او روز شنبه در گفت‌وگو با «ایرنا» به بیان دیدگاه خود درباره خروج آمریکا از برجام پرداخت و گفت: «من با بیانیه ترزا می، آنگلا مرکل و امانوئل مکرون در مورد اهمیت برجام در جهت تامین امنیت منطقه و برنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و اینکه این توافق یک دستاورد بزرگ بود، موافق هستم.» حدود دو هفته قبل دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خروج کشورش را از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران اعلام کرد. بعد از این اقدام دیگر کشورهای طرف مذاکره در توافق هسته‌ای از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کردند که به این توافق پایبند می‌مانند.  دالتون می‌گوید: «کنار گذاشتن این توافق درحالی‌که ایران به تعهدات خود مو به‌ مو عمل می‌کند یک اشتباه بزرگ است؛ اشتباهی که برای اتحادیه اروپا و امنیت اروپا مضر است و این چیزی است که تنش بیشتری در منطقه پردردسر خاورمیانه در زمانی حساس و خطرناک ایجاد می‌کند.» دالتون همچنین اضافه کرد با دیدگاهی که در پس تصمیم ترامپ قرار دارد، یعنی «خصومت با ایران» موافق نیست. این دیپلمات اسبق انگلیسی در پاسخ به این سوال که با توجه به رابطه ویژه انگلیس و آمریکا، چرا ترامپ به توصیه‌های انگلیس در مورد برجام توجه نکرد، گفت: «دو کشور همیشه سیاست‌های متفاوتی در برابر ایران داشته‌اند. انگلیس معتقد به حفظ رابطه دیپلماتیک با ایران به‌منظور ایجاد روابط اقتصادی و تجاری و برای حفظ منافع مشترکی که ما در زمینه حفظ ثبات و امنیت خاورمیانه داریم، بوده است.» وی افزود: «ما اعتقاد داریم که درستی سیاست ما با نتایج به‌ دست آمده اثبات ‌شده است. ما هم‌راستا با سیاستی که در توافق با روسیه، چین، اروپا و باقی دنیا است و در نقطه مقابل دیدگاهی که آمریکا در طول سال‌های گذشته اتخاذ کرده است - یعنی اهمیت منزوی کردن ایران - اختلاف داریم.» دالتون ادامه داد: «این درست نیست که از رابطه ویژه بین آمریکا و انگلیس این‌گونه تعبیر شود که ما همیشه باید با هم موافق باشیم. در مورد اتخاذ تحریم‌ها، مثلا علیه کوبا در دهه ۱۹۹۰ و سایر موارد ما دیدگاه‌های متفاوتی داشته‌ایم و از روش‌هایی برای مقاومت در برابر تصمیم‌های حقوقی برون‌ مرزی تحریم‌های آمریکا روی شرکت‌های اروپایی درگذشته حمایت کرده و آماده هستیم که در اینجا هم همان کار را تکرار کنیم.»

او در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر رویکرد لندن نسبت به واشنگتن گفت: «ما همکاری‌های حیاتی دفاعی و امنیتی با آمریکا از طریق پیمان ناتو داریم؛ همچنین انگلیس و آمریکا به‌طور گسترده در اقتصادهای یکدیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و روابط اقتصادی ما حیاتی هستند و ادامه خواهد یافت.»

