پالس برجامی روحانی به اروپا

همچنین اروپا بر ماندن در برجام حتی بدون ترامپ تاکید کرده است. از همین رو می‌توان سخنان روز گذشته رئیس‌جمهوری را در راستای پیشنهاد‌ها و تضمین‌های جدید اروپا به ایران و پالس مثبت ایران برای ماندن در برجام در صورت عمل اروپا به وعده‌هایش تلقی کرد. روحانی همچنین روز گذشته با بیان اینکه شاید مردم نسبت به اینکه آمریکا در هفته‌های آینده در برابر برجام چه می‌کند، نگرانی داشته باشند، گفت: مردم باید مطمئن باشند که ما تصمیمات لازم را برای صورت‌های مختلف برخورد آمریکا در نظر داریم و آمریکایی‌ها در این مساله دچار خسران جدی و ضرر خواهند شد. روحانی در دومین روزسفر خود به خراسان رضوی در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان با تاکید بر اینکه به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه‌مدت عبور کنیم، گفت: این مساله و معضل هرگز نمی‌تواند بلندمدت باشد و اگر آمریکا خطایی کند، بعدها پشیمان شده و متوجه می‌شود که اشتباهی استراتژیک انجام داده است.

رئیس‌جمهوری روز یکشنبه نیز در اولین سفرش به استان خراسان رضوی با بیان اینکه برای هر تصمیم ترامپ، برنامه داریم، تاکید کرده بود اگر آمریکا از برجام خارج شود، به‌زودی دچار «پشیمانی تاریخی» می‌شود. قرار است دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۲ اردیبهشت‌ماه تصمیم خود را مبنی بر ماندن یا خروج از برجام اعلام کند، از همین رو روحانی روز گذشته در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان استان خراسان رضوی، با بیان اینکه ما در این توافق به دنیا اعلام کردیم که اگر نگرانی شما برای دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است، هرچند که دروغ و بر پایه اوهام این نگرانی ایجاد شده، ما آن را رفع می‌کنیم، اظهار کرد: امروز هم به دنیا می‌گوییم که اگر نسبت به دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نگران هستید ما این نگرانی را به‌طور کامل در برجام رفع کرده‌ایم و برجام اطمینان کامل می‌دهد که ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست و نگرانی دنیا از بمب هسته‌ای ایران توهم است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه امروز تنها آمریکایی‌ها به‌دنبال برهم‌زدن برجام هستند و دیگر کشورها به ایران اعتماد داشته و اصرار به ادامه برجام دارند، گفت: هدف اصلی دولت‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است و آنها همواره این اهداف چند پله‌ای را دنبال می‌کنند.

رئیس‌جمهوری افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا به‌دنبال این هستند که قدرت ایران کاهش پیدا کند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به‌دنبال دستیابی به این خواسته هستند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: در این راستا یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر‌آمریکا تامین می‌شود یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تامین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت. روحانی همچنین گفت: اگر امروز آمریکایی‌ها برخلاف تعهد خود گامی بردارند، افکار عمومی و دولت‌های جهان به جز چند کشور، ایران را مقصر ندانسته و همه آمریکا را ناقض عهد می‌دانند. همچنین اگر امروز آمریکا گامی بردارد، این تنها اقدام آمریکا به‌شمار می‌رود و حرکتی نیست که شورای امنیت بخواهد مانند گذشته پشتیبان آن باشد. رئیس‌جمهوری افزود: افکار عمومی ملت ایران همواره می‌داند که آمریکا علیه ما ظالمانه عمل می‌کند، اما امروز بهتر مشخص است که ما به توافق خود عمل کرده‌ایم و به آن پایبند هستیم.

برنامه ارزی دولت

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مردم باید به زندگی و اقتصاد خود مطمئن باشند، گفت: برنامه ارزی دولت در راستای آمادگی برای مقابله با اینگونه اقدامات بوده است. روحانی با اشاره به اینکه زمانی ارز به هر مقدار و برای هر کاری از قبیل مسافرت و خرید خانه در کشورهای دیگر وجود داشت، گفت: ما تلاش می‌کنیم تا نیازهای واقعی مردم را به خوبی تامین و تضمین کنیم.

