در حالی که در ابتدای هفته، مسعود رحیمی مدیرکل نشر ریالی بانک مرکزی آمار حدودی از پیش‌فروش سکه را منتشر کرده بود، روز گذشته محمدعلی کریمی، مدیر روابط‌عمومی این بانک، کمی پیشروی کرد و آمار نسبتا دقیق‌تری را ارائه داد؛ هرچند همچنان آمار دقیق سررسیدهای مختلف در دسترس نیست و صرفا با تخمین دقیق‌تر بر اساس سخنان کریمی، می‌توان محاسبات را به واقعیت نزدیکتر کرد. سررسید یک ماهه: توزیع اولین سکه‌های پیش‌فروش شده از امروز آغاز خواهد شد که معطوف به سررسید یک ماهه است. میزان فروش سکه یک ماهه، ۷۹۹ هزار قطعه اعلام شده است. با توجه به قیمت پیش‌فروش که معادل یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان بوده، میزان نقدینگی جذب شده از سررسید اول ۱۲۷۰ میلیارد تومان خواهد بود. سررسید سه‌ماهه: سررسید پیش‌فروش سه‌ماهه در ماه‌های تیر و مرداد خواهد بود. آمارهای اعلامی قبلی نشان می‌داد که حدود ۸۰۰ هزار قطعه سکه با این سررسید به فروش رسیده است. با توجه به اینکه پیش‌فروش سه ماهه در روز دوم اردیبهشت متوقف شد، در نتیجه عمده فروش آن در فروردین ماه رقم خورد و سررسید آن نیز در تیر ماه خواهد بود. نقدینگی جذب شده از این طریق نیز با توجه به قیمت پیش‌فروش که یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان بود، ۱۲۳۲ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سررسید ۶ ماهه: اما آمار اعلامی از سوی مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی نشان می‌دهد که سررسید ۶ ماهه یکی از محبوب‌ترین سررسیدهای طرح پیش‌فروش بود. با توجه به اینکه طرح پیش‌فروش ۶ ماهه از بهمن گذشته آغاز شده بود و تا اردیبهشت ادامه یافت، موعد سررسید آن نیز ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان خواهد بود. تقریب «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که میزان فروش سکه در این سررسید حدود ۲ میلیون و ۶۸۸ هزار قطعه بود. نکته جالب‌توجه اینکه میزان استقبال از سررسید ۶ ماهه در سال جدید به‌شدت نسبت به دو ماه پایانی سال گذشته افزایش یافت چراکه طبق آمار اعلامی از سوی کریمی، میزان سکه فروخته شده با این سررسید در اسفند ۹۶ حدود ۳۳۶ هزار قطعه سکه بود، در حالی‌که حجم فروش در فروردین به یک میلیون و ۲۸۷ هزار قطعه سکه صعود کرد. با توجه به اینکه قیمت پیش‌فروش ۶ ماهه در سال ۹۶ معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و از ۱۸ فروردین سال جاری با قیمت یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان فروخته شد، در نتیجه محاسبه دقیقی از میزان نقدینگی جذب شده نمی‌توان کرد، اما به شکل تقریبی می‌توان گفت که میزان نقدینگی جذب شده از این سررسید حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سررسید ۹ ماهه: آمارهای سخنگوی بانک مرکزی حاکی از استقبال پایین خریداران از سررسید ۹ ماهه است. موعد سررسید ۹ ماهه در دو ماه دی و بهمن سال‌جاری خواهد بود. میزان سکه تعهد شده بانک مرکزی در دی ماه معادل ۷۰ هزار قطعه سکه اعلام شده است. اما با توجه به اینکه کریمی سکه‌های تعهدی بانک مرکزی در هر ماه را اعلام کرده است و در بهمن ماه، موعد سررسید سکه‌های ۹ماهه پیش‌فروش شده در اردیبهشت سال‌جاری و سکه‌های یک ساله پیش‌فروش شده در بهمن سال گذشته، همزمان خواهد بود نمی‌توان محاسبه دقیقی از فروش ۹ ماهه داشت اما می‌توان با فروضی به تخمینی از میزان فروش ۹ ماهه در اردیبهشت ماه رسید. مدت زمان فروش سکه ۹ ماهه در اردیبهشت تقریبا دوبرابر فروردین ماه بود. در نتیجه می‌توان تقریب زد که میزان فروش در اردیبهشت معادل ۱۴۰ هزار سکه بوده است. با این اوصاف، مجموعا سررسید ۹ ماهه فروشی معادل ۲۱۰ هزار سکه انجام داده است. میزان نقدینگی جذب شده از این موعد سررسید کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سررسید ۱۲ ماهه: میزان فروش سررسید ۱۲ ماهه با توجه به پنل زمانی گسترده‌تر، قابل‌توجه بوده است. تخمین‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار قطعه سکه با این موعد سررسید به فروش رسیده است. با توجه به اینکه پیش‌فروش یک ساله از بهمن سال گذشته آغاز و تا دومین ماه سال جاری ادامه یافت، ماه‌های بهمن و اسفند سال جاری و فروردین و اردیبهشت سال ۹۸، زمان سررسید خریداران خواهد بود. با توجه به اینکه قیمت پیش‌فروش یک ساله نیز از ۱۸ فروردین سال‌جاری تغییر کرد، نمی‌توان محاسبه دقیقی از نقدینگی جذب شده داشت.  

سررسید‌های بلندمدت: در مورد سررسیدهای ۱۸ ماهه و ۲۴ ماهه، استقبال به اندازه سررسیدهای کوتاه‌مدت‌تر نبود. میزان استقبال از سررسید ۱۸ ماهه از تمامی سررسیدهای دیگر ضعیف‌تر بوده و معادل ۵/ ۶۵ هزار قطعه سکه با این سررسید به فروش رسیده است. موعد سررسید ۱۸ ماهه نیز در ماه‌های مهر و آبان سال آینده خواهد بود. با توجه به قیمت پیش‌فروش یک میلیون و ۲۴۵ هزار تومانی این سررسید، میزان نقدینگی جذب شده معادل ۸۱ میلیارد تومان بوده که از کمترین در بین سررسیدهای مختلف به‌حساب می‌آید. اما استقبال از سررسید ۲۴ ماهه قوی‌تر بوده است. میزان اقبال به این سررسید از سررسید ۹ ماهه بیشتر بوده و به گفته کریمی، ۴۰۸ هزار قطعه سکه با سررسید ۲ ساله پیش‌فروش شده است. خریداران پیش‌فروش دو ساله باید در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به شعب بانکی ملی مراجعه و سکه‌های خود را تحویل بگیرند. قیمت پیش‌فروش دو ساله یک میلیون و ۱۱۶ هزار تومان بوده که موجب جذب نقدینگی ۴۵۵ میلیارد تومانی شده است. تعداد خریداران: اطلاعات ارائه شده از سوی مدیر روابط‌عمومی بانک مرکزی حاوی دو نکته جالب دیگر نیز بوده است. نخست آنکه بیشترین میزان پیش خرید سکه در استان تهران و اصفهان انجام شده و دوم، سکه‌ها ازسوی ۱۱۴ هزار و ۴۶۳ نفر پیش‌خرید شده که میانگین تعداد برای هر نفر ۶۷ سکه است.

 

06-02

06-03