این مقام آلمانی اظهار کرد: ما به تلاش‌های خود برای تحقق انتظارات ایران در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی و برقراری روابط خوب تجاری ادامه خواهیم داد. ماس هفته گذشته بعد از نشست با «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا گفته بود که برلین و واشنگتن دو مسیر کاملا متفاوت را درخصوص مساله ایران دنبال می‌کنند. به دنبال خروج «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای ۱+۵ با ایران و اعلام اعمال دوباره تحریم‌های ایران، طرف‌های دیگر امضاکننده برجام از جمله روسیه و چین و کشورهای اروپایی از جمله آلمان اعلام کردند که از این اقدام واشنگتن حمایت نمی‌کنند و بر تعهد خود در قبال توافق و خودداری از فشار بر تهران تاکید کردند. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در اظهاراتی در این زمینه گفت، اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شکست در روابط با آمریکا را تجربه کرده است.

مقام‌های آلمانی هفته گذشته نیز در دیدارهای جداگانه با مقام‌های چینی و روسی بر عزم خود برای حمایت از توافق هسته‌ای و خودداری از مصالحه با واشنگتن بر سر برجام تاکید کردند. مرکل به تازگی در دیدار با «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری چین، بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد و گفت اگرچه ممکن است تحریم‌ها علیه تهران منجر به خروج برخی شرکت‌های اروپایی از ایران شود اما آلمان به برجام پایبند خواهد ماند. او تاکید کرد که برلین و پکن، از توافق هسته‌ای ایران به شکل فعلی آن و بدون حضور آمریکا حمایت می‌کنند. «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه با تاکید بر عزم دولت‌های اروپایی برای حفظ برجام، گفت: توافق هسته‌ای نه از منظر تامین منافع اقتصادی، بلکه از لحاظ امنیتی برای اروپا مهم است.

موگرینی پس از نشست وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو این اتحادیه در بروکسل پایتخت بلژیک، افزود: به‌دنبال اقدام (درخصوص برجام) در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم. با پیچیدگی‌های مشخصی سر و کار داریم و این موضوع زمان خواهد برد. بحث کار چند هفته‌ای مطرح است. تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام در سایه حمایت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد که به تازگی در گزارشی، پایبندی ایران به این توافق را برای یازدهمین بار تایید کرد. سخنگوی رئیس‌جمهوری روسیه نیز به تازگی اعلام کرد که مسکو و پاریس برای حفظ برجام تفاهم دارند. دیمیتری پسکوف ضمن اعلام این مطلب گفت: روسیه و فرانسه توافق دارند که باید به همکاری در مورد برجام ادامه دهند و با شرکای ایرانی در این مورد در تماس باشند تا شرایط برای ادامه اجرا ازسوی همه طرف‌های این توافق بین‌المللی به استثنای آمریکا که تصمیم به خروج از آن گرفت، فراهم شود. دیدیه ریندرز (Didier REYNDERS) وزیر امور خارجه بلژیک نیز روز دوشنبه در بدو ورود به اجلاس روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، برجام را توافق و تعهدی جهانی دانست که اروپا باید توانایی اجرای آن را اثبات کند.