اعتماد در روابط خارجی نسبی است

روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به انتقاداتی که نسبت به دولت در زمینه اقداماتی که قرار بود در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم انجام شود، گفت: ما در ۱۰۰ روز اول دولت یازدهم به توافق اولیه برجام دست یافتیم و با همان توافق نفت، پتروشیمی، ا‌توموبیل‌سازی و دیگر بخش‌های مرتبط تا حدودی از تحریم آزاد شدند. او در پاسخ به برخی از منتقدان که عنوان می‌کنند در توافق به‌دنبال چه چیزی هستیم و چقدر به طرف‌های مقابل اعتماد دارید، افزود: اعتماد در روابط خارجی، هیچ گاه صددرصدی نیست، بلکه در عرصه جهانی اعتماد نسبی است و ما در دنیای امروز براساس یکسری مبانی عمل کردیم و توافقی به امضا رساندیم که علاوه بر طرفین مذاکره، سازمان ملل متحد نیز آن را  امضا کرد.

اجازه دهیم مردم نفس بکشند

بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهوری به فضای مجازی و اینترنت اختصاص داشت. او در این بخش از سخنانش با بیان اینکه یکی از دلایلی که دولت به  انتقال اینترنت پرسرعت به روستاها تاکید دارد، در راستای کمک به اشتغال‌زایی در کشور است، گفت: همه می‌دانیم که در اینترنت و پیام‌رسان‌ها نیز مانند سایر بخش‌ها مشکلاتی وجود دارد، اما این مساله نباید باعث شود تا ارتباطات مردم مختل شود. به گزارش خبرآنلاین، روحانی در ادامه گفت: آیا اگر یک نفر از پمپ بنزین، بنزین بگیرد و با آن جایی را آتش بزند، باید دستور دهیم تمام پمپ‌بنزین‌های کشور تعطیل شود؟

رئیس‌جمهوری همچنین در مراسم بهره‌برداری همزمان از چند طرح اقتصادی و زیربنایی در خراسان رضوی با بیان اینکه باید افکار خود را از قرن‌های گذشته به قرن جدید بیاوریم، افزود: هیچ‌وقت از انتقاد ناراحت نمی‌شوم، اما وقتی به فضای مجازی می‌روم و می‌بینم با رئیس‌جمهور یا دولت با لحن تخریبی یا فحاشی صحبت می‌شود، ناراحت می‌شوم؛ اما باید بگذاریم مردم نفسی بکشند و آنها را اذیت نکنیم. روحانی با تاکید بر اینکه باید به مردمی که انقلاب و جنگ را اداره کرده‌اند، اعتماد کنیم، تاکید کرد: امروز مردم در بخش‌های مختلف اداره کشور، فعالیت کرده و باید آنها را کمک و یاری کنیم. مطمئنا زور و اجبار ما را به جایی نمی‌رساند و نیازی هم به آن نیست بلکه ما باید واقعیات را به مردم بگوییم.

انتقاد از ایجاد انحصار در فضای مجازی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه باید از فضای مجازی و فرصت‌های آن به‌درستی استفاده کنیم،  افزود: اینکه بیش از ۲۰۰ هزار شغل در طول یک سال در فضای مجازی ایجاد می‌شود، نشان می‌دهد که باید در راستای استفاده صحیح از این فضا به مردم کمک کنیم و سواد استفاده از فضای مجازی را به جوانان بیاموزیم. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌های داخلی باید تقویت شوند، اما ایجاد انحصار، غلط و بی‌نتیجه است، گفت: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مردم بتوانند انتخاب و اختیار داشته باشند. همچنین روحانی روز گذشته در مراسم افتتاح ۴۳۶ طرح اقتصادی در بخش‌های مختلف خراسان رضوی، در مشهد با اشاره به موضوع واردات به کشور گفت: خیلی‌ها وقتی می‌گوییم ۵۰ میلیارد دلار واردات به کشور داشتیم ناراحت می‌شوند که چرا واردات زیاد است؛ البته اساس این حرف درست است که ما باید واردات را کاهش دهیم، اما این موضوع در مورد کالاهای سرمایه‌ای صدق نمی‌کند. روحانی ادامه داد: وقتی ۸۲ درصد از واردات مربوط به کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای باشد یعنی این همان حمایت از کالای ایرانی است. وقتی می‌گوییم کالای ایرانی منظور فقط کالا نیست، بلکه اجزای آن هم هست.

