جنجال بر سر یک لایحه

آنچه جلسه دیروز را با حاشیه‌هایی روبه‌رو کرد، ابتدا اعتراض نمایندگان عضو فراکسیون ولایی یعنی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری به بررسی لایحه یادشده در صحن پارلمان بود و دیگری، امتناع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه گزارش درباره این لایحه.

اعتراض پایداری‌ها

جلسه علنی دیروز از همان لحظه ابتدایی اعلام دستور کار جلسه برای بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم جنجالی شد؛ تعدادی زیادی از نمایندگان مخالف این لایحه که اغلب از اعضای فراکسیون ولایی یعنی اصولگرایان نزدیک به جبهه پایداری بودند، مقابل تریبون مجلس جمع شدند و با در دست داشتن کاغذنوشته‌هایی مبنی بر استعماری بودن این کنوانسیون، خواستار مسکوت ماندن بررسی آن در صحن علنی مجلس شدند. این نمایندگان فریاد می‌زدند که گزارش استعماری نباید در مجلس قرائت شود.نکته جالب آنکه اکثر نمایندگان معترض دیروز، همان کسانی بودند که هفته گذشته، پس از خروج ایالات‌متحده از برجام، با تجمع در همین جایگاه، برجام و پرچم آمریکا را آتش زدند. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محسن کوهکن، احد آزادی‌خواه، جواد ابطحی، نادر قاضی‎پور، نصرالله پژمانفر و... ازجمله این نمایندگان معترض بودند.در کاغذنوشته‌های این نمایندگان در اعتراض به پیوستن ایران به کنوانسیون یادشده، جملاتی همچون «ملت غیور ایران از پذیرش هر پیمان استعماری بیزار است» و «ملت ایران ما را نخواهد بخشید اگر این لایحه استعماری را مصوب کنیم» نوشته شده بود.

کمیسیون امنیت ملی گزارش نداد

از سوی دیگر، عدم ارائه گزارش کمیسیون امنیت‌ ملی درباره لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم هم به جنجالی شدن جلسه دیروز کمک کرد. امتناع این کمیسیون از ارائه گزارش و تاکید سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی بر استعماری بودن لایحه، سبب شد در دقایق بعدی، چند نماینده در اعتراض به این اقدام این کمیسیون، تذکر و اخطار پی در پی دهند. سیدحسین نقوی ‌حسینی، سخنگوی کمیسیون  امنیت ملی در اظهارات خود تاکید کرد که این کمیسیون صلاح ندانست که گزارشی به صحن ارائه دهد زیرا این لایحه مخالف اصل سوم قانون اساسی است، استعماری بوده و تسلط بیگانگان را بر امور داخلی کشور افزایش می‌دهد.

فرصت دوهفته‌ای به کمیسیون امنیت

علی لاریجانی پس از شنیدن اظهارات موافقان و مخالفان این لایحه توضیح داد: از تاریخ ارجاع این لایحه به کمیسیون امنیت ملی یعنی ۲۵ آذرماه ۹۶، بر اساس آئین‌نامه، کمیسیون ۳ ماه فرصت داشت تا این لایحه را بررسی کند اما این کار را نکرد.لاریجانی با اشاره به تقاضای دولت برای در دستور قرار گرفتن لایحه گفت: ۵۰ نفر از نمایندگان امضا کرده و درخواست کرده‌اند که این را یکی، دو هفته به تاخیر بیندازیم تا بیشتر بررسی شود که البته دولت مخالف این است. رئیس مجلس در نهایت از نمایندگان خواست تا نظر خود را با ارجاع دو هفته‌ای این لایحه به کمیسیون امنیت ملی اعلام کنند تا در صورت موافقت طی دو هفته آینده بررسی و اصلاحات لازم در آن اعمال شود که نمایندگان با ۱۳۸ رای موافق، ۹۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در صحن با ارجاع لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت ملی مجلس موافقت کردند.

دلایل مخالفان

در میان مخالفانی که فرصت اظهارنظر از تریبون مجلس را یافتند، ‌هادی قوامی نماینده اسفراین پیوستن به کنوانسیون CFT را بر مبنای نظر امام خمینی، حرام شرعی خواند و گفت: دولت در این لایحه حق‌الشرطی آورده بود که در واقع ارزش حقوقی ندارد. آقای ظریف نیز در جلسه غیرعلنی اعلام کرد حق‌الشرطی در این کنوانسیون قرار دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند قرار دادن حق‌الشرط با ذات کنوانسیون در تعارض است. او تاکید کرد که طبق حکم شرعی بنیانگذار انقلاب اسلامی، اگر روابط سیاسی با کشورهای بیگانه باعث اسارت سیاسی شود، برقراری چنین قراردادی حرام شرعی است. عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه هم در مخالف با کلیات لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: عمده این لایحه درباره استرداد تروریست‌ها با تعریف و قرائتی که غرب بیان می‌کند، است. اگر فکر کنیم در صورت تصویب این کنوانسیون گردش دلار به ایران بازمی‌گردد و مانع سوئیفت برای ما مرتفع می‌شود و تحریم‌های آمریکا بی‌اثر می‌شود، سخت در اشتباه هستیم. او ادامه داد: محسن رضایی، سردار رحیمی، سردار قاسم سلیمانی و دکتر علی اکبر ولایتی طبق تعریف غرب از مصادیق این کنوانسیون به شمار می‌روند اما داعش، منافقین و تکفیری‌ها مشمول تروریسم نمی‌شوند.

پاسخ لاریجانی درباره نظر رهبری

در ادامه این جلسه علیرضا رحیمی از موافقان این لایحه در انتقاد به برخی مخالفان گفت: زمان تصویب معاهده پالرمو هم از رهبری مایه می‌گذاشتند، ما به آنها می‌گفتیم که اگر چیزی است مکتوب بگویند و به نمایندگان ارائه دهند نه اینکه اکنون هم بخواهند با فشار از رهبری مایه بگذارند. علی لاریجانی هم در پاسخ به این اخطار رحیمی گفت: رهبری در این زمینه نظری نداشتند، ایشان گفتند مجلس و دولت خودشان تصمیم بگیرند و نظری ندارند.سیدکاظم دلخوش هم در موافقت با کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم از کمیسیون امنیت ملی انتقاد کرد و خطاب به اعضای آن گفت: چرا طبق ماده ۱۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس به وظیفه خود عمل نکردید؟