صالحی با تاکید بر سخنان رهبری که ما به برجامی که تعهد کردیم، عمل می‌کنیم و برجام معیوب را نمی‌پذیریم، گفت که این موضع جدی ماست. او در ادامه با اشاره به اینکه در روند مذاکرات رهبری دائم می‌گفتند نمی‌توان به طرف مقابل اعتماد کرد، افزود: از این رو سازمان در طول مذاکرات فعالیت‌های زیرساختی وسیعی را در چارچوب پادمانی شروع کرد و از جمله زیرساخت برق سایت نطنز که برای شرایط و اهداف بلندمدت آن کافی نبود ولی با سرعت کار کردیم و الان برای چند صد هزار سو این زیرساخت آماده است. همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه ممکن است کشورهای اروپایی و کشورهای غربی با اقدامات ایران مخالفت کنند و آیا این اقدامات خلاف برجام نیست، توضیح داد: «گام‌های ما خلاف برجام نیست. ما برجام را می‌شناسیم، ما کارخانه تبدیل اورانیوم را در اختیار داریم اما از آنجا که اورانیوم طبیعی قبلا نداشتیم این کارخانه متوقف بود، اما بعد از برجام ۴۰۰ تن از اورانیوم طبیعی در اختیارمان قرار گرفت و الان می‌توانیم ۶ UF را تولید کنیم و کارخانه مجدد راه‌اندازی می‌شود.» صالحی به شرایطی که ممکن است برجام برهم بخورد نیز اشاره کرد و گفت در آن شرایط قطعا نسل جدید سانتریفیوژ را مونتاژ می‌کنیم اما فعلا ما در چارچوب برجام عمل می‌کنیم و خلاف آن اقدامی انجام نمی‌دهیم. فراهم کردن زیرساخت و آمادگی لازم برای برخی اقدامات همگی در چارچوب برجام است. او درباره تاثیر این اقدامات بر مذاکرات ایران با طرف اروپایی نیز گفت: «انجام اقدامات مذکور از سوی ایران به مفهوم شکست مذاکرات نیست و این مذاکرات در حال پیشرفت است، آن‌گونه که بنده اطلاع یافتم به‌طور نسبی رضایت‌مندی وجود دارد، اما برای اینکه طرف‌های مقابل احساس نکنند ایران حاضر است به هر دو شرایط اجرای برجام و تحمیل تحریم‌ها تن دهد، مسوولان این تصمیم را گرفتند.»

ظرف۱۰ماه می‌توانیم به۱۹۰هزار سو برسیم

همچنین صالحی چهارشنبه شب با حضور در مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در سایت نطنز درباره تامین ۱۹۰ هزار سو، گفت: «ما در فاصله زمانی کوتاهی می‌توانیم به این میزان سو برسیم. اگر سانتریفیوژهای نسل ۶ را نصب کنیم و حدود ۶۰ هزار ماشین اینجا قرار گیرد، می‌توانیم ظرف ۱۰ ماه به ۱۸۰ هزار سو برسیم. اما این برای زمانی است که ما بخواهیم سانتریفیوژ پیشرفته تولید کنیم.» صالحی ادامه داد: «درحال‌حاضر در حدی که برجام اجازه می‌دهد برای تحقیق و توسعه کار می‌کنیم.» همزمان بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در توضیحاتی در این خصوص گفت: «اگر طرف‌های مقابل به تعهدات‌شان عمل می‌کردند نیاز نبود ما از الان به‌دنبال ظرفیت تولید انبوه باشیم.» به گزارش «ایسنا» کمالوندی در جمع خبرنگاران افزود: «فعلا در چارچوب برجام اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و این به مفهوم آن است که اگر لازم باشد خارج از برجام آمادگی داریم، اما اقداماتی که انجام شده یعنی دو نامه‌ای که به آژانس دادیم و اعلام کردیم که ظرفیت‌هایی درحال گسترش است براساس کد ۱/ ۳ است و هیچ مغایرتی با برجام و تعهدات سازمانی ما ندارد.» از دیگر سو به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در جریان برنامه خود برای تولید ماده مورد نیاز سانتریفیوژها(هگزافلوراید اورانیوم) قرار داده است.

