدیدات خطرناک ایران علیه اسرائیل نگران است و ادعا کرد که ایران همچنان می‌خواهد بر خاورمیانه تسلط یابد. پمپئو همچنین گفت که دولت ترامپ برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه از طریق تلاش‌هایی فراتر از توافق هسته‌ای اقدام خواهد کرد. همزمان سران بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از توافقی تکمیلی سخن گفته‌اند. سه کشور اروپایی طرف توافق هسته‌ای، ضمن پشتیبانی از برجام تأکید کرده‌اند مواردی وجود دارد که در توافق هسته‌ای با ایران به آنها پرداخته نشده و لازم است درباره‌اش تصمیم‌گیری شود؛ از جمله برنامه موشکی و حضور نظامی ایران در منطقه. کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و مکرون در جریان گفت‌وگوی تلفنی «ضمن حمایت از حفظ توافق هسته‌ای با ایران بر اجرای کامل آن» تاکید کردند.

همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده که دونالد ترامپ هنوز درباره برجام «هیچ تصمیمی نگرفته» و در حال بررسی طرح ارائه شده توسط همتای فرانسوی خود است. رئیس‌جمهوری فرانسه که اخیرا با ترامپ دیدار کرد، پیشنهاد داده که گفت‌وگوها با ایران در مورد سه موضوع اصلی شامل برنامه موشکی بالستیک، فعالیت‌های هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ و بحران‌های اصلی منطقه‌ای در خاورمیانه، بسط پیدا کند. این در حالی است که ایران هرگونه مذاکره درباره مسائل دفاعی را رد کرده است.  در شرایطی که هنوز مشخص نیست آیا ترامپ از برجام خارج خواهد شد یا خیر، بن کاردین، سناتور دموکرات آمریکایی در کنفرانس سالانه این روزنامه در نیویورک درباره خروج رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای هشدار داد و گفت: «من نیز می‌خواهم اطمینان یابم که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، اما نمی‌خواهم شاهد این باشم که خود را از متحدان‌مان منزوی کنیم. ما باید با جامعه جهانی همکاری کنیم تا ایران را منزوی کنیم.»

بازگشت به دوران قبل از برجام

از دیگر سو سید‌عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نیز در واکنش به مواضع برجامی اخیر آمریکا گفت: «احتمال بازگشت به دوران قبل از برجام هم ممکن است به‌وجود بیاید.» به گزارش «ایسنا» او ادامه داد: «در هر دو صورت که آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود، ادامه این موضوع قابل تحمل نخواهد بود و تدابیر ویژه‌ای در نظر داریم.» » در عین حال عراقچی در دیدار با یک دیپلمات اروپایی ضمن انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی در مقابل بدعهدی‌ها و تخلفات ترامپ در اجرای برجام، تلاش سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در جلب رضایت ترامپ به قیمت تحت‌فشار قرار دادن ایران را سیاستی اشتباه و شکست خورده توصیف کرد و به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.