روز گذشته نیز «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در دیدارشان در پکن، بر حمایت از توافق هسته‌ای تاکید کردند. به گزارش «ایرنا» روسای جمهوری روسیه و چین در بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند «مسکو و پکن تمام تلاش خود را برای محافظت از توافق هسته‌ای ایران به کار خواهند بست.»

در همین ارتباط ظاهرا قرار است ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین و حسن روحانی نیز در یک نشست سه‌جانبه در چین در مورد راه‌های حفظ برجام رایزنی کنند. گفت‌وگو در مورد جلوگیری از ایجاد وقفه در پروژه‌های مشترک میان ایران و چین در پی خروج آمریکا از برجام با طرف چینی و مذاکره در مورد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز از دیگر محورهای مذاکره میان مقامات ایران با روسیه و چین در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای خواهد بود.در همین راستا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته پیش از ترک تهران، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: همه دنیا باید احساس کنند، شیوه‌ای که آمریکا انتخاب کرده، شیوه خطرناکی برای روابط بین‌الملل و برای به پا داشتن مقررات بین‌الملل و باعث تضعیف معاهدات بین‌المللی است و کشورهای دیگر نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند. با توجه به اینکه دو عضو از اعضای ۱+۵ سابق یعنی روسیه و چین در این اجلاس حضور دارند، به‌طور طبیعی درباره آن موضوعات هم بحث خواهد شد.

روحانی همچنین اظهار کرد: آمریکایی‌ها از گذشته هم تصور می‌کردند و این خیال باطل در ذهن‌شان بود که رهبر دنیا هستند و الان هم فکر می‌کنند می‌توانند برای دنیا تصمیم بگیرند. اینکه آمریکایی‌ها برخلاف همه مقررات بین‌المللی، از یک معاهده چند‌جانبه و بین‌المللی، به شکل یکجانبه، بی‌دلیل و حتی بدون هیچ بهانه‌ای خارج می‌شوند، توهین به جامعه بین‌الملل و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است و خوشبختانه این کار خلاف، از‌سوی اکثریت قاطع و قریب به اتفاق کشورهای جهان محکوم شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی درباره اهداف و برنامه‌های این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس‌جمهور چین و برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود. اساس این سازمان بر مبنای هماهنگی و همکاری برای مساله امنیت منطقه است و امروز در دنیا شاهد معضل تروریسم، افراطی‌گری و بسیاری از مسائلی هستیم که ثبات و امنیت جهان و مخصوصا منطقه ما، آسیای مرکزی و غرب آسیا را تهدید می‌کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته هم در مبارزه با افراطی‌گری و هم در مبارزه با تروریسم، در داخل ایران و منطقه تجربیات بسیار ذی‌قیمتی دارد و همواره، قربانی تروریسم بوده، اما در عین حال همواره در برابر توطئه‌های تروریستی پیروز بوده است. در این اجلاس بی‌تردید همفکری‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای منطقه در این زمینه‌ها انجام خواهد شد.روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده که مسایل و پیچیدگی‌های منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. امروز در منطقه، تجاوز به برخی از کشورها را داریم، ناامنی در برخی از کشورها را داریم، ادعای تجزیه‌طلبی در جاهایی داریم و شاهد دخالت کشورهای بزرگ در منطقه هستیم. معتقدیم راه‌حل همه این مشکلات، گفت‌وگوهای سیاسی و چندجانبه و برگزاری اجلاس‌های منطقه‌‌ای است.رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه اسرائیل هیچ ‌وقت نمی‌تواند احساس کند که در جای امنی قرار گرفته است، تصریح کرد: اسرائیل باید بداند که همیشه غاصب سرزمین دیگران است و همیشه ستمگر و ظالم است و بداند یک ملت بزرگ دست از سرزمین آباء و اجدادی خودش برنمی‌دارد.

هیات همراه رئیس‌جمهوری

رئیس‌جمهوری را در این سفر، هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی همراهی می‌کنند. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین دولتی است که سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان و با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه تاسیس شد. در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز هندوستان و پاکستان به عضویت این سازمان درآمدند. جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

نشست امروز سران سازمان همکاری شانگهای هجدهمین نشست اعضای این سازمان است و در شهر «چینگ دایو» واقع در استان شاندونگ در شرق پکن برگزار می‌شود. همچنین این نشست با حضور رهبران و سران ۸ کشور عضو و ۴ کشور ناظر و مسوولان سازمان‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.