ترمیم کابینه فعلا مطرح نیست عکس: ایرنا

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در بیست‌ونهمین جشنواره ملی قدردانی از کارگران، ضمن تقسیم وزرا به دو دسته ناامید و امیدوار برای دومین بار در سال‌جاری از برخی وزرای دولت به‌دلیل القای ناامیدی انتقاد کرد. او البته از آن دسته از وزرا که امیدوارانه حرف می‌زنند و پیشنهاد ارائه می‌کنند، تقدیر کرد. رئیس‌جمهوری پیش از این نیز از برخی مدیران دولتی که روزه سکوت گرفته‌اند و از اخم این و آن هراس دارند، انتقاد کرده بود. همین سخنان موجب شد تا شائبه تغییرات احتمالی در کابینه یک بار دیگر مطرح شود. با این حال روز گذشته نوبخت در پاسخ به سوالی درباره انتقاد رئیس‌جمهور به برخی از مدیران و اینکه آیا این نقدها زمزمه تغییر برخی از مدیران است، گفت که در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نیست و رئیس‌جمهوری توقع دارد مدیران معتقد و مصمم به کار باشند و از اقدامات خود دفاع کنند.

نوبخت در ادامه گفت: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود و برخی به‌دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند نگران نباشید ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. البته ما در دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند، ولی شش ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است. وی تاکید کرد: منظور رئیس‌جمهور این بود که نگران نباشید و می‌توان مشکلات را حل کرد و این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رئیس‌جمهور است و با توجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالب هستند. نوبخت همچنین گفت: آنقدر از ابتدای روز مباحث داخلی و خارجی وجود دارد که اگر روحیه و انگیزه نداشته باشیم خودمان زمین‌گیر می‌شویم و همه مردم را دچار مشکل می‌کنیم.

نظر دولت در مورد خروج حجتی از کابینه

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا رئیس‌جمهور موافق انتخاب محمود حجتی، وزیر کشاورزی به‌عنوان شهردار تهران است نیز گفت: ما به اعضای شورای شهر اعتماد داریم، آنان انسان‌های فهیم و صاحب تجربه‌ای هستند و هر کسی را انتخاب کنند دولت با شهردار منتخب همکاری می‌کند و انتخاب درست آنان را در آینده شاهد خواهیم بود. وی افزود: محمود حجتی وزیری لایق، شایسته و صادق و یکی از افراد آینده‌نگر است که بخش کشاورزی را خوب تشخیص می‌دهد، پس طبیعی است که دولت راضی نباشد چنین فردی را از دست بدهد. همچنین افراد شریفی در لیست نامزدهای شورای شهر برای شهرداری تهران حضور دارند و باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه‌مجریه نشود.

گزارش مکرون به روحانی

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری با اشاره به تماس تلفنی یکشنبه شب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با رئیس‌جمهوری کشورمان گفت: رئیس‌جمهوری فرانسه درخصوص برجام و روابط فی‌مابین فعال است و اخیرا با ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مذاکراتی انجام داد که در این تماس تلفنی گزارش آن را به دکتر روحانی ارائه داد. نوبخت همچنین با بیان اینکه در مورد موضوعات دفاعی با هیچ کس مذاکره نمی‌کنیم، تاکید کرد پاسخ جمهوری اسلامی ایران مشخص است و ما تنها یک سند را درخصوص برجام می‌شناسیم. برجام یک سند است و هیچ سند دیگری وجود ندارد. به گزارش «ایرنا» نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که به‌نظر می‌رسد نزدیک شدن به ۲۲ اردیبهشت و تایید مجدد برجام ازسوی ترامپ بر فعالیت‌های اقتصادی کشور تاثیرگذاشته است، گفت: ممکن است در برخی تصمیم‌های خاص به‌عنوان متغیر برون‌زا عواملی اثرگذار باشد، ولی در همه چیز اثر ندارد ولی ممکن است برخی از رفتارها عده‌ای را هم مرعوب کرده باشد. بحث اصلی این است که آیا در شاخص‌های اصلی اقتصاد موثر بوده است یا خیر؟ خوشبختانه شاخص نرخ بیکاری تقلیل یا کاهش و شاخص نرخ اقتصادی بنا به گزارش صندوق بین‌المللی پول افزایش یافته است، ولی اینکه اقتصاد را بخواهد تحت‌تاثیر قرار دهد، این طور نیست.

