برجام حاصل تصمیم نظام بود

براساس گزارش «ایرنا» ناطق ادامه داد: هرچند برجام همه اهداف ایران را تامین نکرده اما آثار و فوایدی داشته که قابل توجه است. مطلبی که متاسفانه گاهی مورد غفلت برخی قرار می‌گیرد این است که پیش از برجام ایران در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار داشت و خروج ایران از ذیل بند هفت، یکی از آثار و فواید برجام است؛ از طرفی چالش اصلی ما با جهان غرب در بحران هسته‌ای در مورد غنی‌سازی و آب سنگین بود که با برجام این حق توسط هر پنج قدرت جهانی به رسمیت شناخته شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید.

او افزود: اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، باز هم نتوانسته این حق را تضییع کند؛ بنابراین باید گفت ایران با برجام در جدال ۱۲ ساله با قدرت‌های جهانی در مورد حق غنی‌سازی و آب سنگین به پیروزی رسید که قابل بازگشت هم نیست و عصبانیت صهیونیست‌ها و امثال آنها نیز از همین موضوع است.  این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از نظر اقتصادی هم مهم‌ترین اثر برجام این بود که فروش نفت و بانک مرکزی از تحریم خارج شدند.   عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بدون غرض ورزی بخواهیم درخصوص برجام داوری داشته باشیم، درک این موضوع دشوار نیست که خروج آمریکا از برجام اجماع قدرت‌های بین‌المللی علیه ایران را شکست. او افزود: بُرد بین‌المللی ایران در این ماجرا این است که همه بلوک‌های قدرت در جهان حتی اتحادیه اروپا جملگی معتقدند ایران به تعهداتش عمل کرده و بدعهدی از آمریکاست. ناطق نوری با بیان اینکه با این تدبیر درست و همراه با شکیبایی، ضرر سنگینی به حیثیت و جایگاه بین‌المللی آمریکا وارد شد، گفت: به عبارت دیگر در این ماجرا آمریکا به جهانیان نشان داد که امضای او در هر پیمان و قرارداد بین‌المللی نمی‌تواند دارای اعتبار باشد و نباید به او اعتماد کرد.

تضاد بزرگ اروپا

ناطق با تاکید بر اینکه اروپا دچار یک تضاد بزرگ شده است، توضیح داد: از یک طرف تحت فشار آمریکاست و از طرف دیگر به دلیل پایبندی ایران به اصول برجام نمی‌تواند ایرادی به ما بگیرد و چنانچه تحت تاثیر آمریکا قرار گیرد میراث سیاست خارجی و اعتبار بین‌المللی خود را به مخاطره می‌اندازد و در بین مردمش زیر سؤال می‌رود؛ بنابر این باید تکلیف خود را روشن کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برخی از منتقدان داخلی از روی بی‌توجهی و گاهی مغرضانه، موضوع خروج آمریکا از برجام را بهانه تسویه حساب با دولت قرار داده‌اند و نمی‌دانم چرا به این واقعیت روشن توجه نمی‌کنند که رژیم صهیونیستی، اعراب تکفیری و جریان‌های راست افراطی در آمریکا علیه برجام متحدند و این بهترین دلیل برصحت عملکرد نظام جمهوری اسلامی در مورد توافق هسته‌ای است. ناطق نوری گفت: البته باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی، چالش ایران فراتر از برجام است؛ زیرا دولت جدید آمریکا با وقاحت و به‌طور رسمی اعلام می‌کند به‌دنبال براندازی نظام در ایران است که البته این آرزو را به گور خواهند برد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان به‌دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند، تاکید کرد: در این شرایط، حفظ و تقویت وحدت ملی و یکپارچگی همه جریانات سیاسی در دفاع از منافع ملی و استقلال کشور همانند دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی از ضروریات و وظایف آحاد ملت و جریان‌های سیاسی است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که با نیت تسویه حساب سیاسی اقدام به انتقادهای مخرب می‌کنند متوجه نیستند این روش موجب شکست جبهه داخلی شده و زمینه موفقیت برنامه‌های دشمن را فراهم خواهد کرد.