بهره‌برداری از نخستین کارخانه تولید سلول‌های انسانی

۶ محصول اصلی بر گرفته از سلول‌های بنیادین در این کارخانه تولید می‌شود و بیش از ۲۶۰ نیروی متخصص به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در اینجا مشغول به کار هستند. دارو‌های پایه سلولی برای درمان بیماری‌های ویتیلیکو، قلبی و عروقی، آرتروز و بیماری‌های پوستی از محصولات این کارخانه با فناوری بالاست. این کارخانه هفت داروی دیگر برای درمان بیماری‌های درمان شبکه‌های عصبی، ام اس و گوارشی تا پایان سال  ۹۷ و بعد از تایید وزارت بهداشت وارد بازار خواهد کرد. تنها تعداد انگشت شماری از کشور‌های جهان دانش و فناوری تولید این محصولات را در بخش سلول‌های بنیادین دارند. اهمیت این دارو‌ها در استفاده از سلول‌های بنیادین بیمار و کشت آن در محیطی حساس و قرنطینه (ایزوله) است که بعد از کشت به بدن بیمار تزریق می‌شود. شرکت سل تک فارمد، شرکت ایرانی است که در حوزه سلول‌‌های بنیادی و طب ترمیم فعالیت دارد و در جنوب غرب تهران و به مساحت ۱۱۰۰ متر مربع واقع شده است.

توانمندی ایرانیان بالاتر از تصور آمریکایی‌ها است

معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم تاکید کرد: توانمندی ایرانیان نسبت به شناختی که آمریکایی‌ها از ما دارند، بسیار بالاتر است. عادت کرده‌ایم که مشکلات را بزرگنمایی و توانمندی‌ها را کوچک نمایی کنیم. بر اساس گزارش «ایرنا» جهانگیری با اشاره به اقدام عجیب رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام تصریح کرد: ترامپ با نهایت زشتی در انظار جهانیان به ملت بزرگ و متمدن ایران انواع اتهامات را وارد کرد و سپس از توافق خارج شد و تحریم‌های قبلی را برگرداند، تحریم‌های جدیدی هم به آن اضافه کرد.

او این اقدام را از جهات مختلف برای آمریکا بی‌آبرویی خواند و گفت: در دولت یازدهم ۱۸ ماه مذاکره فشرده انجام شد و نمایندگان پنج کشور، سازمان ملل، سازمان انرژی اتمی و اتحادیه اروپا حضور داشتند، اگر این راه بسته و گفته شود که می‌توان نتیجه این مذاکرات را آتش زد، چه دلیلی برای مذاکرات بعدی وجود دارد و چرا باید دیپلماسی ادامه یابد. به همین دلیل اروپایی‌ها می‌گویند، می‌خواهیم توافق پابرجا باشد، نه به خاطر ما بلکه به خاطر خودشان. معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: آمریکایی‌ها با نهایت پررویی می‌گویند، ما می‌خواهیم با ایرانی‌ها مذاکره کنیم و به توافق بهتر برسیم، با چه اعتمادی این حرف را می‌زنند. جهانگیری افزود: توانمندی‌های ایران نسبت به شناختی که آمریکایی‌ها دارند بسیار بالاتر است، ما در داخل کشور عادت کرده ایم که مشکلات را بزرگنمایی و توانمندی‌های کشور را کوچک نمایی کنیم. او تاکید کرد: آنچه بیگانگان را به زانو درمی‌آورد انسجام، وحدت و هم صدایی در داخل کشور است و به فضل الهی هیچ آسیبی به توسعه کشور وارد نمی‌شود.

محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) در مراسم بهره‌برداری از اولین کارخانه تولید انبوه فرآورده‌های سلولی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: بهره‌برداری از این کارخانه سندی بر توانایی کشور و اتکا به جوانان و نخبگان است.وی با تاکید بر اینکه در عمده مولفه‌های حکومتی در بهترین وضعیت قرار داریم و بی‌جهت یاس را در مردم ایجاد می‌کنیم، افزود: بگومگوهایی که در جریانات سیاسی اتفاق می‌افتد، بیشتر شوخی است و برخی را مضطرب می‌کند، البته ممکن است دشمنان آن را جدی بگیرند.رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به آمار بانک جهانی در سال۵۶ در زمینه فقر در کشورمان، گفت: در سال ۵۶ حدود ۳۰ میلیون جمعیت داشتیم و ۵ میلیون بشکه نفت هم می‌فروختیم، براساس گزارش بانک جهانی آن زمان ۴۶ درصد مردم ایران زیر خط فقر مطلق بودند. وی تصریح کرد: براساس گزارش بانک جهانی در سال ۹۳ با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت، ۹‌و نیم درصد جمعیت کشور زیر خط فقر هستند؛ یعنی زمانی که ۳۰ میلیون جمعیت داشتیم نزدیک ۱۴ میلیون نفر زیر خط فقر و اکنون که ۸۰ میلیون هستیم حدود ۷ و نیم میلیون زیر خط فقر داریم.

مخبر با تاکید بر اینکه کشور پتانسیل‌های زیادی دارد و نباید موج منفی به مردم بدهیم، گفت: برای حل معضلات کشور از جمله بیکاری فقط یکی از نعمات و پتانسیل‌های بزرگ کشور کافی است و شرطی تحقق این امر شکل‌گیری نهضتی مبتنی بر انسجام ملی در کشور است.رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به برخی پتانسیل‌های کشور، یادآور شد: ۲۷۰۰ کیلومتر به دریا دسترسی داریم؛ ۹۵ درصد زعفران دنیا در اختیار ماست و ۸ میلیارد دلار بازار زعفران در جهان گردش مالی دارد که سهم ما فقط ۵۰۰ میلیون دلار است. وی گفت: در صنایع‌دستی به لحاظ تنوع رتبه اول را داریم و از نظر حجم تولید در جایگاه هشتم هستیم؛ حدود ۳۰ میلیارد دلار هم گردش مالی این بازار است و ما فقط ۵۰۰ میلیون دلار استفاده می‌کنیم؛ کشورمان این همه نعمت دارد، چرا باید در مردم برای ایجاد ۵ میلیون شغل اضطراب ایجاد کنیم؟ رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تاکید کرد: هر بخش خصوصی که این ۵ پروژه را می‌خواهد، آمادگی داریم تا از یک درصد تا ۱۰۰ درصد آن را واگذار کنیم؛ ما در این ستاد به دنبال نام و کار اقتصادی نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه در ستاد اجرایی چارچوبی را برای خودمان تعیین کردیم، افزود: براساس این چارچوب باید فعالیت‌هایمان در محدوده اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی باشد و تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار فرصت شغلی به ویژه در مناطق محروم ایجاد کرده‌ایم. مخبر با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های جوانان در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اضافه کرد: بیش از ۲۵۰ جوان تحصیلکرده دارای مدرک دکترا در ستاد اجرایی مشغول به فعالیت هستند و هیچ کاری نبوده که اراده کنیم و نتوانیم آن را انجام بدهیم.