از آن‌سو خبرها از تلاش فراکسیون مستقلین ولایی (اصولگرایان معتدل) برای ارائه فهرستی واحد در انتخابات هیات‌رئیسه از هر سه فراکسیون مجلس و البته اتفاق‌نظر روی ادامه ریاست علی لاریجانی بر مجلس شورای اسلامی حکایت می‌کند. این خبری است که روز گذشته مهرداد بائوج‌لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد و گفت: در جلسه صبح دیروز فراکسیون قرار شد اگر سایر فراکسیون‌ها از جمله فراکسیون‌های امید و اصولگرایان تفاهم داشته باشند یک فهرست واحد برای انتخاب هیات‌رئیسه ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ترکیبی نیز مشخص شده است که براساس آن از فراکسیون مستقلان ولایی، خود من و آقای نعمتی و از فراکسیون امید نیز آقای وکیلی به‌عنوان نماینده انتخاب شدند. نماینده مردم لنگرود اظهار کرد: هدف ما این است که با ارائه فهرست واحد، دیگر شاهد اتفاقاتی مانند آنچه در سال گذشته رخ داد نباشیم یعنی تنها هر کسی که در فهرست قرار دارد حق کاندیدا شدن در صحن علنی را داشته باشد. وی تاکید کرد: تا اینجای کار روی ریاست آقای لاریجانی همگی اتفاق نظر داریم، یعنی ما با فراکسیون به تفاهم خواهیم رسید که ریاست آقای لاریجانی را قطعی بداند. همچنین به گزارش «ایسنا» لاهوتی لاریجانی را خط قرمز فراکسیون توصیف کرد. سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی اظهار کرد: نگاه ما این است که آقای لاریجانی تاکنون مجلس را خوب اداره کرده است و این دو سال نیز ریاست خود را استمرار دهد. البته عارف و لاریجانی تنها گزینه‌های ریاست مجلس نیستند. فراکسیون نمایندگان ولایی (اصولگرایان) که ریاست آن را حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان برعهده دارد، از حاجی‌بابایی به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست بر مجلس رونمایی کرده است. با تمام اینها به‌نظر می‌رسد که رقابت اصلی میان محمدرضا عارف و علی لاریجانی برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس باشد.

عارف پیش از این نیز در همان ابتدای کار مجلس به رقابت با لاریجانی پرداخت اما شکست خورد. اما در انتخابات دومین دوره هیات‌رئیسه مجلس دهم که پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ برگزار شد، عارف ترجیح داد که به میدان رقابت با لاریجانی بازنگردد. اما حالا به‌نظر می‌رسد که او تصمیم گرفته برای ریاست مجلس رقابت کند. هرچند در این میان برخی خبرها از تردید عارف حکایت می‌کند همچنان‌که روز گذشته عبدالحمید خدری عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به جلسه دیروز صبح این فراکسیون گفت: آقای عارف رئیس این فراکسیون برای کاندیداتوری در انتخابات هیات‌رئیسه پارلمان برای ریاست مجلس تردید دارد که احتمالا در جلسه امروز پس از استماع نظر اعضا، نظر خود را در این باره عنوان می‌کند. از سوی دیگر میرزایی نیکو عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: عارف برای پذیرش کاندیداتوری ریاست مجلس عزم جدی دارد اما منتظر خرد جمعی است. درهمین حال محمدرضا رحیمی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید گفت که سه‌شنبه هفته جاری فراکسیون امید نظر نهایی خود را درباره این موضوع اعلام خواهد کرد. از گزینه‌های نواب رئیس اما انتخابات نهم خرداد تنها به ریاست مجلس اختصاص ندارد. در جبهه مستقلین ولایی به‌نظر می‌رسد نام مسعود پزشکیان و علی مطهری برای جایگاه نواب اول و دوم رئیس مجلس، به‌عنوان کاندیدای نهایی مطرح است؛ نام‌هایی که اصلاح‌طلبان در فراکسیون امید هم ظاهرا در فهرست خود قرار داده‌اند و با این حساب احتمال دارد که گزینه‌های نواب رئیس، یعنی مسعود پزشکیان و علی مطهری تغییر نکنند. در همین ارتباط روز گذشته مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی با اشاره به جلسه دیروز این فراکسیون گفت: در فراکسیون مستقلان ولایی درمورد نواب رئیس نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت و نتیجه این شد که اگر فراکسیون‌های دیگر بپذیرند ما آمادگی داریم َآقای پزشکیان و مطهری نیز ابقا شوند.  وی ادامه داد: درخصوص دیگر اعضای هیات‌رئیسه هم هدفمان این است که سه نفر از فراکسیون مستقلان ولایی، سه نفر از فراکسیون امید و سه نفر دیگر نیز از فراکسیون اصولگرایان تعیین شوند.  لاهوتی افزود: احتمال می‌دهم که تاکنون با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، انتخاب رئیس قطعی باشد اما روی نواب و سایر اعضای هیات‌رئیسه نتوانیم به فهرست واحد برسیم.

لاهوتی گفت: احتمال دارد که برای نواب و سایر اعضای هیات‌رئیسه هر فراکسیون برای خود فهرست جداگانه‌ای ارائه کند که البته امیدواریم تا فردا این تفاهم صورت بگیرد، زیرا در غیر این صورت در روز سه‌شنبه، با رای‌گیری اعضا کاندیداهای خود را تعیین و فهرست نهایی را به صحن علنی ارائه خواهیم کرد. لاهوتی تاکید کرد: مقید هستیم که به همان فهرست ارائه شده رای دهیم. همزمان سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که قرار است این فراکسیون برای ۱۲ جایگاه هیات‌رئیسه لیست مستقل دهد. البته احتمال ائتلاف با سایر فراکسیون‌ها براساس این لیست نیز وجود دارد. از سوی دیگر پروانه سلحشوری در واکنش به انتشار اخباری درباره گزینه‌های این فراکسیون برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس گفت: فراکسیون زنان هیچ گزینه‌ای برای انتخابات هیات‌رئیسه معرفی نکرده است. وی افزود: ما از طریق فراکسیون امید کاندیدای زن انتخابی را معرفی می‌کنیم. سایر نمایندگان زن نیز از طریق فراکسیون خودشان می‌توانند کاندیدا شوند. این روال سال گذشته نیز وجود داشته است. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات‌رئیسه مجلس که متشکل از ۱۲ نفر هستند، با رای اکثریت نمایندگان برای یک سال آینده انتخاب می‌شوند. انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در سومین سال مجلس دهم چهارشنبه ۹ خرداد برگزار می‌شود.