هشدار به بانک‌ها برای پرداخت ارز

در ادامه این نشست خبری نوبخت با اشاره به اجرایی شدن سیاست‌های جدید ارزی دولت، تاکید کرد: تاکنون برای ۱۵ هزار و ۴۰۳ فقره کالا بالغ‌بر ۳ میلیارد و ۴۳۳ میلیون یورو ارز تخصیص یافته است و علاوه‌بر آن ۳ هزار میلیارد تومان نیز برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت گفت: باید قبول کنیم به بازار ارزمان شوک وارد شده، اما مرتب یک کارگروه روزانه آن را رصد می‌کنند. نوبخت با بیان اینکه قصدمان محدود کردن مردم نیست، بلکه مهار شرایط و شفاف‌سازی است، افزود: اگر معامله‌ای در بازار انجام شود که با نرخ‌هایی غیر از نرخ‌های اعلام شده، صورت گرفته، نباید آن را به کل اقتصاد تعمیم داد؛ چراکه از نظر ما خارج از این چارچوب غیرقانونی انجام شده است. به هر حال وظیفه ماست که مردم را در سختی قرار ندهیم؛ چراکه ما برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم می‌گیریم. او در عین حال گفت: قصد دولت از مباحث عوارض شامل دانشجویان نمی‌شود تا دچار مشکل نشوند و در این زمینه کارگروهی هم وجود دارد که اوضاع را رصد می‌کند. نوبخت در ادامه در واکنش به طرح گلایه‌هایی ازسوی برخی مسافران در مورد پرداخت نکردن ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی برخی بانک‌ها به آنان اعلام کرد: حتما باید بانک این ارز را پرداخت کند و اگر غیر از این باشد، ما برخورد می‌کنیم. به هر حال ما در شرایط سختی قرار داریم و باید به‌صورت شفاف با مردم حرف بزنیم. ما در هواپیمایی نشسته‌ایم که دارد وارد ابر می‌شود و می‌گویند باید کمربندها را محکم ببندیم. به‌ هر حال شرایط سخت شده است. او در پاسخ به اینکه آیا دولت قصد دارد تا در پرداخت ۲۵ هزار سکه تجدیدنظر کند، گفت: فعلا سیاستی به‌جز حراج وجود ندارد.

واکنش به یک غلط تایپی

سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست در مورد نامه معاون حقوقی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس مبنی‌بر اینکه ترجمه غلط کنوانسیون پالرمو فقط یک اشتباه تایپی بوده است، گفت: این کنوانسیون مربوط به سال ۸۰ است و ربطی به دولت ما ندارد. او همچنین گفت که مجلس می‌تواند آن را تغییر دهد.

مقابله با تنش آبی

سخنگوی دولت همچنین در ابتدای نشست خبری روز گذشته‌اش از اختصاص یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با تنش آبی در برخی شهرها خبر داد و گفت: هیات وزیران با تصویب برنامه پیشنهادی گروه ملی آب برای مقابله با تنش آبی برخی شهرها این مبلغ را تخصیص داد. نوبخت همچنین از افزایش ۷/ ۷ درصدی واردات و افزایش ۱۵ درصدی صادرات نسبت به سال قبل خبر داد. سخنگوی دولت در ادامه درباره آمدن نخبگان ایرانی به کشور و مشکلاتی که برای آنان پیش می‌آید، نیز تصریح کرد: یکی از موارد همکاری قوا همین است. چون وقتی در دو مورد چنین اتفاقی رخ دهد، دیگر کسی رغبت نمی‌کند به کشور خود کمک کند.