دونالد ترامپ که با یک مقام کره‌شمالی دیدار داشت، پس از این دیدار و در پاسخ به این سوال که آیا رهبر کره‌شمالی متعهد به خلع‌سلاح هسته‌ای است، گفت: «بله، فکر می‌کنم همین‌طور است اما من به او گفته‌ام که ما هنوز تحریم‌هایی علیه شما داریم که بسیار قدرتمند هستند.» به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید وی ادامه داد: «این تحریم‌ها بسیار قدرتمند هستند. شما شاهد قدرت آنها در جاهای دیگر نیز بودید. خواهید دید تحریم‌ها وقتی پای ایران به میان می‌آید چقدر قدرتمند هستند. خواهید دید که این تحریم‌ها با ایران چه می‌کند.»

لزوم دفاع از بخش‌های اصلی برجام

رئیس‌جمهوری آمریکا کمتر از یک ماه پیش اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و تحریم‌ها علیه تهران را بازمی‌گرداند. این درحالی است که دیگر طرف‌های توافق، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان به علاوه روسیه و چین تاکید کرده‌اند که متعهد به ادامه پایبندی‌شان به این توافق هستند و مذاکراتی را نیز برای حفظ برجام بدون آمریکا پیگیری می‌کنند. دبیرکل سازمان ملل هم اعلام کرد که این سازمان از تلاش‌های بروکسل برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. در همین رابطه رئیس کمیسیون اروپا گفت اتحادیه اروپا باید تدابیری را برای حفاظت از بندهای اصلی توافق‌نامه هسته‌ای ۱+۵ با ایران اتخاذ کند. ژان کلود یونکر روز گذشته به روزنامه الگماینر آلمان گفت: «خاتمه دادن به توافق ایران از سوی آمریکا فایده‌ای برای صلح جهانی ندارد. ما به‌عنوان یکی از معماران برجام باید از بخش‌های اصلی آن دفاع کنیم.» یونکر خاطرنشان کرد که توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ با تهران نباید قربانی مصالح سیاسی داخلی آمریکا شود. وی همچنین ضمن هشدار درباره بحرانی که در کمین خاورمیانه است و انتقاد از کشورهایی که تسلیم وسوسه رابطه دوجانبه با آمریکا شدند، گفت: «این مناسبات موجب تضعیف موضع تجاری ما در برابر واشنگتن می‌شود. باید از منافع و ارزش‌های خود دفاع کنیم و ید واحده باشیم. از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهم در برابر وسوسه امضای توافق دوجانبه با آمریکا مقاومت کنند، زیرا سبب تضعیف اروپا می‌شود.»

ابهام در بروکسل

از دیگر سو روزنامه فرانسوی لوموند در گزارشی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران منسجم است، گفت اما این موضوع باعث رویارویی با آمریکا نشده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، لوموند گزارشی را درباره تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام نوشته و در آن به تفرقه‌افکنی لهستان در این زمینه اشاره کرده است. در این گزارش آمده است: «نجات توافق هسته‌ای ایران و حفظ انسجام ۲۸ کشور در برابر واشنگتن قطعی به‌نظر می‌رسد، اما باعث رویارویی با واشنگتن نشده است. زیرا ضمن اعلام وحدت، جو ابهام کماکان بر بروکسل حاکم است.» این گزارش افزود: «به نظر می‌رسد انسجام وحدت اتحادیه اروپا یک بار دیگر به آزمون گذاشته شده است.»

پیام ایران به اوکراین

همزمان سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در دیدار با معاون وزیر خارجه این کشور، خواستار واکنش کشورهای مستقل و اوکراین در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا شد. به گزارش «ایرنا» محمد بهشتی‌منفرد ضمن تسلیم پیام کتبی محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به همتای اوکراینی، در دیدار با سرگئی کسلیدسا معاون وزیر امورخارجه اوکراین این مطلب را بیان کرد.معاون وزیر خارجه اوکراین نیز به نوبه خود ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش ایران در تحولات منطقه و جهان از تداوم همکاری‌های کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات جاری با طرف‌های اروپایی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام حمایت کرد.

نشست برجامی شورای امنیت

از سوی دیگر واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت برنامه‌های این شورا در ماه ژوئن را تشریح کرد.  نماینده روسیه در سازمان ملل در یک نشست خبری گفت نشست دوره‌ای شورای امنیت برای بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ این شورا درخصوص برجام ششم تیرماه برگزار می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس، او گفت با توجه به تحولات اخیر درخصوص «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) انتظار می‌رود که مباحثی داغ در این خصوص برگزار شود.