او همچنین با یادآوری اینکه پس از دوره‌ای طولانی سرمایه‌گذاری در کشور روندی مثبت را تجربه می‌کند،‌ تصریح کرد: نباید اجازه دهیم که این روند مثبت با مشکل مواجه شود و باید راهکارهایی برای اینکه جریان سرمایه‌گذاری در کشور مثبت باشد بیندیشیم و در این مسیر از توانمندی نهادهای عمومی غیر‌دولتی استفاده بیشتری داشته باشیم و در انتخاب طرح‌ها نیز طرح‌هایی را در اولویت قرار دهیم که بیشتر به منابع ریالی وابستگی دارند.

به گزارش «ایسنا» جهانگیری با اشاره به اینکه بودجه دولت با محدودیت‌هایی برای اداره کشور مواجه خواهد بود، بر ضرورت اولویت‌بندی برای هزینه‌کرد منابع مالی تاکید کرد و گفت: در شرایط جدید، برای اجرای طرح‌ها باید اولویت‌گذاری شود و در روند اجرای برخی طرح‌ها نیز تسریع شود. معاون اول رئیس‌جمهور از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست دستور کار جلسات آتی ستاد را با این رویکرد تدوین کنند که برای شرایط جدید پیش‌روی کشور چه تصمیماتی باید اتخاذ شود و چه اقداماتی صورت گیرد تا توان کشور برای مقابله با تحریم‌ها بالا رود و جریان اشتغال،‌ تولید و اجرای طرح‌های اصلی و اولویت‌دار کشور به شکل مناسب ادامه پیدا کند.

اتخاذ تدابیری برای بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا

ازسوی دیگر به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پس از پایان پنجاه و یکمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از اتخاد تدابیر لازم برای بی‌اثر یا کم اثر کردن تحریم‌های آمریکا در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد. نوبخت گفت: با توجه به تهدیدهای جدی درخصوص استمرار تحریم‌ها و گسترش تحریم‌های آمریکا، برای بی‌اثر یا کم‌اثر کردن این تحریم‌ها باید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در این جلسه تدابیر متناسبی را اتخاذ می‌کرد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این موضوع را بررسی کردیم که منابعی که برای اجرای این ۲۰۰ پروژه و ۵۶ طرح داریم در شرایط تحریم چه تقلیلی پیدا می‌کند و تا چه حد محدود می‌شود و ما با توجه به این محدودیت احتمالی منابع، چه اولویت‌هایی برای این ۲۰۰ پروژه انجام بدهیم تا با محدود شدن منابع آن پروژه‌هایی را به انجام برسانیم که مردم عزیزمان کمترین زحمت را در زمینه تحریم‌ها متحمل شوند. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از بررسی و مطالعه شرایط جدید کشور توسط کارشناسان این سازمان خبر داد و گفت: منابع مالی کشور برای بدبینانه‌ترین شرایط موجود مورد مطالعه قرار گرفته است و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای اولویت‌بندی منابع مالی انجام شده تا آسیب‌ها و اثرگذاری تحریم‌ها بر کشور به حداقل ممکن کاهش یابد.

بررسی تنش آبی و آب شرب

درکنار موضوع تحریم‌ها، بحران کم‌آبی و وضعیت نامناسب آب شرب در برخی از شهرها، یکی دیگر از مسائلی بود که روز گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار گرفت. در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، با اشاره به برخی گزارش‌ها درخصوص وضعیت نامناسب آب شرب شهرهای آبادان، خرمشهر و اصفهان بر ضرورت تمرکز برای حل مشکل آب شرب این شهرها تاکید کرد و ضمن اطمینان به مردم آبادان برای حل مشکل آب شرب در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از وزیر نیرو، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خواست تمرکزی ویژه بر این موضوع داشته باشند و حل مشکل آب شرب آبادان و خرمشهر را به‌عنوان یک اولویت ویژه در دستور کار خود قرار دهند و با سرعت آب شرب با کیفیت مناسب به مردم این مناطق برسانند. در همین راستا، سخنگوی دولت نیز گفت: ما در شرایط فعلی نسبت به سال گذشته و همچنین نسبت به عملکرد متوسط سنوات گذشته با کمبود منابع آب مواجه هستیم.

وی افزود: مناطق را به چند دسته تقسیم کردیم، جاهایی که با تنش آبی مواجهند و جاهایی که دچار خشکسالی هستند؛ خوشبختانه در برخی استان‌ها مشکل آبی وجود ندارد، اما در برخی استان‌های دیگر این مشکل حاد است. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه منابع مالی‌ای را برای این امر در نظر گرفته‌ایم، تاکید کرد: باید ببینیم با توجه به منابع مالی چه اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.