واکنش طرف‌های برجامی

در عین حال برنامه ایران برای افزایش توان غنی‌سازی اورانیوم با واکنش طرف‌های برجامی مواجه شد. به گزارش «ایسنا» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پیامی توییتری در این باره نوشت: «گزارش‌ها در مورد برنامه ایران برای افزایش توان غنی‌سازی اورانیوم را زیرنظر داریم. ما به ایران اجازه نخواهیم داد تا سلاح هسته‌ای بسازد. ایران از عزم ما آگاه است.»  همزمان هدر نائورت، سخنگوی ‌وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهامات بی‌اساس خود علیه ایران گفت: «اطمینان داریم آژانس هر گونه تخلفی را از سوی ایران به سازمان ملل و شورای حکام‌ گزارش می دهد و نباید راهی به سمت تولید سلاح هسته‌ای داشته باشد.» مایا کوسیانچیچ، سخنگوی فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این باره گفت: «درحال‌حاضر برنامه‌های اعلام شده ایران در مورد غنی‌سازی نقض برجام نیست، اگرچه‌در این موقعیت حساس این برنامه‌ها در راستای اعتمادسازی در مورد برنامه هسته‌ای ایران نخواهد بود.» به گزارش «ایسنا» یک دیپلمات اروپایی دیگر در این باره به فایننشال‌تایمز گفت: «بیانیه ایران به همه اعضای باقی مانده در برجام نسبت به احتمال فروپاشی توافق هسته‌ای هشدار می‌دهد.»  اما میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به این مساله گفت: «تصمیم جدید ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای و دستیابی به ۱۹۰ هزار سو، کاملا در راستای توافق هسته‌ای است و منافاتی با برجام ندارد.»

ادعای تازه ترامپ درباره تغییر رفتار ایران

از دیگر سو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که رفتار ایران در منطقه خاورمیانه از زمان اعلام خروج ایالات‌متحده از برجام، تغییر یافته است. به گزارش «ایسنا» دونالد ترامپ در نشست خبری مشترک خود با نخست‌وزیر ژاپن، در ادامه ادعاهای چند وقت اخیر خود، مدعی شد: «از زمانی که خروج از آن توافق را امضا کرده‌ام، ایران کاملا متفاوت عمل کرده است و دیگر اهمیتی به مدیترانه نمی‌دهند، کمتر به جریانات سوریه می‌پردازند و کمتر به آنچه در یمن و امثال آن درحال اتفاق افتادن است، می‌پردازند. در واقع در سه ماه اخیر ایران کشور کاملا متفاوتی بوده است.» رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه «ما تحریم‌هایی علیه ایران اجرا می‌کنیم که پیش از این هیچ‌کس مشابه آن را ندیده است»، اظهار کرد: «ایران آن کشوری نیست که سه ماه قبل بود. گردانندگان این کشور بسیار متفاوت شده‌اند. امیدوارم روزی با ما توافقی انجام دهند که برای آنها، برای ما و برای همه خوب است.»

بعیدی‌نژاد: ترامپ دنیا را فریب داد

همچنین حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در توییت تازه‌اش نوشت: «ترامپ یک سال و نیم موضع واقعی خود را با گفتن اینکه فقط می‌خواهد دو، سه ضعف برجام تکمیل شود، پنهان کرد و دنیا را فریب داد. وقتی ترامپ از برجام خارج شد، موضع واقعی خود را آشکار کرد و آن، شرط توقف غنی‌سازی بود که این مساله، از بین بردن تمامی ساختار و محتوای برجام بود.» همچنین روز پنج‌شنبه نشست کارشناسی یک روزه کمیسیون مشترک برجام برای ادامه بررسی تبعات خروج آمریکا از برجام در تهران برگزار شد.