دالتون افزود: «اگرچه ممکن است در سیاست‌هایمان درباره برنامه اتمی ایران اختلاف داشته باشیم ولی نیاز است که بتوانیم با آمریکا در قالب شورای امنیت سازمان ملل به همکاری‌هایمان ادامه دهیم؛ از جمله در مسائلی که شورای امنیت در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کند. همچنین می‌دانید که مردم آمریکا و انگلیس اجداد و فرهنگ مشترک دارند و اینها به‌هیچ‌عنوان تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.» او در پاسخ به این سوال که آیا تداوم رفتارهای یک‌جانبه آمریکا به‌ویژه با خروج از برجام باعث نخواهد شد که انگلیس طوری رفتار کند واشنگتن متوجه عواقب رفتارهای خود شود، گفت: «آن مواردی که اروپا برای واکنش در برابر تصمیم آمریکا در نشست بروکسل مورد توافق قرارداد نشان می‌دهد که انگلیس و شرکایش در بیان تفاوت‌ها مصمم بوده و می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که آمریکا اثر این عدم توافق را حس کند.» سفیر سابق انگلیس در تهران افزود: «آن موارد قرار است شرکت‌های اروپایی را در برابر تحریم‌های برون‌مرزی آمریکا علیه ایران محافظت کرده و فروش نفت ایران در بازارهای اروپایی را تسهیل و سرمایه‌گذاری را ممکن کنند. البته همان‌طور که مسوولان ایرانی در بیانیه‌های خود اشاره ‌کرده‌اند اقتصادهای ما متشکل از سازمان‌های خصوصی است و آنها را نمی‌توان به تجارت با ایران مجبور کرد.» دالتون گفت: «با اینکه من دیگر عضوی از دولت انگلیس نیستم اما می‌دانم آنها تصمیم گرفته‌اند با ارائه نوع جدیدی از خدمات مالی، به‌جای آنچه تاکنون بوده، به ایران کمک کنند تا به منافع اقتصادی که از برجام توقع داشته دست پیدا کند.»

این دیپلمات اسبق انگلیسی نسبت به چشم‌انداز رویکرد اروپا برای حفظ برجام از گزند تحریم‌های آمریکا ابراز خوش‌بینی کرد و گفت که چنانچه ایران به تعهداتش پایبند بماند، اروپا نیز تلاش خواهد کرد تا از منافع برجام حمایت کند. وی افزود: «اروپایی‌ها گفته‌اند که می‌خواهند به یک فرمولی در این باره دست پیدا کنند ولی در عین حال این مسیر دشوار خواهد بود. دولت فرانسه و ایتالیا هم‌اکنون خطوط اعتباری گشوده‌اند که مسیرهای مالی هدف تلافی‌جویی‌های آمریکا قرار نگیرند، ولی معلوم نیست که عملی بشود. بنابراین دشواری‌های پشت این ماجرا جدی است.» دالتون ادامه داد: «آنچه اتاق بازرگانی ایران و انگلیس پیشنهاد داده این است که در بین اروپایی‌ها باید یک‌فوریت جدید و اراده سیاسی مضاعف برای عملی کردن این‌گونه ایده‌ها و توسعه میزان توانایی مالی که می‌توان به‌کار بست وجود داشته باشد.»

وی یکی از راه‌حل‌های موجود را ازسرگیری فعالیت بانک‌های ایرانی در انگلیس دانست. دالتون دراین‌باره گفت: «بانک‌های ایرانی-انگلیسی همیشه نقش محوری در تامین منابع تجاری داشته‌اند ولی فعالیت آنها به دلیل عدم دسترسی به سیستم بانکی انگلیس ناکام مانده و با مانع برخورد کرده است.» او در همین حال از قرار گرفتن نام ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا ابراز تاسف کرد و گفت: «بانک مرکزی ایران باید بتواند آزادانه فعالیت کند.»

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، دالتون به سوالی درباره احتمال افزایش فشار آمریکا بر شرکای اروپایی برجام پاسخ داد و گفت: «فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی اکنون ممکن باشد. مخصوصا که سه کشور اروپایی تاکنون همواره بر تعهد خود به برجام تاکید کرده‌اند. همه وزرای خارجه و سران اتحادیه اروپا در نشست صوفیه (نشست سران اتحادیه اروپا) همین را گفته‌اند؛ بنابراین پیش‌بینی نمی‌کنم هیچ کشوری از سوی آمریکا مجبور به ترک برجام شود.» در پاسخ به این سوال که مسوولیت خروج آمریکا از پیمان‌های بین‌المللی مانند عضویت در یونسکو، معاهده پاریس و اکنون برجام بر عهده کیست، دالتون با صراحت گفت: «ترامپ.» وی افزود: «مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا امیدوار بود که زمان بیشتری برای گفت‌وگو با اروپایی‌ها و پیدا کردن فرمولی که بتوان با آن نظر ترامپ را تغییر داد، در اختیار داشته باشد اما ترامپ این فرصت را نداد. او نه‌تنها گفت‌وگوها را قطع کرد که پیشرفت‌های به‌دست آمده را هم نادیده گرفت. پیشرفت‌هایی که لزوما قرار نبود ایران را وادار به خروج از توافق کند.»