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، روحانی ضرورت وارد کردن بذر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه برخی می‌گویند تعامل سازنده با دنیا خوب نیست، اظهار کرد: گفت سلیقه با «سین» است یا «صاد»؟ گفت سلیقه‌ها متفاوت است. وی ادامه داد: بذری که ما در بعضی زمینه‌ها وارد می‌کنیم محصول ما را سه‌چهار برابر می‌کند؛ یعنی از همان زمین سه برابر برداشت می‌کنیم. به گزارش خبرآنلاین، روحانی همچنین گفت: از کارآفرینان کشور و از همه آنهایی که به جای اینکه پول خود را به سمت دلالی و کارهایی که برای رشد کشور مضر است، ببرند پول خود را صرف کارآفرینی ‌می‌کنند، تشکر می‌کنم. از همه سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و کسانی که در این کشور تلاش می‌کنند رشد و توسعه به کشور بیاید و برای جوانانمان اشتغال و برایمان افتخار بیاید و صادراتمان افزایش یابد، تشکر می‌کنم. او همچنین ازکسانی که مرتب به نکات منفی اشاره می‌کنند، انتقاد کرد.

پروژه برقی کردن قطار مشهد-تهران

وی در ادامه به پروژه برقی کردن قطار مشهد - تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی همه مراحل مالی پروژه برقی کردن قطار مشهد-تهران انجام شده و اقدامات اجرایی و عملیاتی آن به زودی آغاز می‌شود. وی ادامه داد: راه‌اندازی قطار برقی مشهد-تهران تحول بزرگی را ایجاد می‌کند همچنین راه‌اندازی راه آهن خواف به هرات بسیار مهم است چون ایران را به لحاظ ریلی به کشور همسایه متصل می‌کند.

اختصاص بودجه ویژه‌ای برای تشویق صادرات

رئیس‌جمهوری در پایان سفر دو روزه به خراسان رضوی دریک نشست خبری از اختصاص بودجه ویژه‌ای برای تشویق صادرات خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روحانی در ادامه نشست خبری در پایان سفر به استان خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه مشهد مقدس پایگاه مهمی برای منتقدان دولت است، اما نمایندگان دولت موضع‌گیری‌های شفافی اتخاذ نمی‌کنند، آیا این ناشی از توصیه شما به مسوولان استانی است، اظهار کرد: ما با کسانی که در سراسر کشور از دولت انتقاد می‌کنند اصلا مشکلی نداریم، این حق مردم است که از دولت انتقاد یا پیشنهادهایشان را مطرح کنند اما آنچه خوب نیست تخریب است. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تخریب نادرست است و به نفع کشور و هیچ جناحی هم نیست. باید واقعیات را به مردم بگوییم.

مشهد فرقی با شهرهای دیگر ندارد

همچنین به گزارش انتخاب، وی درپاسخ به سوالی در مورد وعده او به مردم مشهد در مورد روحیه امید در فضای این‌شهر افزود: اما اینکه فضای مشهد باید تلطیف شود و فضای پرنشاط باشد نمی‌دانم مقصود چیست. مشهد با شهرهای دیگر فرق ندارد. اینکه می‌گویند مشهد  شهر امام رضا است دقیق نیست بلکه ایران کشور امام رضا است و مشهد هم استان خراسان‌رضوی همه افتخار می‌کنند تحت لوای امام رضا(ع) هستند. اگر چیزی حلال است برای همه حلال و اگر چیزی حرام است برای همه حرام است. مشهد با دیگر شهرهای کشور متفاوت نیست و ما یک قانون داریم و باید در سراسر کشور یک قانون اجرا شود. همه باید تلاش کنند اگر مشکلاتی هست رفع شود. حسن روحانی رئیس‌جمهوری که روز یکشنبه به خراسان رضوی سفر کرده بود، بعداز ظهر دیروز مشهد را به مقصد تهران ترک کرد. در جریان سفر روحانی به خراسان رضوی، طرح اتصال خطوط یک و ۲ مترو مشهد، با حضور رئیس‌جمهوری به‌طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ازسوی دیگر ۳۰طرح و پروژه زیربنایی و توسعه‌ای با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان در استان خراسان رضوی افتتاح شد.

 

اتمام حجت اروپا با ترامپ