به گزارش «ایرنا» ظریف شامگاه یکشنبه افزود: «در این سفر علاوه بر اعلام مواضع جمهوری اسلامی از سوی روحانی، از برجام نیز به‌عنوان یک تفاهم‌نامه بین‌المللی حمایت شد.» از دیگر سو شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در نشستی که با حسن روحانی همتای ایرانی خود داشت با تاکید بر ادامه پایبندی پکن به اجرای کامل برجام گفت: «چین آماده است تا روابط دوجانبه خود با ایران را توسعه دهد.»

به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین در نشستی با حسن روحانی همتای ایرانی خود بر لزوم توسعه روابط دوجانبه میان تهران و پکن و تقویت همکاری با ایران در چارچوب سازوکارهای چندجانبه تاکید کرد. شی‌جین‌پینگ ادامه داد: «روابط ایران و چین پتانسیل توسعه و تعمیق بیشتر را دارد. پکن آماده است تا به‌طور مشترک روابط استراتژیک جامع میان چین و ایران را افزایش دهد.» وی در ادامه تاکید کرد که طرف‌ها باید سطح اعتماد استراتژیک دوجانبه را افزایش دهند و ارتباطات در تمام سطوح را تقویت کنند و به علاوه به حمایت دوجانبه از منافع بنیادین دیگر طرف‌ها ادامه دهند.

پایبندی چین به برجام

رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت که پکن به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است. او ادامه داد: «برنامه جامع اقدام مشترک درخصوص برنامه هسته‌ای ایران نتیجه تلاش‌های چندجانبه است که به حفظ صلح و ثبات منطقه و محافظت از رژیم منع اشاعه بین‌المللی کمک می‌کند. این توافق باید به‌طور کامل اجرا شود.» شی‌جین‌پینگ تاکید کرد: «چین همچنین آماده است تا همکاری با ایران را در چارچوب سازوکارهای چندجانبه تقویت کند.»

بنابراین گزارش، ‌روسای‌جمهوری چین و ایران در جریان برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگ دائو با یکدیگر دیدار کردند.

احیای جاده ابریشم

رئیس‌جمهوری چین علاوه بر این گفت که تهران و پکن باید همکاری عملی خود را با تمرکز روی پروژه یک کمربند ـ یک جاده (برای احیای جاده ابریشم) تقویت کنند و اجرای قانون و همکاری امنیتی برای مقابله با تروریسم را ارتقا دهند و به علاوه تبادلات مردم با مردم و همکاری با هدف تقویت دوستی چین و ایران را تعمیق کنند. رئیس‌جمهوری ایران نیز در این دیدار گفت تهران آماده تعمیق روابط با چین در زمینه‌های مختلف و افزایش همکاری با پکن برای اجرای پروژه یک کمربند ـ یک جاده است. روحانی و شی جین پینگ پس از رایزنی با یکدیگر شاهد امضای توافقات همکاری دوجانبه میان تهران و پکن بودند.

فرصتی برای رایزنی با پکن و مسکو

از دیگر سو وزیر خارجه ایران در رابطه با دیدار روحانی با روسای‌جمهور چین و روسیه گفت: «در این سفر فرصت دیدار طولانی و گفت‌وگوی حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با روسای جمهوری روسیه و چین به‌عنوان دو طرف تفاهم‌نامه برجام مهیا شد که در آن در مورد شرایط ویژه کنونی و نحوه ادامه همکاری‌ها با توجه به خروج آمریکا بر برجام و نحوه حمایت از آن و وظایفی که همه طرف‌ها به عهده دارند، صحبت شد.» ظریف افزود: «در این دیدارها نسبت به انجام تعهدات طرف‌های چینی و روسی و همچنین انجام هماهنگی با سایر اعضای برجام نیز صحبت تا اطمینان حاصل شود ایران از مزایای اقتصادی برجام کاملا بهره‌مند خواهد شد که این مهم در صحبت‌های روسای جمهوری چین و روسیه نیز مشهود بود.»

وی گفت: «روسای جمهوری چین و روسیه همچنین تاکید داشتند که احساس می‌کنند که اروپایی‌ها نیز تعهدات مشابهی دارند و در مذاکرات انجام یافته از سوی رئیس‌جمهوری کشورمان با رئیس‌جمهوری خلق چین و وزرای مرتبط هر دو کشور در مورد روش‌های عملیاتی کردن این تعهدات گفت‌وگوهای مختلفی انجام دادند.»  به گزارش «ایرنا» هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در شهر چینگ دایو واقع در استان شاندونگ در شرق چین با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری و دیگر رهبران کشورهای عضو و ناظر در شهر ساحلی چینگ دائو چین روزهای ۹ و ۱۰ ژوئن (۱۹ و ۲۰ خرداد) برگزار شد.

«حسن روحانی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز به دعوت «شی‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین در این اجلاس حضور داشت علاوه بر ایران، روسای‌جمهوری روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، بلاروس، مغولستان و نخست‌وزیر هند نیز به‌طور رسمی در این نشست شرکت کرده بودند. در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی شامل محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، وی را همراهی کردند. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شهر «شانگهای» توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.